2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ایدز کودکان زباله‌گرد را تهدید می کند
کودکان زباله‌گرد دردناک‌ترین آسیب تهران

ایدز کودکان زباله‌گرد را تهدید می کند

دوات آنلاین-کودکان زباله گرد؛ معضلی که بحث بر سر آن به موضوعی همیشگی تبدیل شده اما اقدامات عملی برای حل مشکل هرگز کافی نبوده است. این بار یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران از این کودکان سخن به میان آورده و گفته کودکان زباله‌گرد دردناک‌ترین آسیب تهران است.

خلاصه‌ای از اظهارات طیبه سیاوشی شاه عنایتی را در گفت و گو با خانه ملت بخوانید:

  •  به طور قطع معضل آسیب های اجتماعی در تهران با تعامل بین دستگاهی حل می شود یعنی شهرداری تهران، شورای شهر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستگاه هایی هستند که می توانند به صورت جدی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی پایتخت گام برداشته و تا حدودی آنها را حل و فصل کنند.
  • کودکان زباله گرد  را دردناک ترین آسیب اجتماعی تهران است. متاسفانه در پایتخت شاهد زباله گردی تعداد زیادی از کودکان تهران و اتباع افغان هستیم و در حقیقت کودکان به نفع پیمانکاران شهرداری زباله ها را تفیک می کنند این در حالی است که بیماری های عفونی مانند ایدز آنها را تهدید می کند؛ در واقع این معضل به صورت مستقیم با شهرداری در ارتباط است البته نیاز است وزارت بهداشت نیز مشارکت جدی را با شهرداری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای تفاهم نامه کاهش آسیب های اجتماعی داشته و در این رابطه اقدام به ایجاد و احداث بیمارستان های تخصصی کودکان زباله گرد و خیابانی کند در واقع برخی از این کودکان جان خود را از دست می دهند و برخی دیگر که زنده می مانند مبتلا به انواع بیماری ها به ویژه ایدز می شوند.
  • کودکان خیابانی اتباع بیگانه فاقد کارت هویتی هستند و باید کارت هویتی و سلامت به آنها ارائه شود. به صورت جدی این موضوع را پیگیری خواهم کرد زیرا بیماری های زیادی این کودکان را تهدید و برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنها باید از نعمت کارت هویت و همچنین سلامت برخوردار شوند.
  • اولین قدم شهرداری تهران در جهت حل آسیب های اجتماعی تهران باید ساماندهی کودکان زباله گرد و خیابانی باشد. البته بخش اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه اقدامات موثری را شروع کرده اما این موضوع بدون همکاری هماهنگ شهرداری، شورای شهر، وزارت بهداشت و وزارت تعاون تحقق نمی یابد؛ یکی از اقدامات موثر شهردار تهران در نخستین روز فعالیت در شهرداری، بازدید از منطقه 12 تهران بود در واقع این منطقه دچار انواع آسیب های اجتماعی بوده و آسیب ها در این منطقه منحصر به فرد است؛ انتظار می رود به مدیریت و کاهش آسیب های این منطقه توجه جدی شود.
  • کاهش آسیب هایی مانند کودکان زباله گرد و خیابانی، فحشا، اعتیاد و تکدی گری در پایتخت همکاری موثر و هماهنگ دستگاه ها را می طلبد. نیاز است کودکان زباله گرد و خیابانی تا زمان تحقق ارائه خدمات حمایتی بلندمدت از ارائه خدمات کوتاه مدت بهره مند و از تدابیر حمایتی مناسب برخوردار شوند.
  • کودکان خیابانی و زباله گرد باید علاوه بر اینکه در پناه قانون قرار گیرند مراکزی از آنان حمایت کند تا بخشی از مشکلات شان حل شود.
  • در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی جزیره ای عمل می شود. تهیه تفاهم نامه کاهش آسیب های اجتماعی، پیوندی را میان دستگاه ها به وجود می آورد تا دستگاه ها هر کدام به وظیفه خود عمل کرده و همکاری مناسب را داشته باشند و چنانچه اجرای این تفاهم نامه در تهران موفقیت آمیز باشد به طور قطع باید اجرای آن در سایر کلانشهرها نیز مورد توجه قرار گیرد.
12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.