2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
۵ هزار و ۳۰۰ زندانی در انتظار اعدام
طرح تخفیف مجازات اعدام دوباره به کمیسیون قضایی برگشت

۵ هزار و ۳۰۰ زندانی در انتظار اعدام

۵ هزار و ۳۰۰ نفر در زندان ها هستند، چرا آمار اعدامی‌ها را اعلام نمی‌کنید؟ اسم سه قاچاقچی بین المللی را بیاورید که اعدام شده باشند.

دوات آنلاین-طرح تخفیف مجازات محکومین مواد مخدر بار دیگر به کمیسیون قضایی برگشت؛ طرحی که دو هفته پیش هم با وجود اعتراض برخی نمایندگان، به دلیل ایرادات نمایندگان دستگاه قضایی، به کمیسیون قضایی برگشته بود.

امروز در جریان رسیدگی به جزئیات طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر (طرح تخفیف مجازات محکومین مواد مخدر) با توجه به اشکالاتی که نمایندگان مجلس در مورد برخی تبصره های ذیل این ماده واحده داشتند، علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت این ایرادات را وارد دانست و پیشنهاد کرد که این ماده واحده مجددا به کمیسیون قضایی و حقوقی جهت رفع اشکالات ارجاع شود.

پس از آن نمایندگان مجلس با ۱۶۳ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر برای ارجاع این ماده واحده به کمیسیون قضایی موافقت کردند.

در جریان رسیدگی به این طرح در صحن مجلس، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه در طرح تخفیف مجازات محکومین مواد مخدر همه عوامل مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در زندان‌ها در انتظار اعدام هستند.

حسن نوروزی اظهار کرد: ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در زندان ها هستند، چرا آمار اعدامی‌ها را اعلام نمی‌کنید؟ اسم سه قاچاقچی بین المللی را بیاورید که اعدام شده باشند.

او با اشاره به آمار قاچاق طی چند سال اخیر اظهار کرد: افراد زیادی که جزء محکومین مواد مخدر بوده اند اعدام شده اند و ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در انتظار اعدام هستند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه در این طرح تمامی عوامل مربوط به قاچاق و اعتیاد بررسی شده است، گفت: اکثریت نمایندگانی که به عنوان قاضی در دادگاه انقلاب بوده‌اند اذعان دارند اعدام باید برای آن دسته از افرادی انجام شود که سابقه محکومیت و یا سرکردگی قاچاق را بر عهده دارند.

اما ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی همچنان مخالف اجرای این طرح هستند. براساس این گزارش علی مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در مخالفت با این طرح گفت: ۹۵ درصد از جمعیت جامعه سالم و کمتر از ۵ درصد معتاد یا قاچاقی هستند و در این طرح آن ۹۵ درصد جمعیت سالم دیده نشده و بیشتر به بخش قاچاقچیان توجه شده است.

او افزود: ما معتقدیم براساس کارهای کارشناسی صورت گرفته اگر این طرح به تصویب برسد سلامت و امنیت ۹۵ درصد دیگر جامعه را به خطر می‌اندازد. منطقه ما خشن‌ترین شبکه‌های قاچاق مواد مخدر را در خود جای داده است و یا پیچیده‌ترین شبکه‌های قاچاق در این منطقه هستند.

رئیس پلیس سابق مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: این طرح نه تنها بخش های مقابله کننده با مواد مخدر را نمی تواند به نتیجه برساند بلکه موانع و اشکالاتی را ایجاد خواهد کرد. در عین حال با کلیات این طرح موافق هستیم، اما با جزئیات آن مخالف.

مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی است که برخی نمایندگان مجلس می‌گویند اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال‌های گذشته زیر سئوال است و اعدام‌های چهل سال گذشته نیز، باعث کاهش قاچاق و مصرف مواد مخدر نشده و از طرفی آسیب‌هایی جدی نیز در پی داشته است. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.