2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ترک تحصیل 50 درصد دانش‌آموزان عشایر پس از دوره ابتدایی

ترک تحصیل 50 درصد دانش‌آموزان عشایر پس از دوره ابتدایی

بودجه مدارس عشایری کشور سه برابر بودجه مدارس عادی است اما این بودجه مثل بسیاری از ردیف‌های بودجه‌ای دیگر آموزش و پرورش تخصیص پیدا نمی‌کند یا بسیار کم تخصیص پیدا می‌کند

دوات آنلاین-عشایر به سخاوت و شجاعت مشهورند و در کنار آن محرومیت، شاخصه دیگری است که زدودن آن از چهره عشایر کشور، نیازمند همت همگانی است؛ یکی از مسائلی که محرومیت را تشدید می‌کند دسترسی نداشتن به آموزش با کیفیت و آمار بالای ترک تحصیل است.

عشایر در زمره مهم‌ترین و در عین حال بی‌ادعاترین مردم کشور هستند که نامشان در ذهن، دلاوری و سخاوت را متبادر می‌کند.

قلمروی زیستی عشایر ایران 936 هزار کیلومتر مربع است که حدود 59 درصد خاک کشور است اما جمعیت عشایری کشور کمتر از یک میلیون 300 هزار نفر است و از این میزان جمعیت تنها 182 هزار دانش‌آموز در مدارس تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که 65 درصد جمعیت عشایری کشور زیر 30 سال سن دارند.

با در نظر گرفتن تحصیل برخی از جمعیت دانش‌آموزی عشایر در مدارس روستایی اما باز هم جمعیت بازماندگان از تحصیل در جمعیت عشایری کشور کم نیست و تنها 14 درصد جمعیت عشایری جذب مدارس شده‌اند که در قیاس با 65 درصد جمعیت زیر سی سال آمار خوبی نیست.

محمدرضا سیفی سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایری کشور در گفت‌وگو با فارس در خصوص آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایری کشور اظهار داشت:‌ 46 تا 50 درصد دانش‌آموزان عشایری کشور خصوصاً دختران پس از دوره ابتدایی دیگر به تحصیل ادامه نمی‌دهند؛ فاصله زیاد ییلاق و قشلاق عشایر، نامناسب بودن برخی مدارس و مسائل فرهنگی عمده دلیل این مسئله است.

جمعیت عشایری بسیاری در مناطق مرزی زندگی می‌کنند که شامل 13 نقطه مرزی است و در این نقاط، مدارس عشایری با کشورهای همسایه هم‌مرز هستند و در کنار این ویژگی مرزی بودن که خود در برخی نقاط زمینه دو زبانه بودن را ایجاد کرده است؛ به‌طور کلی 7 هزار دانش‌آموز عشایری دو زبانه وجود دارند که به آموزش‌های با کیفیت و معلم توانمند دسترسی ندارند و در کنار این معضلات، 620 سرباز معلم برای آموزش دانش‌‌آموزان عشایر به کار گرفته شده‌اند که با توجه به کم‌سال بودن، نداشتن تجربه و نگذراندن دوره‌های کافی، مشکلات آموزشی این حوزه را تشدید می‌کند.

استان آذربایجان غربی با 586 مدرسه و 30 هزار دانش‌آموز، بیشترین تعداد دانش‌آموزان عشایری کشور را دارد و کمترین میزان دانش‌آموز عشایری کشور هم 220 دانش‌آموز در استان همدان است.

به گفته محمدرضا سیفی سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور، در حال حاضر 6100 مدرسه عشایری در 23 استان کشور به صورت ثابت، سیار و نیمه‌سیار وجود دارد که 25 درصد از این مدارس فاقد سرویس بهداشتی و 29 درصد دارای سرویس بهداشتی نامناسب است.

766 مدرسه از 6100 مدرسه عشایری کشور نیاز به تعمیر اساسی دارد و از مدارس ثابت موجود، فقط 2600 مدرسه قابل استفاده کامل است و حدود 200 مدرسه خشت و گلی عشایری در کشور وجود دارد که باید تبدیل به مدارس کانکسی شود و برای تثبیت شرایط آموزشی موجود نیاز به 800 کانکس و 500 چادر وجود دارد و از مدارس ثابت موجود فقط 2600 مدرسه قابل استفاده کامل است.

بودجه مدارس عشایری کشور سه برابر بودجه مدارس عادی است اما این بودجه مثل بسیاری از ردیف‌های بودجه‌ای دیگر آموزش و پرورش تخصیص پیدا نمی‌کند یا بسیار کم تخصیص پیدا می‌کند و برای محرومیت‌زدایی و انجام برخی امور باید دست به دامان ارگان‌های جهادی خارج از آموزش و پرورش شد که یکی از آنها قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران است که ساخت سرویس بهداشتی، آبخوری مدارس عشایری و تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق مرزی عشایری ابتدایی را در سه‌ مرحله تقبل کرده است.

به نظر می‌رسد رسیدگی به مشکلات مدارس عشایری برای جذب دانش‌آموزان به مدارس و به حداقل رساندن آمار ترک تحصیل آنها، علاوه بر همت دولت و مجلس برای تخصیص بودجه، به همت خیرین هم نیازمند است، دانش‌آموزان عشایر اکنون بیش از مدرسه ساکن و ثابت به چادر و کانکس‌های مجهز نیاز دارند تا با تسهیل امور، شرایط آموزش از راه دور آنها فراهم شود و بتوانند از آموزش‌های باکیفیت و مناسبِ شرایط کوچ‌رو بودن، استفاده کنند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.