2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
جنجال دیه برای قاتل آتنا
در چه شرایطی قصاص قاتل آتنا اصلانی نیازمند پرداخت دیه نیست؟

جنجال دیه برای قاتل آتنا

در صورتی که قاتل محارب شناخته نشود، دولت می‌تواند در این پرونده از باب لکه‌دار شدن عفت عمومی و ناراحتی افکار عمومی، با توجه به وضعیت مالی خانواده آتنا اصلانی، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت دیه اقدام کند.

دوات آنلاینموضوع پرداخت تفاضل دیه از طرف خانواده آتنا اصلانی دختربچه پارس آبادی برای قصاص قاتل او، در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، برای قصاص مردی که زنی را به قتل رسانده و شاکی خصوصی دارد، باید تفاضل پرداخت شود.و در صورتی که اولیای دم اصرار بر قصاص داشته باشند و توانایی پرداخت تفاضل دیه را نداشته باشند قانونگذار تدبیری اندیشیده است و ولی دم می تواند برای پرداخت دیه از بیت المال کمک بگیرد.

در مورد پرونده خاص آتنا اصلانی با توجه به ابعاد فاجعه‌آمیز این قتل، موضوع پرداخت نیمی از دیه باعث واکنش افکار عمومی شده است؛ مسئله‌ای که یحیی کمالی پور، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی حقوقی مجلس در مورد آن می‌گوید که اگر قاضی در این پرونده، موارد قتل دیگر را اثبات‌شده تشخیص دهد، این امکان وجود دارد که قاتل آتنا «محارب» یا «مفسد‌فی‌الارض» تشخیص داده شود که در این حالت نیازی به پرداخت نیمی از دیه انسان کامل نیست.

کمالی‌پور در توضیح این موضوع به دوات می‌گوید: زمانی که در قتل یک زن ازسوی مرد، شاکی خصوصی در پرونده وجود دارد، حکم قصاص بر مبنای شکایت شاکی خصوصی صادر می‌شود و طبق قانون باید مابه‌التفاوت دیه ازسوی خانواده مقتول به خانواده قاتل پرداخت شود.

او ادامه می‌دهد: وقتی حکم بر اساس شکایت شاکی خصوصی صادر شده، باید نیمی از دیه پرداخت شود .

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس درباره نگاه قانون به مواردی مثل قتل آتنا که جنبه عمومی جرم پررنگ است، می‌افزاید: در شرایطی که فرد محارب یا مفسد فی‌الارض تلقی شود و از این باب اعدام شود، نیازی به پرداخت دیه ندارد.

دولت دیه را بدهد

این نماینده مجلس درباره پرونده قتل آتنا اصلانی می‌گوید: در صورتی که قاتل محارب شناخته نشود، دولت می‌تواند در این پرونده از باب لکه‌دار شدن عفت عمومی و ناراحتی افکار عمومی، با توجه به وضعیت مالی خانواده آتنا اصلانی، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت دیه اقدام کند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.