2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
لایحه حمایت از معلولان در هزارتوی تصویب

لایحه حمایت از معلولان در هزارتوی تصویب

بررسی لایحه بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، بیشتر از دو سال است که در کمیسیون تخصصی مجلس در حال بررسی است و فعالان حوزه معلولان امیدوارند این قانون، خیلی از مشکلات جامعه معلولان را مرتفع کند.

دوات آنلاین-امروز معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، از تصویب لایحه بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، در یک ماه آینده در مجلس خبر داد؛ لایحه‌ای که بیشتر از شش سال از عمر آن می‌گذرد و هنوز به تصویب نرسیده است.

این لایحه در واقع اصلاح و بازنگری قانون قبلی در مورد معلولان است و جنبه‌های مختلف حقوق معلولان از جمله خدمات زيربنايی و اساسی همچون تامين اجتماعی، خدمات بيمه‌ای و وسايل توانبخشی را برای این گروه از جامعه در نظر گرفته است.

آخرین آمارها می‌گوید، جمعیت معلولان زیر نظر بهزیستی، بیشتر از یک میلیون و 300هراز نفر یعنی 2 درصد از کل جمعیت کشور است؛ افرادی که به دلیل نداشتن امکانات و حقوقی مشخص با مشکلات فراوانی در زندگی روزمره خود روبه‌رو هستند و به اعتقاد فعالان اجتماعی این حوزه این لایحه در صورت تکمیل و نگگاه همه جانبه می‌تواند بخشی از مشکلات این قشر را حل کند.

طرحی که لایحه شد

این لایحه نخستین قانون در مورد معلولان نخواهد بود. در سال 83 طرحی در مورد معلولان در مجلس به تصویب رسید که نخستین قانون برای حمایت از معلولان بود. طرحی که واسطه آن زمینه استخدام و ورود دانشجویان معلول به دانشگاه‌های غیر دولتی فراهم شد. با این حاب این طرح اشکالات فراوانی داشت، چرا که بسیاری از مواردی که نیازمند به تامین بودجه بود در این طرح دیده نشده بود.

سهیل معینی، رئیس انجمن باور فعال در حوزه معلولان در این باره به دوات آنلاین می‌گوید: حدود 40 هزار دانشجو بعد از تصویب این قانون در دانشگاه‌های غیر دولتی تحصیل کردند و به واسطه این قانون شاهد جذب 3 درصدی پرسنل مراکز دولتی از معلولان بودیم؛ گرچه این جذب نیرو کامل انجام نمی‌شد. همچنین شاهد بودیم که در این سال فعالیت‌هایی برای مناسب سازی معابر و فضاهای شهری انجام شد یا در بعد فرهنگی و توانبخشی نیز اقداماتی انجام شد که پیش از این دیده نمی‌شد. با این حال این قانون کمبود‌های فراوانی داشت که تنها با تصویب یک لایحه می‌توانست برطرف شود.

لایحه حمایت از معلولان

بنا به همین ضرورت بود که که این لایحه از دولت دهم کلید خورد، اما به سمت فضاهای تبلیغاتی سیاسی پیش رفت و قصد داشت این لایحه را به عنوان دستاورد خود ارایه و تصویب کند. اما چون جریان فکری آن دولت نتوانست در این انتخابات باشد کار متوقف شد و ماجرا به دولت جدید رسید. این لایحه با تغییر و تحولاتی در کمیسیون اجتماعی دولت در خرداد 94 تصویب شد که از جمله آن جدا شدن 8 تا ماده و ارایه آن در قالب مصوبه بود.

معینی که خود دبیر کمیته تدوین لایحه جامع معلولان و نماینده سازمان‌های غیر دولتی در این کمیته بود در مورد دلایل طولانی شدن تصویب این لایحه می‌گوید: مجلس نهم تعجیل داشت که در انتهای کار خود این لایحه را تصویب کند و به همین دلیل کار کارشناسی چندانی روی آن انجام نشد و قرار شد تا بر اساس اصل 85 به صورت آزمایشی اجرا شود، اما شورای نگهبان آن را نپذیرفت و ایراداتی به آن گرفت و به همین دلیل کار به مجلس دهم کشید. الان هم مدتی است در کمیسیون‌ها بررسی کارشناسی می‌شود و به نظر نمی‌آید به‌زودی این لایحه تصویب شود.

او ابراز امیدواری کرد این بار مجلس بدون تعجیل کار کارشناسی انجام دهد تا قانون تصویب‌شده بدون نقص ارایه شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.