2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
درمان تنبلی چشم تا پیش از 10 سالگی امکان‌پذیر است

درمان تنبلی چشم تا پیش از 10 سالگی امکان‌پذیر است

دوات آنلاین-یک جراح و متخصص چشم اظهار داشت: والدین باید پیش از رفتن کودک خود به مدرسه، غربالگری‌های مربوط به تنبلی چشم را انجام دهند و اگر سن آنها به 10 سال برسد، دیگر درمانی وجود نخواهد داشت.

احمد میرشاهی جراح و متخصص چشم در گفت‌وگو با فارس، گفت: در حفظ قدرت بینایی چشم نکات بهداشتی هر چند ساده، کاربرد فراوانی دارد که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

وی افزود: استفاده از عینک آفتابی در فصل‌هایی که آفتاب بیشتر می‌تابد، در محافظت از عدسی و شبکیه چشم از پرتو مستقیم نور خورشید بسیار مؤثر است. عینک آفتابی کمک می‌کند تا تمام اشعه خورشید یا حداقل بخش ماورای بنفش آن به شبکیه چشم نرسد و سلامت آن حفظ شود.

میرشاهی گفت: کودکان با نگاه به نور لیزرهای کوچک دستی که به عنوان اسباب‌بازی در اختیار آنان قرار دارد، آسیب فراوانی به شبکیه چشم خود وارد می‌کنند و حتی ممکن است بیماری آنان تا پایان عمر ماندگار شود، لذا باید از دسترس آنان دور شود.

جراح و متخصص چشم اظهار داشت: پیشگیری از عفونت‌های چشمی از جمله اقداماتی است که در حفظ سلامت چشم از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر کسی دچار عفونت چشم می‌شود، علاوه بر مراجعه سریع به پزشک متخصص باید مسائل بهداشتی فردی را رعایت کند تا از انتشار عفونت به خانواده و اطرافیان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: حتماً باید حوله و دستمال افراد دارای بیماری عفونت چشمی از دیگران جدا باشد. این افراد نباید به اماکن عمومی مانند استخر وارد شوند تا بیماری‌شان انتشار یابد.

این فوق تخصص بیماری‌های شبکیه توصیه کرد: والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که پیش از رفتن به مدرسه، غربالگری‌های مربوط به تنبلی چشم کودک خود را انجام دهند، زیرا این بیماری در سنین پایین قابل درمان است، ولی اگر سن کودک به 9 یا 10 سال برسد، درمانی وجود ندارد و کودک مادام‌العمر از دید کامل محروم خواهد شد.

میرشاهی، کنترل قند و فشار خون در افراد بالای 35 تا 40 سال را در سلامت چشم آنان مهم دانست و گفت: یکی از معضلات جامعه چشم پزشکی، تأثیرات دیابت بر روی شبکیه چشم است که معمولاً با گذشت 10 سال پس از شروع دیابت بروز می‌کند و باعث ایجاد خونریزی‌های شدید در سطح شبکیه و حتی نابینایی می‌شود.

این جراح و متخصص چشم توصیه کرد: افراد که پنج سال از بیماری دیابت آنان می‌گذرد، حتماً به چشم پزشک مراجعه کنند تا معاینه شبکیه بر روی آنان انجام شود، زیرا در مراحل اولیه بیماری می‌توان با استفاده از داروها از پیشرفت بیماری پیشگیری کرد.

وی در پایان اضافه کرد: مصرف دخانیات علاوه بر صدمه به قلب و عروق، بر روی شبکیه چشم، پیری زودرس ایجاد می‌کند و منجر به خونریزی و نابینایی در افراد می‌شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.