2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
لحظاتی شاد و مفرح در باغ کتاب

لحظاتی شاد و مفرح در باغ کتاب

یادداشت امیر رضا ستوده، مدیر مسئول انتشارات پنجره را درباره باغ کتاب بخوانید

دوات آنلاین-همواره ناشران کودک و نوجوان از نبود و کمبود ویترین مناسب و فراوان برای عرضه کتاب های خود در رنج و مضیقه بوده اند، بویژه در سالهای اخیر که تعداد ناشران موجود از کتابفروشان بیشتر است.

این هم از کمدی‌های تلخ روزگار ماست که تعداد ناشران دارای مجوز در ایران 13 هزار و تعداد کتابفروشان در کل کشور فقط 2 هزار و 600 تاست و هر روز هم از تعداد آنها کاسته می‌شود.

در آمریکا که مهد سرمایه داری و یکی از مهم ترین تولیدکنندگان کتاب و فرهنگ در جهان است، فقط 150 ناشر فعال وجود دارد و تعداد کتابفروش های آن چندین برابر است.

همواره به مناسبت های مختلف گفته ام، همان طور که کودکان و نوجوانان در کشور مظلوم هستند، سازمان ها و نهادهایی هم که برای آنان تولید فرهنگ می کنند، محجور ماندند، این را تجربه چهل ساله فعالیتم در حوزه نشر کتاب می گوید.

امروز فرصتی دست داد تا از باغ کتاب دیدن کنم، از حجم فعالیت های انجام شده شگفت زده و خوشحال شدم.

حداقل در سالن کتاب های کودک و نوجوان پنج هزار متر مربع فضا برای نمایش کتاب های کودکان فراهم شده است.

در این مکان تاکنون 23 هزار و 400 عنوان کتاب بدون ترجیح کتابی بر کتابی دیگر و یا ناشری بر ناشری دیگر و فقط بر اساس موضوع طبقه بندی شده است.

سالن اختصاصی کودک هوای مطبوع و خنکی داشت، چیدمان کتاب ها خوب و عالی بود و در کنار قفسه های کتاب، اشکال حجمی و مجسمه ها از شخصیت های کارتونی، داستانی، سینمایی و مشاهیر فرهنگی نصب شده که فضای سالن را بسیار تلطیف کرده بود.

نمایش 25 هزار کتاب کودک و نوجوان آن هم از زاویه روبه رو که تمام کتاب در معرض دید قرار دارد کی و کجا در فروشگاه های کتاب کودک اتفاق افتاده است؟

موسسه نشر پنجره علاوه بر مدیریت انتشارات کتاب، مسئولیت اداره شهر کتاب هفت چنار را هم بر عهده دارد، اگر حمل بر خودستایی نشود، در بین 55 شهر کتاب موجود در کشور، شهر کتاب ما شاید یکی از بالاترین مساحت ها و فضاسازی کودکانه را دارد.

این در حالی است که به دلیل ناکافی بودن فضا برای نمایش همه کتاب های منتشره نشر پنجره که بالغ بر 500 عنوان است،هنوز نتوانسته ایم در آن 10 درصد از کتاب های انتشاراتی را نمایش دهیم.

حال از برخی دوستان همکار به ویژه ناشران کتاب های بزرگسال که از راه اندازی چنین فضایی نگرانند و دائم در ساز مخالفت و ناسازگاری با چنین رویدادی می دمند، سوال می کنم، در صورتی که فکر می کنید، احداث و راه اندازی باغ کتاب به ویژه سالن کودک آن باعث خلوتی و کسادی فروشگاه های کتاب در سطح تهران می شود، چه زمانی شما کتاب های کودکان و نوجوانان را عرضه کرده اید.

استدلال شما هم به ظاهر متقن و چنین است: به خاطر قیمت های پایین کتاب های کودکان و اقتصادی نبودن فروش آن، همچنین نداشتن فضای کافی برای نماش این کتاب ها از زاویه رو به رو، فروش آنها به صرفه نیست.

چرا شما که پاسختان از پیش معلوم است، این روزها چنین بی رحمانه و غیر منصفانه با آن مخالفت می کنید؟!

دوستان ناشر! بهتر است در کشوری که هر روز چراغ چند کتابفروشی خاموش می شود، از روشن شدن چراغی چنین پر فروغ، ناراحت و نگران نباشید!

بگذارید تا کودکان کشورمان به ویژه در پایتخت لحظاتی را در فضای شاد و مفرح باغ کتاب به سر برند و زندگی کنند، فقط همین، آیا این خواسته زیادی است؟

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.