2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تهران 1400 در آرزوی شهر آرام
نگاهی به برنامه‌های «محمدعلی نجفی» برای اداره پایتخت

تهران 1400 در آرزوی شهر آرام

نجفی:در باور من شهر برای انسان‌ها ساخته می‌شود و از روابط انسانی و ساختار اجتماعی هویت می‌پذیرد

دوات آنلاین-از میان فهرست 21نفره منتخبان شورا، سرانجام مرد آرام شورای سوم به‌عنوان  شهردار تهران انتخاب شد. شاید در روزهای اولی که نام نجفی برای شهرداری تهران مطرح شد کمتر کسی فکر می‌کرد حضور او جدی باشد. انصراف او از سازمان میراث فرهنگی به‌دلیل ناراحتی قلبی و احتمال حضور دوباره او در دولت دلیل اصلی این بود که مطرح‌شدن نام محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار آینده تهران جدی نباشد، اما با قطعی‌شدن کناره‌گیری محسن هاشمی، تبدیل به اصلی‌ترین گزینه شهرداری تهران شد.

گفته می‌شود او پیش از حضور در رقابت‌ها دیداری با رئیس مجلس شورای اسلامی و رایزنی‌هایی با دولت داشته است. در جلسه‌ای که برنامه‌هایش را برای منتخبان شورای پنجم ارائه می‌کرد هم تأکید کرد اعلام آمادگی برای حضور در شهرداری تهران با هماهنگی حسن روحانی  بوده است. نجفی در برنامه‌هایش بیشتر به نقاط ضعف موجود اشاره و راهکارهایی کلی برای رفع این نواقص ارائه کرد.  مهم‌ترین موضوعی که او در جلسه منتخبان شورای شهر پنجم تهران بر آن تأکید کرد، مبارزه با فساد بود. او که اصلی‌ترین راه مبارزه با فساد را شفاف‌سازی شهرداری تهران می‌دانست، وعده داد تمامی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را در دو ماه از آغاز فعالیت‌هایش روی سامانه شهرداری قرار دهد. برنامه مشخص او برای مقابله با فساد و رانت، نصب سامانه افشای همه قراردادهای شهرداری با جزئیات و راهکارش برای تورم نیروی انسانی استفاده از سرمایه‌های اجتماعی با جلب مشارکت مردمی در اداره شهر بود.

مشارکت اجتماعی شهروندان

نجفی در برنامه کتبی خود که با شعار شهر امید و مشارکت و شکوفایی برای اداره تهران تا سال 1400 تنظیم کرده بود، 14 محور اصلی در دو بخش شهرداری و شهر تهران تعریف کرده بود. ایجاد شفافیت و سلامت اداری در سیستم شهرداری، ایجاد آرامش و آسایش برای شهروندان تهرانی، ایجاد سیستم بازرسی مخفی در مجموعه مدیریت شهری و هماهنگی برای اخذ اختیارات ویژه از دستگاه قضائی برای شناسایی فساد اداری و تحول در سهم درآمدهای شهری بخشی از برنامه‌های نامزد نهایی شهرداری تهران بود.  یکی از نقاط قوت نجفی را رابطه خوب او با دولت می‌دانند که می‌تواند پایانی بر محرومیت طولانی‌مدت تهران از حمایت‌های دولت باشد. او در جلسه منتخبان شورا اعلام کرد وزیر کشور در شوخی که او بسیار جدی گرفته است، برگه‌های سفیدامضایی به او داده که مشکلاتی را که با حمایت دولت حل می‌شود، رفع کند.  نجفی یک وعده مهم دیگر به پایتخت‌نشینان داده که درآوردن ردای سیاست از تن شهردار است. در سال‌های گذشته یکی از مشکلات شهر تهران شهردارانی بود که به سودای پاستور کلید‌داری بهشت را قبول کردند؛ اما نجفی تأکید کرد اعتقادی به اینکه راه پاستور از بهشت می‌گذرد ندارد و پس این چهار سال دیگر پست مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی نخواهد گرفت.

او برای تحقق یک مدیریت فراجناحی مرزبندی بین صندلی سیاسی از صندلی حرفه‌ای را مطرح کرد و خط قرمز انتخاب مدیران را نداشتن هیچ‌گونه شائبه مالی تأییدشده و تأییدنشده عنوان کرد و اخلاق‌مداری و قانون‌‌پذیری را دو ویژگی دیگر مدیرانش برشمرد.

تأکید نجفی بر خصوصی‌سازی

تسهیلگری به‌جای تصدیگری و برون‌سپاری فعالیت‌های شهرداری از دیگر بخش‌های مهم برنامه‌های نجفی بود. او حتی در برنامه‌هایش آورده که پروژه‌‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. تأکید نجفی بر خصوصی‌سازی، برخی را نگران کرده که این خصوصی‌سازی ممکن است درنهایت از لحاظ اقتصادی به نفع مردم تمام نشود. برخی به‌شوخی قبل از انتخاب نجفی، می‌گفتند ممکن است او سرسره پارک‌ها را هم به بخش خصوصی واگذار کند. در کلیات برنامه نجفی برای تهران کوشش شده با تمرکز بر مسائل و چالش‌های پیشِ‌روی شهر و شهرداری تهران از اسناد بالادستی مانند قانون اساسی و سند چشم‌انداز 20ساله اسناد مصوب مرتبط با شهر تهران نظیر طرح راهبردی و ساختاری طرح جامع، طرح تفصیلی شهر تهران و برنامه پنج‌ساله دوم و طرح‌های موضوعی مانند طرح جامع حمل‌و‌نقل برای گشودن افق‌های نو بهره‌برداری شود.

شهر برای انسان

نجفی در این برنامه‌ها درباره نگاهش به روابط انسانی در شهر گفته است: «در باور من شهر برای انسان‌ها ساخته می‌شود و از روابط انسانی و ساختار اجتماعی هویت می‌پذیرد؛ بنابراین همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها باید در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و آرامش و آسایش انسان‌ها تهیه و اجرا شود.   دستیابی به شهری انسان‌محور، هدف این برنامه است و در این نگاه است که به‌تدریج مردم شهرداری را از آن خود می‌دانند و به آن اعتماد می‌کنند و نسبت به شهر و مسائل و مشکلات آن احساس تعلق و مسولیت می‌کنند و رابطه ارگانیگ و صمیمی میان مردم و این نهاد برقرار می‌شود و امید به آینده بهتر برانگیخته خواهد شد. ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هدف اصلی این برنامه است؛ بنابراین مجموعه فعالیت‌های نرم بر اقدامات سخت مقدم است. او قرار است براساس این برنامه اولین قول خود به شهروندان تهرانی را که فراهم‌کردن شرایط مطلوب‌تر زیست شهری و زندگی شهروندی بهتر در چهار سال آینده است، عملیاتی کند. نجفی قرار است تمام تلاش خود را انجام دهد که در برابر شهروندان تهرانی روسفید شود و دو خواسته اصلی آنها یعنی ایجاد آرامش که جنبه‌های روحی، معنوی و روانی شهروندان را در زندگی شهری مد نظر دارد و دوم ایجاد آسایش که جنبه‌های فیزیکی و مادی زندگی آنها را دربر خواهد گرفت، محقق کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.