2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آشپزی/ دستور پخت 5 نوع کباب با مرغ

آشپزی/ دستور پخت 5 نوع کباب با مرغ

برای مزه‌دار کردن مرغ راه‌های زیادی وجود دارد که همگی هم اتفاقا طعم گوشت مرغ را خواستنی و خوشمزه‌تر می‌کند.

دوات آنلاین-اگر قصد دارید گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف یا مصرف آن را کم کنید و از طرفی نمی‌توانید از لذت خوردن کباب صرف نظر کنید می‌توانید با مرغ کباب‌های خوشمزه‌ای درست کنید. دستور پخت 5 نوع کباب با مرغ را در زیر بخوانید:

 

1- کباب آسان و سالم با مرغ و سیب زمینی به سبک ترک‌ها

برای درست کردن این کباب آسان و سالم با مرغ و سیب زمینی تکه‌های گوشت فیله مرغ به طول ۱۰ سانتی‌متر و ضخامت یک سانتی‌متر برش بزنید و همه را در مقداری پیاز، فلفل سیاه، زعفران و نمک بخوابانید. بعد از ۲ الی سه ساعت فیله‌ها مزه‌دار می‌شوند. فیله‌های مزه‌دار شده را با شکل حلزونی به سیخ بکشید و یک در میان از سیب زمینی‌های ریز و کوچک استفاده کنید. بهتر است برای این کباب از سیخ چوبی استفاده کنید. در انتهای پخت مقداری کنجد روی فیله‌ها و سیب‌زمینی‌ها بپاشید. اضافه کردن قارچ و کدو هم برای تهیه این کباب به خصوص در میان اهالی کشور ترکیه مرسوم است.

 

۲- کباب آسان و سالم با مرغ پرتقالی

برای مزه‌دار کردن مرغ راه‌های زیادی وجود دارد که همگی هم اتفاقا طعم گوشت مرغ را خواستنی و خوشمزه‌تر می‌کند. برای مزه‌دار کردن مرغ با سس پرتقال باید شب قبل از کباب کردن مرغ، تکه‌های گوشت مرغ را در مقداری آب پرتقال تازه و طبیعی (مقدار آب پرتقال بستگی به مقدار گوشت مرغی دارد که می‌خواهید کباب کنید)، جعفری تازه ساطوری شده و به مقدار دلخواه نمک بخوابانید. زمانی که می‌خواهید مرغ مزه‌دار شده با آب پرتقال را کباب کنید به صورت یک در میان یک تکه مرغ و یک تکه پوست پرتقال قرار دهید. به این ترتیب یک کباب آسان و سالم مرغ با طعم و بوی پرتقال خواهید داشت. به جای پوست پرتقال از «کامکوات» هم برای به سیخ کشیدن می‌توانید استفاده کنید. این نوع کباب هم یک سبک محبوب از کباب‌های مدیترانه‌ای است.

 

۳- کباب آسان و سالم مرغ و بادمجان یونانی

برای درست کردن این کباب آسان و سالم مرغ که طعم بسیار لذیذی دارد باید از گوشت فیله مرغ استفاده کنید. گوشت فیله مرغ را در مقداری پیاز خرد شده؛ سرکه بالزامیک، نمک و فلفل بخوابانید. طول فیله‌ها ده سانتی‌متر و ضخامت آن‌ها یک سانتی‌متر باشد. سپس فیله‌ها را به شکل حلزونی لوله کنید و به سیخ بکشید. بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و یک در میان فیله و بادمجان را به سیخ‌های نازک و کم عرض بکشید. به جای بادمجان می‌توانید از کدو سبز یا ذرت یا هر سبزیجات دیگری که می‌پسندید هم استفاده کنید. این نوع کباب مرغ از جمله مشهورترین کباب‌های یونانی است.

 

۴- کباب گوشت قلقلی مرغ مدیترانه‌ای با انواع سبزیجات

برای درست کردن کباب گوشت قلقلی مرغ به سبک کباب‌های مدیترانه‌ای که اصلا به همین نام هم معروف است به گوشت ران و سینه مرغ چرخ‌کرده نیاز دارید. گوشت مرغ را باید دو چرخه کنید و با نمک، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، فلفل سیاه پودر شده، زعفران دم کرده، جعفری تازه خرد شده آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید. گوشت مرغ را با مواد فوق خوب ورز دهید و حدود نیم ساعت اجازه دهید استراحت کند.

سپس گوشت چرخکرده مزه‌‌دار شده را به قاعده یک گردو برای هر گوشت قلقلی گرد کنید و یک در میان با گوجه گیلاسی یا هر سبزیجات دیگری که دوست دارید به سیخ بکشید. در اواسط پخت سیخ کباب را از روی شعله منقل یا گاز بردارید و تمام قسمت‌های قلقلی‌های مرغ را به وسیله برس با کره آب کرده چرب کنید و دوباره کباب کردن را ادامه دهید. اهالی کشورهای حاشیه مدیترانه این کباب را با پیاز خرد شده و سبزیجات مختلف سرو می‌کنند.

 

۵- کباب مرغ و سیب زمینی مزه‌دار شده آب‌پز

یک کباب آسان و سالم و متفاوت از مرغ که هم حسابی سیر کننده است و هم کالری زیادی ندارد. برای درست کردن این کباب آسان و سالم مرغ به مواد زیر برای ۶ نفر نیاز دارید:

مواد لازم

سیب زمینی کوچک: ۱۵ عدد

سینه مرغ بدون پوست: ۷۰۰ گرم

پیاز قرمز حلقه‌ای خرده شده: ۲ عدد متوسط

فلفل قرمز دلمه‌ای مکعبی خرد شده: ۲ عدد متوسط

کدو سبز حلقه‌ای برش داده شده: ۲ عدد متوسط

روغن زیتون: ½ پیمانه

آب لیموترش: ۳ قاشق غذاخوری

شوید تازه و ساطوری خرده شده: ۳۰ گرم

طرز تهیه

ابتدا سیب زمینی‌ها را خوب بشورید و با پوست بپزید. برای مطمئن شدن از پخت کامل سیب زمینی یک خلال دندان را داخل سیب زمینی فرو کنید و اگر کامل فرو رفت سیب زمینی پخته است. بعد از پخت پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و کنار بگذارید.

تکه‌های مرغ را به صورت مکعبی خرد کنید. سعی کنید تکه‌های مرغ را هم اندازه و هر کدام را به اندازه یک قوطی کبریت خرد کنید.

تکه‌های مکعب‌ مرغ را با مقداری نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید، سپس آن‌ها را همراه پیاز قرمز، فلفل دلمه‌ای و کدوسبز به سیخ‌های چوبی بکشید و روی ذغال یا باربیکیو، به مدت ۱۵ دقیقه از هر دو طرف کباب کنید.

در اواسط پخت با قلم مو یا برس آشپزخانه تمام قسمت‌های تکه‌های مرغ را به آب لیموترش و روغن زیتون یا کره آب شده آغشته کنید. در ظرف مورد نظرتان سیب زمینی‌های پخته شده را بچینید، روی آن‌ها مقداری روغن زیتون، پودر فلفل سیاه و شوید ساطوری خرد شده بریزید و همراه با سیخ‌های چوبی مرغ سرو کنید.

 

نکته مهم

*اگر برای درست کردن کباب از سیخ چوبی استفاده می‌کنید برای این‌که سیخ‌ها نسوزند قبل از به سیخ کشیدن کباب سیخ‌ها را با آب خیس کنید.

*تمام این کباب‌های مرغ را می‌توانید در تابه گریل یا ماهیتابه نچسب هم درست کنید.

 

منبع: مجله کوروش/ آخرین خبر

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.