2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تجمع اعتراضی پرستاران مقابل ساختمان وزارت بهداشت
در اعتراض به طرح تربیت پرستار برگزار شد

تجمع اعتراضی پرستاران مقابل ساختمان وزارت بهداشت

بیشتر ساعاتی که بیمار در بیمارستان دوره درمان را می‌گذراند، زیر نظر و حمایت پرستار است و پرستاری که آموزش نمی‌بیند و تحصیلات آکادمیک ندارد، صلاحیت و توانایی انجام چنین مسئولیت خطیر و مهمی را نخواهد داشت.

دوات آنلاینپرستاران و دانشجویان رشته پرستاری صبح امروز با تجمع در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طرح تربیت پرستار بیمارستانی که کد رشته آن در دفترچه انتخاب رشته امسال وارد شده است، اعتراض کردند و خواستار حذف آن شدند.

سال 94  به‌دلیل کمبود نیروی پرستار در شهرهای بزرگ، بحث طرح تربیت پرستار بیمارستان ازطرف وزارت بهداشت مطرح شد تا دانشجویان به‌طور مستقیم به محیط بیمارستان وارد شوند و ضمن آموزش، کار هم بکنند. این طرح ابتدا با مخالفت شدید پرستاران همراه شد و وزارتخانه تصمیم گرفت تنظیم اصول این طرح را به کارگروهی در دانشکده پرستاری بدهد تا آیین‌نامه آن را تنظیم کنند که طی جلسه‌ای با حضور جمعی از اعضای نظام پرستاری، هیات علمی دانشکده پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت در دانشکده پرستاری اصفهان، مراحل نیازسنجی، شناسایی بیمارستان و ایجاد امکانات آموزشی بررسی شد.

بر اساس این مصوبه، بیمارستان‌هایی که برای این طرح انتخاب می‌شدند باید مجهز به کلاس درس و کتابخانه می‌شدند و پس از طی این مراحل، گرفتن دانشجو در آن بیمارستان امکان‌پذیر بود، ولی وزارت بهداشت امسال بدون رعایت مراحل اولیه اقدام به گرفتن دانشجو کرده و کد رشته‌ای با عنوان پرستار بیمارستانی با ظرفیت بالا به دفترچه اضافه کرده است.  همچنین این طرح باید تحت نظر دانشکده پرستاری اجرایی شود.

اجرای سلیقه‌ای بندهای آیین‌نامه

یکی از دانشجویان شرکت کننده در تجمع گفت: این تجمع برای اعتراض به طرح تربیت پرستار بیمارستانی است و خواسته اصلی ما حذف کد رشته پرستار بیمارستانی از دفترچه انتخاب رشته کنکور است.

او با اشاره به آئین‌نامه اصفهان که پرستاران آن‌را قبول دارند، افزود: وزارتخانه بدون اجرای کامل این آئین‌نامه به‌صورت سلیقه‌‌ای بعضی از مفاد آن را اجرا می‌کند و بدون امکانات آموزشی و رفاهی مثل داشتن استاد و بیمارستان آموزشی، به‌طور فله‌ای پرستار تربیت می‌کند و این در حالی است که آمار پرستاران فارغ‌التحصیل بیکار بالا است و با اجرای این طرح تعداد بیکاران بیشتر می‌شود.

این دانشجو با بیان این عقیده که اجرای این طرح جان بیماران را به خطر می‌اندازد، ادامه داد: بیشتر ساعاتی که بیمار در بیمارستان دوره درمان را می‌گذراند، زیر نظر و حمایت پرستار است و پرستاری که آموزش نمی‌بیند و تحصیلات آکادمیک ندارد، صلاحیت و توانایی انجام چنین مسئولیت خطیر و مهمی را نخواهد داشت.

در جریان برگزاری این تجمع، اعضای شورای‌عالی نظام پرستاری کشور با مسئولان وزارت بهداشت جلسه گذاشتند. آنها از جلسه‌ای که در وزارتخانه داشتند خارج شدند و به جمع پرستاران و دانشجویان آمدند. با مشخص شدن بی‌نتیجه بودن جلسه، اعتراض پرستاران نیز بیشتر شد.

احتمال خروج رشته پرستاری از حالت آکادمیک

یکی از تجمع‌کنندگان با بیان اینکه بیشتر اعضای شورای عالی ازسوی پزشکان وزارتخانه تعیین می‌شوند گفت: وقتی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور زیر این طرح را امضا کرده است صدای ما دیگر به جایی نمی‌رسد.

او با تاکید بر اینکه این جلسه نتیجه مطلوبی نداشته اضافه کرد: الان ادعا می‌کنند این طرح محدود به سه بیمارستان است، ولی به مرور زمان طرح گسترش می‌یابد و رشته پرستاری را از حالت آکادمیک خارج می‌کند.

یکی دیگر از تجمع‌کنندگان با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به‌طور کامل به دست پزشکان اداره می‌شود و این صنف خاص برای تمام صنف‌های مشغول در بخش بهداشت و درمان کشور تصمیم می‌گیرند، گفت: چرا وزیر بهداشت همیشه یک پزشک باید باشد؟ شاید اگر فردی که دکتری مدیریت بهداشت دارد در این سمت قرار بگیرد تصمیمات بهتری بتواند اتخاذ کند، ولی متاسفانه صنف ما نه تنها در وزارت بهداشت بلکه در مجلس شورای اسلامی نیز نماینده‌ای ندارد.

این تجمع کننده با اشاره به اینکه در طرح یادشده فرد موظف است برای همیشه فقط برای همان بیمارستان کار کند، افزود: همین باعث می‌شود بیمارستان با مبلغی ناچیز از افراد مشمول این طرح استفاده کند و او توانایی اعتراض نخواهد داشت و از سوی دیگر آمار پرستاران بیکار بیشتر خواهد شد. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.