2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی قربانیان برده‌داری

پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی قربانیان برده‌داری

ایرنه بوکووا، مدیر کل سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد «یونسکو» به مناسبت روز جهانی زنده‌نگه‌داشتن یاد قربانیان برده‌داری و لغو این قانون یادداشتی نوشته که در ادامه می‌خوانید:

دوات آنلایندر شب 22 و 23 ماه آگوست سال 1791 زنان و مردانی از آفریقا که به عنوان برده فروخته شده بودند علیه سیستم برده‌داری قیام کردند و خواهان آن شدند تا آزادی‌شان را به عنوان یک انسان به آنها باز گردانده شود. قیام  آنها چند سال بعد یعنی در سال 1804 به ثمر نشست و آنها توانستند در هائیتی به آزادی دست پیدا کنند. این قیام نقطه عطفی در تاریخ بشریت و موثر بر حقوق بشری بود که ما همچنان درباره بحث و گفت و گو می‌کنیم.

شجاعت این زنان و مردان برای ما تعهدانی ایجاد می‌کند. یونسکو با الهام از این حرکت چنین روزی را به عنوان روز جهانی یادآوری قربانیان تجارت برده‌داری و لغو آن نام‌گذاری کرده تا از طریق آن قدردانی خودش را نسبت به تمامی افرادی که در راه آزادی بشر کشته شده‌اند نشان دهد. موفقیت این شورش که از سوی خود برده‌ها رهبری می‌شد امروزه الهام بخش مبارزه در تمامی زمینه‌هایی چون خدمات اجباری، نژادپرستی، تبعیض نژادی و بی عدالتی اجتماعی است.

تاریخ تجارت برده‌ و برده‌داری طوفانی را از خشم ایجاد کرده که همچنان ادامه دارد. این تاریخ همچنین داستانی از شجاعت، آزادی و افتخار در راه آزادگی است. همه ابنای بشر بخشی از این تاریخ هستند و فراموش کردن بخش یا کل آن می‌تواند اشتباهی جبران ناپذیر باشد. یونسکو قصد دارد تا از طریق پروژه «مسیر بردگی»( The Slave Route ) با جمع‌آوری تاریخ آن دوران و جنبه‌های اخلاقی مربوط به این بخش از تاریخ بشریت، دنیایی قوی‌تر برای انسان های متحدتر در جهان بسازد.

 در همان فضای ذهنی، سازمان ملل سال‌های میانی 2015 تا 2024 را به عنوان دهه بین‌المللی مردم آفریقا نام‌گذاری کرده‌است. یونسکو از طریق برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و علمی خود در این زمینه مشارکت می‌کند تا سهم مردم آفریقایی تبار را در ایجاد جوامع مدرن افزایش و شایستگی و برابری برای همه افراد را در سراسر جهان تضمین کند.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.