2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
در مبلمان شهری وحدت رویه‌ نداریم
«محمدمهدی تندگویان»، عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

در مبلمان شهری وحدت رویه‌ نداریم

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه هنوز طرحی جامع برای ساماندهی و طراحی میدان‌ها نداریم، تأکید می‌کند در نورپردازی هم تقریبا شرایط به همین منوال است.

دوات آنلاین-از صندلی‌های کنار پیاده‌راه‌ها تا تابلوها و مجسمه‌ها و نقاشی‌های روی دیوار خیابان‌ها و... همه در زیبایی یا زشتی بصری شهر مؤثرند. همه اینها جزئی از مبلمان شهری هستند که مردم، روزانه با آنها ارتباط برقرار می‌کنند؛ اما جدا از این مسائل، این مبلمان شهری، محل درآمدهای کلانی هم هست.

سازمان زیباسازی شهرداری‌ها متولی اصلی در زمینه مبلمان شهری هستند و رسیدگی به طراح‌ها و اجرای لوایح شورای شهر در این رابطه، با سازمان زیباسازی است. «محمدمهدی تندگویان»، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، زوایای مختلف مبلمان شهری در تهران را تشریح می‌کند. او با اشاره به استانداردهای جهانی مبلمان شهری، به «جامعه پویا» می‌گوید: «ما تقریبا چیزی با عنوان مبلمان شهری نداریم که آن را با استاندارد جهانی مطابقت دهیم و بگوییم استانداردی وجود دارد یا خیر. موضوع این است که در این رابطه هیچ‌نوع طرح جامع و کاملی وجود ندارد. درحال‌حاضر در مناطق تهران براساس سلایق خودشان کار می‌کنند و شهروندان تهرانی با تردد در سطح شهر تقریبا هیچ نوع هماهنگی و شباهتی در مبلمان شهری نمی‌بینند. یعنی وحدت رویه‌ای در این زمینه وجود ندارد. به‌جز سازمان پارک‌ها که یک نهاد مشخص است، المان‌ها، شاخصه‌ها، فضاسازی و مبلمان شهری از طرح جامعی تعبیت  نمی‌کنند».

ناهماهنگی المان‌ها

او با اشاره به اینکه نباید در طراحی مبلمان شهری سلیقه‌ای عمل کرد، می‌افزاید: «تقریبا هر منطقه‌ای با سلایق خود و پیمانکاران محلی، یک نوع چیدمان و مبلمان شهری را اجرا می‌کند. البته بعضی از این طرح‌ها خوب و بعضی هم بد هستند». نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه منتقدان می‌گویند شهر نباید یک‌شکل باشد، تأکید می‌کند: «از یک‌شکل‌شدن شهر استقبال نمی‌کنیم، اما اینکه طراحی مبلمان شهری بدون قاعده پیش برود، خوب نیست و مسلما از چنین رویکردی انتقاد می‌کنیم».

او با اشاره به اینکه برخی خدمات شهری که زیرمجموعه فضاسازی شهری قرار می‌گیرند گاه به شکلی اصولی و درست طراحی و اجرا نمی‌شود، توضیح می‌دهد: «ما دو طرح برای تهران مطرح کردیم؛ طرح اول «طرح جامع میادین» است که به بیشتر میادین، المان‌های داخل آن و نحوه بهره‌برداری از میادین توجه و  درباره آن بحث می‌کند. در این طرح مدیریت شهری ملزم شده برای تمام مجسمه‌ها، نمادها و المان‌هایی که در شهر گذاشته می‌شود، تعریف داشته باشد. درست است که شهر نباید یک‌شکل باشد، اما باید پیش‌بینی شود برای مثال اگر برای مبلمان شهری در شرق تهران طرحی ارائه شده، از چه نماد و المان‌هایی استفاده شود. همچنین باید مشخص شود طراحان در جنوب، غرب، شمال و مرکز تهران باید چه شاخصه‌هایی را مد نظر داشته باشند».

بلاتکلیفی طرح میدان‌ها

تندگویان می‌افزاید: «سه سال است که با پیگیری‌های کمیسیون شهرسازی، طرح میدان‌ها مطرح شده، اما متأسفانه یک جمع‌بندی جامع و کامل در‌این‌باره نشده و سازمان زیباسازی به‌طور خودمختار میدان‌های مختلف را طراحی می‌کند و پروژه‌ای مانند میدان ولی‌عصر (عج) ساخته می‌شود که ما نمی‌دانیم با چه کسی برای ساخت آن هماهنگ شده‌اند و فقط شاهد هستیم که زیرزمین میدان ولی‌عصر با نام «پلازا» افتتاح می‌شود. یا طرح میدان امام حسین (ع) 10 بار تغییر کرده و حتی با اعتباری که به پروژه‌های این میدان داده‌اند این طرح‌ها اجرایی هم شده‌اند».

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه هنوز طرحی جامع برای ساماندهی و طراحی میدان‌ها نداریم، تأکید می‌کند: «در نورپردازی هم تقریبا شرایط به همین منوال است. تقریبا دو سال پیش طرحی را هم به‌عنوان «طرح جامع نورپردازی شهر تهران» به شورا ارائه کردیم. اگر این دو طرح به ثمر برسد و ابلاغ شود، در حوزه طراحی و اجرای مبلمان میادین و حوزه مدل نورپردازی، مکان‌یابی، پوشش نور در معابر، پارک‌ها و حتی مغازه‌ها وحدت رویه‌ای حاکم می‌شود. طرح‌های این دو موضوع را که بخش مهمی از مبلمان شهری را هم دربر می‌گیرد، به شهرداری دادیم که هنوز ما اعضای کمیسیون و شورای شهر منتظر واکنش از سوی شهرداری هستیم، هیچ عکس‌العملی از شهرداری شاهد نبوده‌ایم و در حقیقت هیچ‌کدام از این طرح‌ها به ثمر نرسید».

به گفته او، توجه به هویت ملی، شهری و منطقه‌ای در اجرای طرح‌های مبلمان شهری و المان‌ها بسیار مهم است و طراحان باید به آن توجه کنند.

عملکرد غیرشفاف سازمان زیباسازی

تندگویان با اشاره به پروژه‌هایی که شهرداری در زمینه ارائه طرح و اجرای مبلمان شهری داشته و شرکت‌هایی که مجری طرح و اجرا بودند، می‌گوید: «موضوعاتی که مربوط به سازمان زیباسازی می‌شود، با همان مدلی پیش می‌رود که در تبلیغات شهری پیش رفته و می‌رود. درمجموع عملکرد سازمان زیباسازی در انجام موضوعات مربوط به زیباسازی، مبلمان شهری، تبلیغات و... هیچ‌نوع شفافیتی ندارد؛ یعنی ممکن است مناقصه و مزایده برگزار شود، اما عده‌ای خاص و شرکت‌های خاصی برنده آن خواهند بود. این مدل سال‌هاست در سازمان زیباسازی اجرا می‌شود و منافع شهر در بخش‌های زیباسازی، تبلیغات، بهسازی‌ و مبلمان شهری، به جیب افرادی خاص و شرکت‌های خاص می‌رود. این همان مسئله‌ای است که من در تبلیغات هم به آن اشاره کردم. درواقع بحث پول مطرح است، تا کیفیت و نوع کار».

او با بیان اینکه شرایط مناطق در طراحی و اجرای مبلمان شهری با سازمان زیباسازی متفاوت است، می‌افزاید: «مناطق در کنار سازمان زیباسازی و در سطح منطقه‌ای به طراحی و اجرای مبلمان شهری می‌پردازند. بعضی از این طرح‌های موضوعی ازسوی منطقه‌ انجام می‌شود و به سازمان زیباسازی هم مربوط نمی‌شود، اما در مناطق هم امکان بروز مشکل وجود دارد. ممکن است در بعضی مناطق روابطی خاص وجود داشته باشد، اما پیگیری این امر برای ما امکان‌پذیر نیست».

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.