2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
مسئله نخست کشور آب است
کلانتری در نشست خبری:

مسئله نخست کشور آب است

مسئله زیست محیطی در شمال کشور اکنون پسماند است. مسئله آب در شمال شاید آخرین مسئله باشد. اما در بقیه استان‌ها و در کل کشور مسئله شماره یک آب است‌.

دوات آنلاین-رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئله آب را نباید قربانی مسئله ای مانند یوزپلنگ کرد. هر دو اهمیت دارند اما الویت های کشور باید در نظر گرفته شود.

نخستین نشست خبری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست صبح امروز در پردیسان برگزار شد. عیسی کلانتری در این نشست خبری با اشاره به نقش رسانه ها در حفظ محیط زیست گفت: در این سالها که در حاشیه محیط زیست بودم از غیرت و تعصب خبرنگاران محیط زیست خوشم می امد. بخشی از دوستداران واقعی محیط زیست خبرنگاران این حوزه هستند و باید از لحاظ علمی به آنها کمک کنیم.

وی افزود: ۳ هزار محیط بان امکان حفاظت از حیات وحش وسیع کشور را ندارند و همه خانواده ها باید محیط بان باشند. می گویند کار فرهنگی زمانبر است اما زمانش زیاد نیست. در شهر بیرجند فرهنگی عمومی به شکلی است که یک زباله روی زمین ریخته نمی شود.

کلانتری با اشاره به الویت دادن به مسائل محیط زیستی کشورها گفت: هر کشوری برای مسائل محیط زیست الویت قائل می شود. مسئله چین اکنون آلودگی هواست، در کشور دیگری مسئله الویت پسماند باشند.

وی افزود: در کشور ما بدون اغراق ۷۰ درصد محیط زیست آب است و این باید تشخیص داده شود. در صورت ادامه پیدا کردن روند موجود مسئله آب تنها خطر برای کشور نیست که برای تاریخ هفت هزار ساله این سرزمین است‌. مسئله آب را نباید قربانی مسائل دیگری کنیم. یوزپلنگ در جای خود مهم است اما آب نباید قربانی یوزپلنگ شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تهدید مسئله آب، تهدید بود و نبود کشور است و اهمیت تراریخته در کنار آب خیلی ناچیز است.

کلانتری درباره مصرف آب در کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد آب های شیرین فسیلی را از دست دادیم. چیزی است که حاصل صدها سال کار زیر زمینی است و ما باید اهمیت این موضوع را تشخیص دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: مسئله آب مسئله اعداد و Hمار است. در دهه هفتاد مشاور آب بنده با نمودار گفت با توجه به مسائل این دریاچه تا سال ۹۵ خشک می شود. آن زمان دریاچه ۳۰ میلیارد متر مکعب آب داشت و حتی راه آهن زیر آب بود.

وی افزود: آن زمان در کنار دریاچه سمینار گذاشتیم و یکی از مسئولان گفت کلانتری ما را مسخره کرده است، آب دریاچه راه آهن را گرفته و اینها می گویند خشک می شود.

وی درباره الویت‌های محیط زیستی در کشور گفت: مسئله زیست محیطی در شمال کشور اکنون پسماند است. مسئله آب در شمال شاید آخرین مسئله باشد. اما در بقیه استان‌ها و در کل کشور مسئله شماره یک آب است‌.

کلانتری گفت: مسئله آب وظیفه حاکمیتی است و تنها دولت نمی تواند از پس آن بربیاید.

وی افزود: نسل موجود به دلیل تکنولوژی که در دست دارد، همه چیز را برای نسل های بعد از بین می برد. یکی از چهار اصل توسعه پایدار، حفظ حقوق نسل بعد است. نسل بعد آب، جنگل، خاک و‌تنپع زیستی نمی‌خواهد چون ما این همه تکنولوژی داریم و همه چیز را برای خوشبختی خودمان می خواهیم.

وی افزود: اگر سیاست توسعه پایدار را درست پیدا کنیم نه مشکلی با محیط زیست داریم نه با توسعه. در غیر این صورت یکی فدای دیگری می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سیاست این سازمان را توسعه پایدار و توسعه متوازن دانست و گفت: با یکسری تغییرات تشکیلاتی نه مانع توسعه واقعی کشور می شویم و نه محیط زیست را از دست می دهیم. کشور ما ۴ و نیم میلیون فارغ‌التحصیل بیکار دارد و نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد. اگر ارگان های حاکمیتی در راستای سیاست متوازن حرکت کنند، محیط زیست حفظ می شود.

وی افزود: آب در تیم سازمان جایگاهی نداشته و بخش های این سازمان ۲۰ برابر بخش اب نیروی انسانی دارد.

کلانتری گفت: ما طبق عرف بین‌المللی حق نداریم بیش از ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر را مصرف کنیم. حتی کشورهای افریقای شمالی و خاورمیانه این را رعایت می کنند اما ما ۱۱۰ درصد آن را مصرف می کنیم. باید همه بدانند که پتانسیل تولیدات کشاورزی این کشور محدود است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.