2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نود درصد تالاب‌های اطراف تهران خشک شده‌اند

نود درصد تالاب‌های اطراف تهران خشک شده‌اند

بخش اعظمی از تالاب‌های تهران در بخش جنوبی هستند مانند تالاب بند علی خان، تالاب مروه دریاجه نمک و قم که حوضه رودخانه شور هستند و سرچشمه‌های آن رودخانه کرج و جاجرود است

دوات آنلاین-مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه ۹۰ درصد تالاب‌های صالحیه و الله آباد در جنوب تهران خشک شده‌اند، گفت: خشک شدن این تالاب‌ها منشاء‌ گرد و غبار برای شهر تهران شده‌اند و می‌توانند تهدید بزرگی برای شهر تهران باشد و مشکل هوای تهران را تشدید کند.

مسعود باقرزاده کریمی  درباره وضعیت دریاچه هامون گفت: تالاب‌های هامون تالاب‌هایی هستند که دو سوم آن در ایران و یک سوم آن در افغانستان است، بیش از ۹۰ درصد حوضه آبریز آن در افغانستان است و منابع آبی اصلی آن رودخانه هیرمند است، البته رودخانه‌های فرعی مانند خاش‌رود نیز به آن وارد می‌شود.

او با بیان اینکه حقابه‌ای که برای تالاب هامون در نظر گرفته شده حدود یک تا دو میلیارد مترمکعب است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این حقابه به لحاظ کمبودهای بارش و توسعه‌ای که در کشور افغانستان وجود دارد، همچنان تامین نمی‌شود. ما باید تعامل و همفکری با کشور افغانستان داشته باشیم که خوشبختانه فرآیند همگرایی اتفاق افتاده و کارگروه‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله محیط‌زیست با افغانستان داریم.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان محیط زیست با بیان اینکه قرار است در این کارگروه‌ها نیاز آبی تالاب‌ها را مطرح کنیم، تصریح کرد: وضعیت تالاب‌های هامون اصلا خوب نیست بارش‌ها هم در افغانستان و ایران بسیار کم بوده البته باید بگویم که از چاه نیمه‌ها، حقابه مختصری را برای هامون صرفا در اطراف کوه خواجه در نظر گرفتیم تا هوا در زابل تلطیف شود و گرد و غبار کاهش پیدا کند. رهاسازی آب در هامون از چند روز پیش آغاز شده و ۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد شده، البته عدد بزرگی نیست، اما برای محدوده محلی آن منطقه بسیار کمک کننده است برای جلوگیری از گرد وغبار کمک کننده خواهد بود.

باقرزاده کریمی همچنین درباره تالاب‌های اطراف تهران نیز گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد تالاب‌های صالحیه و الله‌‌آباد در غرب تهران و در جنوب دشت قزوین بعلت زهکشی که وزارت جهاد کشاورزی چندین سال پیش ایجاد کرده در حال خشک شدن است و این تالاب‌ها به یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار شهر تهران تبدیل شده اند.

او با بیان اینکه احیای این تالاب‌ها هدف‌گذاری شده است، یادآور شد: بخش اعظمی از تالاب‌های تهران در بخش جنوبی هستند مانند تالاب بند علی خان، تالاب مروه دریاجه نمک و قم که حوضه رودخانه شور هستند و سرچشمه‌های آن رودخانه کرج و جاجرود است. در این حوضه نیز به علت بیابانی بودن و خشکی، این تالاب‌ها منشاء‌ گرد و غبار شده‌اند و می‌توانند تهدید بزرگی برای شهر تهران بوده و مشکل هوای تهران را تشدید کنند.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان محیط زیست تاکید کرد: در برنامه‌های اعتبارات تالابی برنامه‌ای برای احیاء تالاب‌های تهران خواهیم داشت که مهمترین برنامه ما تامین حقابه آن‌هاست و نظارت بر تامین حقابه و جلوگیری از برداشت غیرمجاز و جلوگیری از چرای بی‌رویه است، چراکه پوشش گیاهی در منطقه باعث می‌شود پروفیل خاک را مرطوب نگه دارد و از فرسایش خاک جلوگیری کند.

باقرزاده کریمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه تالاب‌های خشک شده استان خوزستان مهمترین منشا گرد وخاک در این هستند؛ اقدامات صورت گرفته برای کنترل گرد و خاک چیست؟ اظهار کرد: منشا‌ گرد و خاک در استان خوزستان تنها از تالاب‌های داخلی نیست و در حقیقت یکی از علل گرد و خاک خشک شدن تالاب‌هاست علت دیگر آن اراضی کشاورزی شخم خورده‌ای رها شده در منطقه خوزستان هستند. همچنین مراتع تخریب شده براثر چرای بی‌رویه از دیگر علل گرد و خاک در استان خوزستان است.

او تصریح کرد: ما وظیفه احیای تالاب‌ها را در برنامه‌های خود قرار دادیم و برخی از این برنامه‌ها از جمله تامین حقابه و نظارت بر تامین آن‌ها نیز شروع شده است.

باقرزاده کریمی همچنین در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا در برخی تالاب‌های استان خوزستان گفت: پرورش ماهی تیلاپیا در استان خوزستان ممنوع است و سازمان محیط زیست نیز مخالف پرورش این ماهی است ماهی‌هایی تیلاپیایی که در تالاب شادگان نیز دیده شده گونه‌ای است که از عراق به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است و جلوگیری از تکثیر و جمع‌آوری آن از برنامه‌های اصلی ما در این منطقه است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.