2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دغدغه شغلی داریم/ نگران آینده‌ام هستم/ فدراسیون 4 سال پیش نگذاشت به مسابقات جهانی برویم
حمیده عباسعلی دارنده مدال نقره بازی‌های جهانی کاراته2017 لهستان در گفت‌و‌گو با دوات:

دغدغه شغلی داریم/ نگران آینده‌ام هستم/ فدراسیون 4 سال پیش نگذاشت به مسابقات جهانی برویم

عمر ورزش قهرمانی بسیار کوتاه است و تمام ورزشکاران زن و مرد یک دغدغه مشترک دارند و آن هم شغلشان است. من بسیاری از پیشکسوتان را می‌بینم که مشکلات مالی دارند چون شغلی نداشته‌اند و تمام درآمدشان در دوران ورزش قهرمانی بوده است. همین مسئله ما راهم نگران کرده است که شرایط ما بعد از پایان دوران حرفه‌ای چگونه خواهد بود.

دوات آنلاینآخرین روزهای هفته گذشته بود که خبر درخشش کاراته‌کاهای ایرانی در بازی‌های جهانی لهستان منتشر شد. کاراته ایران را حالا باید یکی ازقدرت‌های برتر دنیا دانست که چه در بخش مردان و چه در بخش زنان به افتخارات متعددی دست پیدا کرده است. کاراته‌کاها حالا دلخوش به این هستند که می‌توانند اولین حضور در المپیک را درسال 2020 تجربه کنند. یکی از نمایندگان موفق ایران در مسابقات جهانی 2017 لهستان کسی نبود جز حمیده عباسعلی که توانست به مدال نقره جهان دست پیدا کند و ویترین افتخارات خود را پرویپمان‌تر کند. بعد از بازگشت از لهستان با بانوی مدال‌آور کاراته ایران گفت‌و‌گو کردیم. عباسعلی از چگونگی رسیدن به نقره جهان حرف زد و البته درخواستی هم از وزیر ورزش دولت دوازدهم داشت. 

بعد از مدتی غیبت در ترکیب کاتای انفرادی تیم ملی کاراته ایران، بازگشت باشکوهی داشتی و به مدال نقره جهان رسیدی.

سال گذشته و درجریان مسابقات لیگ جهانی در فرانسه دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه کتف شدم و مدت‌ها نتوانستم تمرین کنم. چند تورنمنت از جمله مسابقات کشورهای اسلامی را هم از دست دادم و در این مدت پزشکم حتی اجازه تمرین را هم به من نداد و فقط به فیزیوتراپی و ریکاوری پرداختم؛ اگر هم تمرینی انجام می‌دادم در حد آمادگی برای حضور در یک مسابقه نبود. در فاصله یک هفته به مسابقات انتخابی برای قهرمانی آسیا بود که تصمیم گرفتم تمریناتم را شروع کنم تا در این مسابقات شرکت کنم. به‌دلیل اینکه همیشه در این‌باره یک سری حرف و حدیث وجود دارد. درمسابقه انتخابی به دلایلی مغلوب شدم، اما تقاضای بازبینی فیلم مسابقه را دادم، چون شرایط به ضرر من بود. اما درخواست من قبول نشد و حریفم راهی مسابقات شد. من فرصت حضور در قهرمانی آسیا در بخش انفرادی را درحالی از دست دادم که سابقه چهار قهرمانی در این رقابت‌ها را داشتم، البته در بخش  کومیته تیمی شرکت کردم و قهرمان آسیا شدیم. از همان موقع تمام تلاشم را انجام دادم که برای مسابقات جهانی به بهترین مقام دست پیدا کنم و خوشبختانه توانستم در مسابقات جهانی لهستان به مدال نقره برسم. 

برویم سراغ بازی‌های جهانی کاراته. فکر کنم اولین مدالت در این رقابت‌ها بود.

بله این مسابقات هرچهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و من هم برای اولین بار در این مسابقات شرکت کردم. البته چهار سال پیش هم شرایط برای حضور ما فراهم بود، اما فدراسیون با حضور ما مخالفت کرد. بهترین‌های جهان دراین رقابت‌ها شرکت می‌کنند به این ترتیب که قهرمانان قاره‌ها و مدال‌آوران جهانی سال قبل در این مسابقات حضور دارند و همه مدعی هستند. هر بازی حکم یک فینال را داشت. این رقابت‌ها به‌طور گروهی بود و تک‌حذفی برگزار نمی‌شد. کاراته‌کایی که از گروه صعود می‌کرد راهی نیمه نهایی می‌شد و برای رسیدن به فینال تلاش می‌کرد. خوشبختانه من به فینال رسیدم درحالی که مسابقه من با حریف ژاپنی با تساوی به پایان رسید با رای داوران بازنده اعلام شدم و به مدال نقره رسیدم. درحالی که بسیاری اعتقاد داشتند این رای عادلانه نبود و حق من مدال طلا بود. 

این مدال درحالی به دست آمد که قبل از اعزام شما اتفاق عجیبی افتاد و خانم سمانه خوش‌قدم مربی شما درفرودگاه متوجه شد که ویزایش به اتمام رسیده و ازسفر بازماند.

خب شرایط بعد از آن اتفاق برای من خیلی سخت شد و شوک عجیبی به من وارد شد. شاید من اگر از قبل متوجه این اتفاق می‌شدم کار برایم اینقدر سخت نبود، اما وقتی در آخرین لحظات پی به این موضوع بردم شرایط کمی سخت شد. البته آنجا به‌طور کامل با خانم خوش‌قدم در ارتباط بودم و ایشان من را راهنمایی می‌کرد.

درحاشیه برگزاری بازیهای جهانی لهستان عکسی درشبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کاراته‌کاهای ایرانی در ایستگاه قطار روی زمین خوابیده‌اند. انتشار این عکس بازتاب بدی درایران داشت.داستانش چه بود؟

بعد از انتشار این عکس اخباری منتشر شد که کاراته‌کاهای ایرانی شرایط خوبی را درلهستان پشت سر نمی‌گذارند درحالی که واقعا اینگونه نبود. ما باید از پایتخت لهستان به شهر محل برگزاری بازی‌ها می‌رفتیم، تنها مسیر ممکن استفاده از قطار بود و چاره دیگری وجود نداشت و باید منتظر رسیدن قطار می‌شدیم. زمانی که ما وارد دهکده بازی‌ها شدیم، محل اسکانی که برای ورزشکاران قرار داده بودند، محیط مناسبی نبود و همان شب آقای آشوری هتلی را برای ملی‌پوشان در نظر گرفت که بسیار عالی بود و واقعا زمانی که ملی‌پوشان سایر کشورها عکس هتل ما را دیدند گفتند که کاش ما هم در این هتل حضور داشتیم. این عکسی که منتشر شده است به دلیل این که ما سفر طولانی را در پیش داشتیم و ملی‌پوشان خسته بودند یک وقفه چند ساعته در ایستگاه قطار داشتیم و بچه‌ها استراحت کردند. اما حقیقت ماجرا این چیزی نیست که در فضای مجازی منتشر شده و گفته‌اند ما کلا شرایط بد و سختی داشته‌ایم. 

خوشبختانه کاراته ازسال 2020 درالمپیک حضور خواهد داشت. وقتی کیمیا علیزاده درالمپیک ریو به مدال رسید کمی توجه به ورزش بانوان بیشتر شد. فکر می‌کنید کاراته‌کاها با توجه به درخشش در مسابقات جهانی بتوانند موفقیت بانوان در المپیک را از سال 2020 تداوم ببخشند و به مدال  خوشرنگ‌تری دست پیدا کنند؟

اول باید بگویم خانم علیزاده کار بزرگی انجام داد و به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد. وقتی یک بانوی ایرانی به چنین افتخاری می‌رسد نگاه کارشناسان به این سو می‌رود که قطعا مدعیان دیگری هم از ورزش زنان ایران برای کسب مدال وجود دارند. کسب آن مدال به ما کمک کرد که بیشتر از قبل دیده شویم. در مورد کاراته باید بگویم که ما برای اولین بار قرار است در المپیک 2020 حاضر شویم و هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. البته باید مسیری را طی کنیم تا به المپیک برسیم و در این مدت به یک سری حمایت‌ها و امکانات نیازمندیم. سه سال زمان داریم تا به سهمیه المپیک دست پیدا کنیم. بانوان کاراته‌کای ایرانی توانایی حضور در المپیک را دارند. اما امیدوارم نگاه‌ها به ما کمی تغییر کند و با حمایت بیشتری برای حضور در المپیک تلاش کنیم. 

این حمایت باید ازجانب مدیران ارشد ورزش ایران رخ دهد. به عنوان یک ستاره ورزشکار چه انتظاری ازوزیر ورزش دولت دوازدهم داری؟

عمر ورزش قهرمانی بسیار کوتاه است و تمام ورزشکاران زن و مرد یک دغدغه مشترک دارند و آن هم شغلشان است. من بسیاری از پیشکسوتان را می‌بینم که مشکلات مالی دارند چون شغلی نداشته‌اند و تمام درآمدشان در دوران ورزش قهرمانی بوده است. همین مسئله ما راهم نگران کرده است که شرایط ما بعد از پایان دوران حرفه‌ای چگونه خواهد بود. آیا بعد از پایان دوران حرفه‌ای فرصتی فراهم خواهد شد که من و امثال من بتوانیم حداقل در کاری مرتبط به حرفه خودمان مشغول شویم؟ من از همین حالا بارها برای حضور در شغلی اقدام کرده‌ام اما موفق به آن نشده‌ام و این موضوع اصلا زیبنده نیست که من ازحالا و در اوج دوران ورزش حرفه‌ای نگران آینده شغلی‌‌ام باشم. به هرحال این مسائل باید دیده شود و مورد بررسی قرار گیرد. البته یک مصوبه وجود دارد که برای مدال‌آوران جهانی و آسیایی شغلی درنظر گرفته شود، اما فعلا که این موضوع به مرحله اجرا نرسیده است.

به تازگی  نوع پوشش دو رشته ورزشی برای بانوان ایرانی برای حضور در مسابقات بین‌المللی تایید شده است. این درحالی است که زنان کاراته‌کای ایرانی سالیان زیادی است که مجوز حضور در رقابت‌های بین‌المللی را در اختیار دارند.

خب شرایط برای پوشش لباس رشته‌ای مانند کاراته با رشته‌هایی مانند بسکتبال یا کشتی که به تازگی مجوز گرفته‌اند بسیار متفاوت است. ما تنها تفاوتمان با کاراته کاهای غیر مسلمان پوششی است که برسرمان گذاشته می‌شود و فرق خاصی نداریم. با پوشش متمایز از سایر کاراته‌کاهای زن می‌شویم. اوایل حضور بانوان کاراته‌کای ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی این نوع پوشش برای حریفان ما کمی عجیب بود، اما حالا دیگر این نوع پوشش برایشان عادی شده است. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.