• ۱۳۹۸ جمعه ۳۰ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٣ شعبان ١٤٤٠
  • Friday 19 Apr 2019

عکس روز

آخرین خبرها

این مستند کوتاه از حیات وحش را حتما ببینید
بیوگرافی کامل نسیم ادبی به بهانه بازی در نقش عاطفه در سریال برادر جان
مرگ 2 کودک در فاضلاب مدرسه
اعتراف به قتل و سوزاندن جسد زن 41 ساله
تجاوز گروهی به زن پاکستانی در اداره پلیس
نشانه‌ها، دلایل و راه درمان سردردهای میگرنی
رازهایی از زندگی آلبرت انیشتین
نمونه هندی برنامه عصر جدید
از عشق خواهر دوستم معتاد شدم
آریا عظیمی نژاد: جزء مافیا هستم
نظر ملیکا شریفی‌نیا درباره خواهر فروردینی‌اش
کدام ماشین‌ها در ایران میلیاردی هستند؟
تعرض استاد موسیقی به دختر تنها
جنایت به‌خاطر هزینه اثاث‌کشی
قیمت دلار،یورو، سکه و طلا روز پنج‌شنبه 29 فروردین
دلایل حمله قلبی در جوانان چیست؟
آتش اعتیاد پدر زندگی دختر جوان را خاکستر کرد
چگونه مشکل کمبود وقت را حل کنیم؟
گورستان تاریخی خالد نبی کجا است و تاریخچه آن چیست؟
برای شاد بودن چه کار کنیم؟
چه کار کنیم که ترس بچه‌ها از بین برود؟
اسرار تازه از جنایت شیطانی مرد و زن خیانتکار
گفت و گو با سارا صوفیانی ، بازیگر سریال روزهای بی قراری :زندگی سارا پر از اتفاقات است
نقشه سیاه دختر جوان و خواستگارش
طلاق به‌خاطر وحشت از ایدز
اظهارات دردناک زن مهاجر ؛ سمیرا: رفتم توت‌فرنگی بچینم به من تجاوز کردند
جنایت خانوادگی هولناک به دلیل رابطه پنهانی زن با دوست شوهر
قتل همسر به‌خاطر زن صیغه‌ای
ازدواج این دختران سلبریتی بهم خورد
چگونه در خانه بستنی بلوبری درست کنیم؟
طالع بینی ازدواج ؛ متولدین چه ماه‌هایی برای ازدواج با هم مناسب هستند؟
چه گل‌ها و گیاهانی را برای نگهداری در آپارتمان بخریم؟
تیپ عجیب بهنوش بختیاری
چهره خود را با کانتورها تغییر دهید
غزلی از دیوان شمس/ گلزار بین گلزار بین در آب نقش یار بین
امروز با حافظ/ سخت می‌گردد جهان بر مردمان سخت‌کوش
فال روزانه و فال تولد پنج‌شنبه 29 فروردین
بازیگران و نقش‌های سریال برادر جان +گزارش پشت صحنه
حسام منظور ، بازیگر نقش چاوش : سریال برادر جان قصه‌ای اخلاق‌مدار دارد
مارال فرجاد، بازیگر سریال برادر جان: مهتاب با عشق با شوهرش ازدواج کرد اما...
کامران تفتی بازیگر سریال برادر جان: حنیف از خود واقعی‌اش خیلی دور است
معرفی کامل سریال‌های ماه رمضان 98 + خلاصه داستان و بازیگران
شرایط قانونی حذف اسم همسر سابق از شناسنامه بعد از طلاق
هر آنچه درباره بیستون باید بدانید
شهامت ایجاد تغییر در زندگی‌تان را داشته باشید
نقد روان‌شناسانه فیلم کتاب سبز که برنده 3 جایزه اسکار 2019 شد
شوهرم کتکم می‌زند اما من هم به او دروغ‌های زیادی گفته‌ام
مصرف نودل چه ضررهایی دارد؟
با خاصیت‌های پیاز آشنا شوید
عروسی نیم‌میلیارد تومانی در تهران
طلاق به‌خاطر ترس از پرواز
خوراکی‌هایی که زنان حتما باید بخورند
ترفند عجیب برای فرار از مهریه 180 سکه‌ای
عکس‌هایی دیدنی از شبنم مقدمی
عکس‌های پاریسی3 بانوی سلبریتی
اعدام عامل تجاوز به زن متاهل
نحوه ست کردن پرده و کوسن های مبل در دیزاین خانه
امروز با حافظ/ گر چه افتاد ز زلفش گرهی در کارم
رنگ لاک مناسب بهار و نحوه ست کردن آن با لباس
مریم امیرجلالی: رضا عطاران جواب تلفنم را نمی‌دهد
دستور پخت آش ریواس
شعری عاشقانه از سهراب سپهری / صدا کن مرا
فال روزانه و فال تولد چهارشنبه 28 فروردین
قتل شوهرسوم به‌خاطر رابطه شیطانی
ماجرای عجیب یکی از بازماندگان نسل‌کشی حلبچه
معرفی مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر نراق در استان مرکزی
افزایش تعرفه‌های برق از اردیبهشت
درمان‌های خانگی برای از بین بردن تبخال
گزارشی از شرکت‌های گلدکوئستی‌های مجوزدار
راه‌های تقویت اعتماد به نفس
کد خبر: 138444 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - 07:04
شام نخوردن چه عوارضی دارد؟

شام نخوردن چه عوارضی دارد؟

زمانی که گرسنه می خوابید، ساعت ها برای به خواب رفتن تقلا می کنید و گویی ذهن شما هنوز هم بیدار است. همین امر نیز سبب خواهد شد که به اندازه کافی نخوابید.

دوات آنلاین-شام را از وعده‌های غذایی خود حذف کنید. این یک جمله کاملا اشتباه است که بین ما زیاد تکرار می‌شود و خیلی از ما باور کرده‌ایم شام خوردن برای سلامتی ما مضر است در حالی‌که کاملا برعکس است. با عوارض ترک شام آشنا شوید:

 

ترک شام باعث کم شدن خواب می شود

زمانی که گرسنه می خوابید، ساعت ها برای به خواب رفتن تقلا می کنید و گویی ذهن شما هنوز هم بیدار است. همین امر نیز سبب خواهد شد که به اندازه کافی نخوابید.

 

کمبود خواب هم می تواند اثرات جانبی منفی ای از جمله کاهش میزان سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها و ضعف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به انواع سرطان و دیابت را به همراه داشته باشد.

 

وقتی بدون خوردن شام به رختخواب می روید، گرسنگی باعث می شود مدام غلت بزنید و به راحتی به خواب نروید. حتی زمانی که بالاخره به خواب می روید احساس گرسنگی مغز را هوشیار نگه می دارد و در نتیجه نمی توانید خواب کافی و عمیقی داشته باشید.

 

به علاوه، تحقیقات نشان می دهد کم خوابی می تواند عوارض جانبی منفی ای داشته باشد، مثل کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و دیابت.

 

بنابراین اگر امیدوارید که با نخوردن شام، وزن خود را کم و سلامتی خود را حفظ کنید، باید بدانید که گرسنه خوابیدن می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد.

 

دکتر «ولسی دِلبریج» در این باره می گوید که اگر می خواهید وزن کم کنید با گرسنه به رختخواب رفتن، این اتفاق نخواهد افتاد.

 

با شام نخوردن ممکن است اضافه وزن پیدا کنید

زمانی که گرسنه به رختخواب می روید، به دلیل کاهش قند خون، صبح روز بعد با ولع بیشتری برای خوردن خوراکی ها خصوصا شیرینی از خواب برخواهید خاست. اگر احساس گرسنگی شبانه به سراغ تان آمد، به جای حجم فراوانی از خوراکی های شیرین و پرکالری، اندکی شکلات تلخ یا آجیل میل کنید.

 

بسیاری از مردم تصور می کنند گرسنه خوابیدن مزیت هایی دارد. اما در حقیقت، هر چه بیشتر احساس گرسنگی کنید، احتمال آنکه بعداً پرخوری کنید بیشتر است.

 

اگر برای خوردن غذا تا زمانی که به شدت گرسنه شوید صبر کنید، ممکن است قند خون تان افت کند و بنابراین تمایل پیدا می کنید هر غذایی را بخورید. بدتر آنکه خوابیدن با معده ی خالی می تواند منجر به پرخوری در زمان صبح شود.

 

این مسأله قند خون را به شدت بالا می برد و طی بقیه ی ساعات روز سوخت و ساز بدن را درگیر یک چرخه ی معیوب می کند. شب پیش از خواب یک تکه شکلات تلخ یا چند عدد مغز بخورید تا صبح روز بعد پرخوری نکنید.

 

با شام نخوردن احتمال دارد عضلات بدن را از دست بدهید

اگر همیشه گرسنه به رختخواب می روید، هرچند هم به باشگاه ورزشی بروید و ورزش کنید، باز هم بی فایده خواهد بود. با شکم خالی ورود مواد غذایی ضروری بدن برای تبدیل شدن به پروتئین را مسدود خواهید کرد و بدن برای جبران این روند شروع از بین بردن عضلات خواهد کرد.

 

برای جلوگیری از چنین روندی، ورزش را در هنگام روز انجام دهید و سعی کنید که چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب، شام میل کرده و آب فراوانی نیز بنوشید. اما یادتان باشد که از پرخوری هم پرهیز کنید. تنها به بدن اجازه دهید که روند شبانه خود را به درستی طی کند.

 

از دست رفتن توده ی عضلانی: اگر شب ها گرسنه بخوابید، تمام تلاش هایتان در باشگاه برای تقویت عضلات تان را هدر خواهید داد. تحقیقات نشان می دهد خوابیدن با معده ی خالی می تواند آن دسته از مواد مغذی بدن را از بین ببرد که برای تبدیل پروتئین به عضله ضروری هستند.

 

در این حالت بدن برای کسب انرژی شروع به تخریب عضلات می کند. برای آنکه بیشترین بهره را از روزهای ورزش کردن تان ببرید، سعی کنید چند ساعتی پیش از خواب شام بخورید و آب کافی بنوشید، اما از پرخوری پرهیز کنید.

 

احساس سیری آرامش بخش این امکان را می دهد تا خوابی راحت و مناسب داشته باشید و در عین حال بدن می تواند تمامی فعالیت های شبانه ی خود را انجام دهد.

 

با ترک شام ، دائم سراغ این خوراکی و آن خوراکی می روید

اگر بتوانید ساعات خوردن وعده های اصلی غذایی را تنظیم کنید، برای سایز دور شکم تان هم بسیار مناسب خواهد بود. اگر گرسنه بخوابید به بدن اجازه خواهید داد که صبح به سراغ انواع و اقسام خوراکی ها برود.

 

اما اگر صبحانه محتوی پروتئین و فیبر کافی میل کنید، می تواند تا وعده ناهار هم شما را سیر نگه دارد و با تنظیم زمان خوردن این وعده های غذایی خواهید توانست، سبک زندگی درست تری را به جلو ببرید.

 

بر اساس پژوهش انجام شده در سال 2005 میلادی که نتایج آن در مجله «تغذیه بالینی» منتشر شد، خوردن غذا در ساعات مشخص می تواند در تولید انرژی مناسب و کافی برای بدن موثر باشد. همچین زنانی که چاق هستند با این روش قادر خواهند بود با سوخت و ساز به موقع و موثر بیشتر وزن کم کنند.

 

با ترک شام انرژی کمتری دارید

شاید تصور کنید که بدن در طول شب، به مواد غذایی نیاز ندارد. اما بازنگری بر این نگرش لازم است چرا که بدن شما در تمام طول شبانه روز، فعال و در حال سوزاندن کالری است.

 

حتی زمانی که خوابیده اید این اتفاق در حال افتادن است. محققان دانشگاه فلوریدا، دریافته اید که مردانی که پیش از خواب 30 گرم پروتئین دریافت می کنند، هنگام صبح انرژی بیشتری در مقایسه با مردانی که قبل از خواب هیچ چیزی نمی خورند دارند.

 

زمانی که گرسنه به خواب می روید، روند سوخت و ساز بدن در تمام ساعات روز را تحت تاثیر قرار خواهید داد. شاید تصور کنید که بدن شب ها نیازی به انرژی ندارد اما بدن شما بیست و چهار ساعته انرژی مصرف می کند و کالری می سوزاند.

 

بنابراین باید انرژی مورد نیاز آن را تأمین کنید تا حتی زمانی که خواب هستید راندمان بدن حفظ شود. اگر گرسنه به خواب بروید، تمام شدن انرژی بدن تان اثراتی طولانی مدت بر باقی روزتان خواهد داشت، بنابراین قبل از خواب کمی غذا بخورید.

 

با ترک شام ممکن است بسیار تحریک پذیر شوید

بدخلق شدن: گرسنه به خواب رفتن می تواند تاثیر فراوانی در خلق و خوی شما داشته باشد. شواهد علمی نشان داده اند که این امر می تواند در تغییرات خلقی تاثیرات بسیار منفی داشته باشد.

 

این مطالعات نشان داده اند که سطح هورمون «سروتونین»، با گرسنه خوابیدن تغییراتی را تجربه خواهد کرد که روی بخش هایی از مغز تاثیر می گذارد و خلق و خو را با چالش هایی مواجه خواهد کرد.

 

اگر بدون صبحانه به سر کار بروید، در حالی که شب گذشته هم گرسنه خوابیده اید، قطعا بدخلق خواهید شد. تحقیقات نشان می دهد زمانی که چیزی نخورده باشیم سطح سروتونین یعنی همان هورمون تنظیم رفتار، دچار نوسان می شود و این مسأله روی بخش های کنترل کننده ی خشم در مغز اثر می گذارد.

 

شام نخوردن باعث پیری زودرس می شود

در شب چیزی ولو اینکه قطعه نان کوچکی باشد تناول کنید کسی که دو شب پشت سر هم غذا نخورد. نیرویی از او به هدر می رود که تا چهل روز بر نمی گردد.

 

غذای شب، نیروی پیر و جوان و سودمندتر از غذای روز است. در شب حرارت به داخل بدن می رود و هضم قوی تر می شود بر خلاف روز که سردی به داخل و حرارت به سطح بدن می رود و غذا درست هضم نمی شود و دچار پیری زودرس می شویم.

 

ترک شام می تواند سبب افزایش وزن شود

مطالعات نشان داده اند که دیرغذا خوردن در هنگام شب می تواند سبب افزایش وزن شود. اگر با شکم گرسنه به رختخواب بروید، میزان انسولین و گلوکز در جریان خون تان افزایش پیدا می کند و از آنجایی که در هنگام شب فعالیت بدنی کمتری دارید، زمانی که خوابیده اید بدن تان کالری های اضافه را به چربی تبدیل می کند.

 

محققان بر این باور هستند که فاصله زمانی بین وعده صبحانه و شام بهتر است در حدود ۱۲ ساعت باشد. نتیجه این مطالعه در مجله «متابولیسم سلولی» به انتشار رسید. در این تحیقیق موش هایی که به مدت ۱۶ ساعت، گرسنگی را تحمل می کردند، کالری و چربی کمتری را در مقایسه با موش هایی که رژیم غذایی نرمال داشتند را می سوزاندند.

 

با تمام اینها باز هم اهمیت دارد که در طول روز هم بیش از اندازه لازم به سراغ موادی چون شیرینی جات و شکلات نروید و پروتئین و فیبر را جایگزین آن کنید.

 

دیرتر لاغر می شوید و کاهش وزن پیدا می کنید: تحقیقات نشان می دهد دیر غذا خوردن در شب ها منجر به افزایش وزن می شود. خوابیدن با یک معده ی پر می تواند باعث افزایش سطح انسولین و گلوکز در جریان خون شود و از آنجایی که فعالیت بدنی در زمان شب کمتر است، وقتی خواب هستید بدن کالری های اضافی را تبدیل به چربی می کند.

 

 بعضی کارشناسان معتقدند بین زمان شام و صبحانه دست کم باید ۱۲ ساعت فاصله باشد. در تحقیقی مشاهده شد موش هایی که ۱۶ ساعت چیزی نمی خوردند (اما رژیم غذایی شان مواد چرب و پر کالری بود) هم وزن موش هایی بودند که رژیم غذایی سالمی داشتند.

 

با این حال، باید در طول روز از افراط در خوردن شیرینی جات پرهیز کنید. در مقدار مواد مغذی موجود در هر وعده ی غذایی خود تعادل ایجاد کنید تا شب ها زمان خواب احساس گرسنگی نکنید.

 

نامنظم شدن وعده های غذایی

تعیین یک برنامه ی منظم برای وعده های غذایی تأثیر زیادی در دستیابی به اندام متناسب دارد. اگر با معده ی خالی بخوابید، صبح بسیار گرسنه از خواب بیدار می شوید و آمادگی آن را دارید که یک صبحانه ی کامل بخورید.

 

اگر صبحانه شما سرشار از فیبر و پروتئین باشد، مدت زمان بیشتری سیر می مانید و در نتیجه برنامه ی غذایی تان منظم خواهد شد. داشتن یک برنامه ی منظم غذایی مزایای زیادی برای فرآیند کاهش وزن و سبک زندگی سالم دارد، چون این شیوه شما را تشویق می کند در طول روز از افراط در خوردن تنقلات پر کالری پرهیز کنید.

 

ترک شام ممکن است باعث افسردگی شود

اگر هر شب گرسنه به رختخواب بروید و شام را از برنامه وعده غذایی تان حذف کنید نه تنها به جسم تان ضرر زده اید بلکه آسیب جدیدی به روحتان وارد کرده اید. گرسنه به خواب رفتن باعث کمبود مواد مغذی در بدن و تغییرات هورمونی می شود و این تغییرات در دراز مدت ممکن است باعث افسردگی گردد.

 

نتیجه: هیچ وقت شام را ترک نکنید

ترک شام باعث مشکلات زیر می شود:

افسردگی

ضعف بدن

ضعف عصبی وعضلانی می شود

چاقی پهلو

بی خوابی

بدخلقی

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.