2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
پایان تلخ شروعی خوشایند
آمار معتادان نوجوان به‌زودی منتشر می شود

پایان تلخ شروعی خوشایند

درباره میزان شیوع مواد مخدر بین نوجوانان آمار مشخصی وجود ندارد. بااین‌حال مواد روان‌گردان سن اعتیاد در جامعه را کاهش داده. البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود و ذات این مواد به‌گونه‌ای است که سن اعتیاد کاهش پیدا می‌کند.

دوات آنلاین-سال‌‌هاست صحبت‌های جسته‌وگریخته‌ای درباره اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر و روان‌گردان از سوی محافل مختلف مطرح می‌شود؛ اما هر بار این موضوع از سوی نهادهای مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش تکذیب یا میزان آن به‌حدی کم اعلام می‌شود که به اعتقاد آنها به انجام پیگیری‌های جدی نیازی ندارد؛ اما موضوع این است که مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از سوی نوجوانان واقعیت دارد و بسیاری از فعالان آموزشی و مددکارها به آن اذعان می‌کنند.

علی هاشمی، رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه آمار جدیدی درباره میزان شیوع مواد مخدر در بین نوجوانان وجود ندارد و آمارهای رسمی همان نیم‌درصدی است که قبلا گفته می‌شد، در گفت‌وگو با «جامعه پویا» می‌گوید آمار جدیدی که ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار معتادان منتشر کرد، شامل اعتیاد در نوجوانان نمی‌شود؛ اما بررسی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین‌باره در حال انجام است و به‌زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با «جامعه پویا» می‌گوید درباره میزان شیوع مواد مخدر بین نوجوانان آمار مشخصی وجود ندارد. بااین‌حال مواد روان‌گردان سن اعتیاد در جامعه را کاهش داده. البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود و ذات این مواد به‌گونه‌ای است که سن اعتیاد کاهش پیدا می‌کند.

صفاتیان معاون سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید ازآنجاکه این گروه از افراد جامعه زیر 18 سال هستند، در حوزه کاری آموزش و پرورش قرار می‌گیرند؛ اما دیده می‌شود در این سال‌ها که میزان آسیب‌های اجتماعی به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است، آموزش و پرورش کم‌‌کاری کرده است. درحال‌حاضر نزدیک به 13 میلیون دانش‌آموز در کشور مشغول به تحصیل هستند که بنا بر مصوبات موجود باید 40 درصد‌ آنها زیر پوشش برای‌ برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه باشند. این در حالی است که به گفته صفاتیان کمتر از 10 درصد دانش‌آموزان از چنین آموزش‌هایی برخوردارند و در این میان آموزش‌هایی هم که به این 10 درصد می‌رسد از طریق جزوات و اطلاعاتی است که 15 سال پیش تهیه شده است. به اعتقاد صفاتیان این نشان می‌دهد آموزش و پرورش نمی‌خواهد به‌صورت جدی به موضوع آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان بپردازد، به این معنی که مدیران میانی و مدیران مدارس نمی‌خواهند این موضوع مطرح شود و آموزش‌‌ها گسترش یابد؛ از طرفی بودجه کافی هم برای این موضوع در نظر گرفته نمی‌شود.

طاهره پژوهش، فعال حقوق کودک و عضو هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان که به‌عنوان مددکار در یکی از مراکز ساماندهی کودکان کار فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با «جامعه پویا» می‌گوید آموزش، گم‌شده ‌اصلی جامعه ماست، به‌طوری‌که هیچ نتیجه‌ای از این آموزش‌های سطحی و بی‌هدف عاید جامعه نمی‌شود. آموزش‌های ما طوری است که معتادی که توانش را از دست داده و چهره ظاهری مناسبی ندارد، به کودکان و نوجوانان نشان می‌دهیم و بعد به آنها می‌گویم که مواد مخدر استفاده نکنید، چون به این حال و روز می‌افتید؛ اما نوجوانان وقتی برای اولین‌بار این مواد را استفاده می‌کنند، چنان حالت خوشایندی به‌ آنها دست می‌دهد که این موضوع را باور ندارند، چراکه آنها آموزش صحیحی از مراحل و حالت‌هایی که مواد مخدر برای آنها ایجاد می‌کند، ندیده‌اند.

به گفته پژوهش چندی پیش کشور هلند مصرف ماری‌جوانا را در این کشور آزاد اعلام کرد؛ اما هیچ‌گاه این موضوع باعث نشد استفاده از این مواد به‌عنوان آسیب‌ اجتماعی که اغلب افراد را به خود درگیر کرده‌ است، اعلام شود، چراکه مردم این کشور به‌ویژه نوجوانان آموزش‌‌های صحیحی را دریافت کرده‌اند.

او با اشاره به آگاه‌نبودن نوجوانان از مضرات مواد مخدر و روان‌گردان‌ها می‌‌افزاید: «در‌حال‌حاضر ما کودکان باربری داریم که برای اینکه بتوانند تعداد بار بیشتری را حمل کنند، قرص ترامادول مصرف می‌کنند. آنها نمی‌دانند که این شروع، چه پایان تلخی برایشان رقم خواهد زد».

به‌همین‌دلیل است که او می‌گوید باید هرچه‌سریع‌تر موضوع آموزش صحیح افراد جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان به‌صورت صحیح و عملیاتی در دستور کار دستگاه‌‌های ذی‌ربط قرار گیرد تا اوضاع از این وخیم‌تر نشود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.