2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
سازه‌های بسیاری در پایتخت ایمن نیستند

سازه‌های بسیاری در پایتخت ایمن نیستند

از سویی قوانین به روز رسانی نشده و از سوی دیگر حجم بافت‌های فرسوده در تهران افزایش یافته است.

دوات آنلاین-ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه یکی از مسائل مطرح در کلانشهرها به‌ویژه تهران است. این در حالی است که به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هیچ قانونی نیست که بتواند ساختمانهای بلندمرتبه را ملزم به تطبیق با آئین نامه های جدید به ویژه آئین نامه آتش‌نشانی کند. در این میان به عقیده یک عضو مجمع نمایندگان تهران چاره کار در این است که شورای عالی استان‌ها طرح به‌روزرسانی قوانین مربوطه را به مجلس ارائه کند.

خلاصه‌ای از اظهارات علیرضا رحیمی را به نقل از خانه‌ملت بخوانید:

  • قوانین و مقررات حوزه ایمنی سازه‌ها مربوط به سال‌های گذشته است، متاسفانه از سویی این قوانین به روز رسانی نشده و از سوی دیگر حجم بافت‌های فرسوده در تهران افزایش یافته است.
  • در این شرایط ساخت‌و سازهای بی‌رویه در پایتخت منجر به افزایش بلندمرتبه‌ها شده لذا در این وضعیت به روز رسانی و بازنگری در قوانین مربوط لازم است.
  • قوانین در حقیقت اصلاح در حوزه شاخص‌های استاندارد و ایمنی و رعایت الزامات فنی و مهندسی به خصوص در سازه‌های بلند مرتبه لازم است، بنابراین جامعیت لازم در بازنگری قانون باید پیش‌بینی شود.
  • اخذ نکته نظرات سازمان نظام مهندسی، کارشناسان خبره و نخبه خارج از مجموعه شهرداری، دولت و مجلس باید کمک کنند تا با همراهی کمیته عمران شورای شهر و معاونت شهرسازی و عمران شهرداری قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها اصلاح و به روز رسانی شود.
  • برای به روز رسانی قوانین شورای عالی استان‌ها نیز می‌تواند طرحی بر اساس اختیارات قانونی به مجلس ارایه کند، ضمن آنکه نمایندگان هم می‌توانند طرحی آماده کنند، اما کلید این اصلاحات باید از شورای شهر زده شود.
  • ایمنی سازه‌های پایتخت برای جلوگیری از حوادثی چون آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو ضروری است، متاسفانه سازه‌های بسیاری در پایتخت با مشکلات عدم ایمنی روبه‌رو هستند که بازنگری در قوانین برای شفافیت مسئولیت‌ها و اصلاح شاخص‌های استاندارد لازم است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.