2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
پزشکی در درمانگاه نبود، سمانه در مسیر خاش جان داد
اظهارات عموی دختر 19 ساله‌ای که بر اثر نیش زنبور فوت شد:

پزشکی در درمانگاه نبود، سمانه در مسیر خاش جان داد

عموی دختر 19 ساله می‌گوید: ما دارویی نگرفتیم؛ اینجا داروخانه‌ای هم وجود ندارد، پزشکی هم در بهداری نبود؛ اگر بهداری چنین ادعایی دارد باید نسخه دارویی که تجویز کرده را داشته باشد.

دوات آنلاین-روز گذشته خبری با عنوان فوت دختر 19 ساله به دلیل نیش زنبور در سیستان و بلوچستان منتشر شد که از سوی محسن دادکانی، رئيس شورای بخش ايرندگان شهرستان خاش اعلام شده بود. دادکانی با اعلام این خبر گفته بود: «این بيمار پس از مراجعه به مركز بهداشتي و درماني این منطقه و معالجه، به منزل بازگشت اما به علت سم زیاد نیش زنبورها‌ در منزل فوت شد.»

محمدحسین ایرندگانی عموی دختر 19 به نام «سمانه» که بر اثر نیش زنبور جانش را از دست داد، درباره این حادثه می‌گوید: «ما دارویی نگرفتیم؛ اینجا داروخانه‌ای هم وجود ندارد، پزشکی هم در بهداری نبود؛ اگر بهداری چنین ادعایی دارد که خدماتی داده، باید نسخه دارویی را که تجویز کرده داشته باشد.» 

گفت‌وگوی کوتاه دوات با ایرندگانی، عموی دختر 19 ساله را می‌خوانید:

موقعیت جغرافیایی منطقه ایرندگان چگونه است؟ چه قدر با جایی که مرکز درمانی داشته باشند فاصله دارد؟ 

ایرندگان حدودا در 100 کیلومتری شهرستان خاش قرار گرفته و منطقه‌ای کوهستانی است که نخل خرما، درختان دارویی و گیاهان بسیاری دارد، به همین دلیل جانوران موذی زیادی هم در منطقه دیده می‌شوند؛ از مار و عقرب گرفته تا حشراتی که نیش سمی دارند. بعضی‌ها در صورت گزیده شدن بلافاصله بی‌هوش می‌شوند. 

حشرات سمی ایرندگان عموما چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌کنند؟ آیا نیش آنها همیشه منجر به مرگ می‌شود؟

برای درمان نیش این حشرات باید در مدت کوتاهی داروی مورد نیاز مصرف شود؛ وگرنه فرد چند ساعته به کما می‌رود و بعد از آن قلبش از حرکت می‌ایستد.

از اتفاقی که برای سمانه ایرندگانی افتاد برایمان بگویید.

اینطور بوده که زنبورها به رختخواب چسبیده بودند و دیده نمی‌شدند؛ برادرزاده من هم در تاریکی شب وقتی همه خواب بودند توسط این زنبورها گزیده شده و بعد از احساس کردن درد جای نیش، خانواده را از مسئله مطلع کرده است که بلافاصله راهی درمانگاه شدند اما پزشکی در درمانگاه نبود. 

یعنی پزشک‌های منطقه شب‌ها در درمانگاه حضور ندارند؟

پزشکان ایرندگان کسانی هستند که دوران خدمتشان را حدود یک ماه در اینجا سپری می‌کنند و می‌روند و تا دکتر بعدی بیاید حدود 20 روز زمان می‌برد.  آن شب هم پزشکی در درمانگاه نبود. از طرفی وقتی به درمانگاه می‌روی تا سرایدار در را باز کند و جواب بدهد نیم ساعتی طول می‌کشد.

بعد از این اتفاقات خانواده تصمیم گرفتند که سمانه را برای درمان به خاش ببرند. از ایرندگان تا شهرستان خاش حدود یک ساعت و نیم راه است. سمانه هم در مسیر تشنج کرده و جانش را از دست داد. 

اولین خبرها درباره فوت سمانه ایرندگانی مبنی بر این بود که پزشک بهداری او را معالجه کرده و به خانه فرستاده و او در منزل فوت شده است. 

این درست نیست. ما دارویی نگرفتیم؛ اینجا داروخانه‌ای هم وجود ندارد، پزشکی هم در بهداری نبود؛ اگر بهداری چنین ادعایی دارد باید نسخه دارویی که تجویز کرده را داشته باشد.

آیا مسوولان منطقه یا اعضای شورای روستا برای بهبود امکانات بهداشت و درمان به‌ویژه امکانات درمان فوری برای موارد اینچنینی پیگیری نکرده‌اند؟

ایرندگان دهستان است و چون بخش نیست، امکانات زیادی به ما نمی‌دهند. ما اینترنت نداریم که بتوانیم خبرها را در فضای مجازی پخش کنیم. مردم اینجا نمی‌دانند سیم کارت ایرانسل و رایتل چیست و فقط در شهر این چیزها را می‌شنوند. بیشتر کسانی که در اینجا مسئولیتی دارند در شهر زندگی می‌کنند و در تعطیلات گاهی به روستا سر می‌زنند.  

به‌طور کلی وضعیت  بهداشت و امکانات در ایرندگان چگونه است؟

در منطقه ایرندگان یک رودخانه وجود دارد که نزدیک به 20 خانواده بومی که به شهر مهاجرت نکرده‌اند، آب شرب خود را از آن رودخانه تامین می‌کنند. ما از آب رودخانه‌ای استفاده می‌کنیم که حیوانات و دام‌ها هم از آن آب می‌خورند.  لوله‌کشی گاز هم به اینجا نرسیده و مردم از کپسول‌های گاز استفاده می‌کنند؛ اما کم و بیش برق‌کشی انجام شده است.

آیا شما در نزدیکی روستا اورژانس یا مرکز امدادرسانی برای مواقع خاص ندارید؟

ساختمان اوراژنس بین‌راهی ایرندگان 5 سال است که ازسوی فرمانداران مختلف افتتاح می‌شود؛ اما هیچ گروه امدادی و پزشکی در آن مستقر نشده است؛ در حالی که این اورژانس فقط یک کیلومتر با ایرندگان فاصله دارد و اهالی می‌توانند در کمترین زمان خودشان را به آنجا برسانند.

در یک سال اخیر در ایرندگان این دومین بار است که کسی بر اثر نیش حشرات جان می‌دهد، اما به طور کلی در منطقه از این اتفاقات زیاد می‌افتد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
1397/06/19
مرگ سمانه بر اثر زنبور نبوده دروغ

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.