2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چگونه در زندگی خود تغییر ایجاد کنیم؟

چگونه در زندگی خود تغییر ایجاد کنیم؟

باید تصمیم جدی و عزم راسخی برای رسیدن به اهداف در زندگی داشته و به عهد و پیمانی که با خود بسته اید، وفادار بمانید و آن را با غیرت و اقتدار دنبال کنید تا بتوانید از پس موانع بر بیایید و طعم شیرین موفقیت را بچشید.

دوات آنلاین-همه ما دوست داریم تغییرات مثبتی در خودمان، رفتارهایمان و شخصیت‌مان ایجاد کنیم. در این بین و قبل از هر چیز باید بتوانیم که جرئت تغییر کردن را در خودمان ایجاد کنیم. در دنیایی که ما انسان‌ها در آن زندگی می‌کنیم، فرصت‌های زیادی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد ولی متاسفانه کمتر فردی می‌تواند از این فرصت‌ها به نفع خود استفاده کند. با توجه به این که ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که ریشه‌های فرهنگی، سنتی و مذهبی قوی داریم باید در بحث الهام گرفتن از طرح‌ها برای تغییر خود نیز به اصل و ریشه خود نیز توجه کنیم. در ادامه مطلب به چهار ویژگی بر اساس روایات که باید برای تغییر کردن در آستانه سال نو در خودتان ایجاد کنید، اشاره خواهد شد.

 

1- با اراده به مبارزه با سستی بروید

باید تصمیم جدی و عزم راسخی برای رسیدن به اهداف در زندگی داشته و به عهد و پیمانی که با خود بسته اید، وفادار بمانید و آن را با غیرت و اقتدار دنبال کنید تا بتوانید از پس موانع بر بیایید و طعم شیرین موفقیت را بچشید. سختی همیشه در زندگی بوده و تنبلی یکی از مهم ترین مشکلات مردم برای تغییر کردن مثبت است. امام علی (ع) در این باره می فرمایند: «با عزم و اراده به مبارزه با سستی بروید»  و همچنین می فرمایند: «سست نباش تا آن که تو را می شناسد، تحقیر نکند.»

 

2- تلاش را با علاقه همراه کنید

باید به آرزوها و اهداف خود اشتیاق و علاقه مفرط داشته و عاشق آن‌ها باشید. اگر واقعا علاقه مند به اهداف خود باشید و اشتیاق شما برای رسیدن به آن ها زیاد و به اندازه کافی قوی و شدید باشد، هیچ مانعی نمی تواند شما را از رسیدن به هدف باز دارد اما باید بدانید اشتیاق به تنهایی کافی نیست و این ویژگی در کنار متمم های دیگر می تواند اثر گذار باشد. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «آرزو برای امت من رحمت است» و همچنین امام حسن(ع) می فرمایند: «برای دنیایت چنان کار کن که گویا برای همیشه (در این دنیا) خواهی بود و برای آخرتت (نیز چنان) سعی و تلاش کن که گویا فردا از این دنیا خواهی رفت.»

 

3- از اهمیت منظم بودن غافل نشوید

هیچ راهی برای فرار از این مسئله وجود ندارد چراکه نظم و انضباط مقوله ای بسیار مهم است که در همه جا کاربرد دارد. باید با نظم و انضباط برای خود برنامه ریزی و چشم انداز داشته باشید تا بتوانید بر اساس آن برنامه ریزی به دنبال مهارت و تجربه لازم برای طی کردن مسیر موفقیت بروید و آن را کسب کنید. امام علی(ع) در یکی از مشهورترین بیانات شان می فرمایند: «شما و همه فرزندان و کسانم و هر که را نوشته ام به او رسد، به تقواى خدا و نظم داشتن در کارتان سفارش مى کنم.» همچنین ایشان در جای دیگری می فرمایند: «از عجله در کارهایی که وقت شان نرسیده یا سستی در کارهایی که امکان عمل آن فراهم شده، یا لجاجت در اموری که مبهم است، یا سستی در کارها هنگامی که واضح و روشن است، برحذر باش! و هر امری را در جای خویش و هر کاری را به موقع خود انجام بده.»

 

4- رمز با اراده شدن

همان‌طور که بیان شد باید اراده لازم برای مقاومت و پافشاری در مقابل موانع و سختی هایی که در مسیر موفقیت است، در شما به صورت ملکه وجود  داشته باشد تا بتوانید به سبب آن گوی سبقت  را از دیگران بربایید. امام علی(ع) در همین باره می فرمایند: «ریشه اراده، دور اندیشی و حاصل آن پیروزی است. به وسیله اراده، درد تنبلی و سستی را در دل خویش معالجه کنید.» همچنین ایشان می فرمایند: «نیکوترین خصلت ها ارجمندی همت هاست و اندازه هر کس به اندازه همت اوست.»

 

 

نکته: برای نوشتن این مطلب از کتاب «جرئت تغییر داشته باش» نوشته حجت الاسلام و المسلمین «رسول ابراهیمی آبشور» استفاده شده است.

 

منبع: خراسان/ دکتر شکیلا یوسفی- متخصص روان‌شناسی سلامت

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.