2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چگونه درآمد خود را مدیریت کنیم که پول کم نیاوریم؟

چگونه درآمد خود را مدیریت کنیم که پول کم نیاوریم؟

به جای تقسیم بودجه و درآمدتان مثلا به ۲۰ دسته مختلف، طبق دستور العمل ۵۰، 30،20 عمل کنید. یعنی چه؟

دوات آنلاین-دریافتی و درآمد شما تنها برای نیازهای امروز نیست. شما ناگزیرید به فکر روزهای آینده هم باشید؛ هزینه ها و خرج های پیش بینی نشده و بزرگ تری سر پیچ بعدی زندگی در انتظار شماست! آیا برای پیشگیری تدبیری اندیشیده اید؟

 

اگر خیر، بهتر نیست در سال جدید اقداماتی در این خصوص انجام دهید. شاید بسیاری از ما از دانش اقتصادی و امور مالی آنطور که یک سرمایه گذار، مدیر مالی یا یک حسابدار به صورت تخصصی می دانند، برخوردار نباشیم. لكن بسیاری از ما شم اقتصادی، توانایی اداره دخل و خرج خانواده، پس انداز و حتی توان مالی سرمایه گذاری های کوچک را داریم و همچنین با طرح موضوع مدیریت بودجه و هزینه در خانواده، معمولا ذهن ما خود به خود به سمت مسئله صرفه جویی معطوف می شود، مانند صرفه جویی در آب و برق یا به اندازه پختن و دور نریختن موادغذایی و استفاده بهینه از اسباب و لوازم و پوشاک.

 

ضمن تأکید بر درستی و لزوم رعایت همه موارد فوق، در این مقاله نکات دیگری را هم با خوانندگان محترم مطرح می کنم که مکمل شیوه های فوق الذکر خواهد بود.

 

مطمئنا بسیاری از خوانندگان این نوشته از قشر حقوق بگیر هستند که ماهانه درآمد مشخصی دارند یا جزو گروه های شغلی آزاد هستند که درآمد ماهانه آنها جزو مشاغل پردرآمد یا ثروت اندوز محسوب نمی شود.

 

این گروه های شغلی نه تنها نیاز به مدیریت مالی خانواده در زمان حاضر دارند، بلکه به نظر من نیاز به برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری برای آینده هم دارند، چون با بزرگ شدن بچه ها و بالا رفتن سن والدین هزینه های جدید هم در خانواده ایجاد می شود که بهتر است سرپرست خانواده از هم اکنون به فکر آنها باشد،

 

در زمانه مصرف گرایی حاضر به ویژه در کلانشهرها شاید برخی افراد در سایه حقوق و درآمد مناسبی که دارند، از آینده غفلت کنند، به دست آوردن دستمزد نسبتا مناسب به اغلب مردم آرامش می دهد تا نسبت به آینده مالی خود دچار توهم فریبنده ای شوند و متوجه آینده مالی خود نباشند به ویژه آنکه امکان خرید نقدی یا اقساطی لوازم خانه و تغییر دکور خانه طبق مد روز یا خرید خودرو برای خیلی ها نسبت به مثلا ۴۰ یا ۵۰ سال پیش فراهم شده است.

 

متأسفانه تنها زمانی که سال های کسب درآمد افراد به بالاترین حد خود رسیده و در نهایت به تدریج کم می شود، مردم به خود آمده و متوجه می شوند که حقوق ماهانه ای که دریافت می کردند، دائمی نیست. فلذا اجازه می خواهم به شما پیشنهاد می کنم اگر تاکنون اقدامی در این خصوص انجام ندادید، از هم اکنون و در سال جدید با قرار دادن خشتی بر خشت دیگر برای ساختن یک آینده مالی ایمن، زمام اداره امور مالی خود را محکم تر و حساب شده تر به دست بگیرید و از فشارهای مالی در آینده تا حد امکان پیشگیری کنید.

 

قبل از اینکه بخواهید بخشی از پولتان را پس انداز کنید، ابتدا باید وجه لازم برای نیازهای اساسی خانواده مانند اجاره ماهانه، صورتحساب های آب و برق و گاز، بیمه، خواروبار و غذا، هزینه نگهداری خودرو، مدرسه بچه ها و... را پرداخت کنید،

 

لیست کاملی از هزینه های خود را به سه دسته سالانه، سه ماهه و ماهانه تقسیم کنید. دقت کنید تا فهرست مزبور تمامی هزینه هایی که بابت آنها پول خرج می کنید را در بر بگیرد. از خودتان بپرسید چه هزینه هایی ضروری و چه هزینه هایی از روی میل به خریدن خواهد بود. هر دو مورد را بنویسید.

 

اقلام گران و پرهزینه و ارزان و کم هزینه را اصلا دست کم نگیرید. حتی آبونمان ماهانه تان بابت اشتراک روزنامه یا مجله مورد علاقه تان در یک سال مبلغ زیادی خواهد شد منظورم این است که برای هر بیرون رفتنی که مستلزم خرج کردن پول نقد می شود، برنامه ریزی کنید. اصلا کار دشواری نیست.

 

حتما راجع به برخی همکاران با دوستانتان شنیده اید که می گویند فرد حسابگری است. چه اشکال دارد شما هم کمی در خرج کردن محاسبه کنید و برنامه ریزی داشته باشد؟ شما که به منبع لایتناهی پول وصل نیستید؟ اطمینان دارید سال بعد یا دو سال بعد در همین شغل ماندگار خواهید بود؟ بنابراین، خواه این خروج از خانه برای رفتن به فروشگاه موادغذایی باشد یا یک شب با دوستان در یک رستوران شیک و فانتزی غذا خوردن، برنامه ریزی داشته باشید. برنامه ریزی موضوعی است که اغلب آن را جدی نمی گیریم، در حالی که نه تنها خیلی ساده است، بلکه به اندازه دیگر شیوه‌های پیچیده مدیریت مالی مانند نرم افزارهای مدیریت دارایی، وزن زیادی هم ندارد.

 

لذاء تمرین به عادت شدن برنامه ریزی در بلندمدت پول زیادی را برای شما صرفه جویی کند، پس برنامه زمانی داشته باشید؛ چه هفتگی یا دو هفته ای و یک لیست کامل از اقلامی که باید برای این مدت در خانه ذخیره کنید یا کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. به جای تقسیم بودجه و درآمدتان مثلا به ۲۰ دسته مختلف، طبق دستور العمل ۵۰، 30،20 عمل کنید. یعنی چه؟

 

یعنی اینکه همه نیازها و برنامه های مالی زندگی خود را به سه گروه که برای اجرا آسان هم است، تقسیم کنید، شامل ١- هزینه های ثابت ماهانه ۲- اهداف میان مدت و بلند مدت مالی و ۳- هزینه های متغیره هزینه های ثابت مربوط به صورتحساب ها، اقساط، شهریه مدرسه و هزینه هایی است که به صورت ماهانه تجدید می شوند.

 

از سوی دیگر، اهداف میان مدت و بلندمدت مالی هزینه هایی هستند که به شما کمک می کنند آینده مالی خود را بسازید، مانند بیمه عمر، پس انداز کردن، سرمایه گذاری مانند خرید دیگر، اهداف میان مدت و بلندمدت مالی هزینه هایی هستند که به شما کمک می کنند آینده مالی خود را بسازید، مانند بیمه عمر، پس انداز کردن، سرمایه گذاری مانند خرید اموال سرمایه ای با سرمایه گذاری روی پیشه خاصی و وجوه اضطراری، آخرین مورد هم هزینه های متغیر و انعطاف پذیر مربوط به هزینه های روزانه است که از نظر مقدار و فراوانی، مانند بنزین زدن، خرید مایحتاج یا بیرون غذا خوردن، متفاوت است.

 

متعاقب این دستورالعمل، شما باید ۵۰ درصد درآمد خود را به سوی هزینه های ثابت، ۲۰ درصد را به سمت اهداف مالی و ۳۰ درصد باقی را به هزینه های متغیر هدایت کنید. کارمزد بدهی های برجسته، مانند کارت های اعتباری و وام های رهنی می تواند وضعیت مالی شخصی شما را از کار بیندازد. آنها را در اسرع وقت تسویه کنید.

 

اگر پول را برای سرمایه گذاری با شروع کسب و کاری قرض گرفتید، به محض اینکه شروع به کسب درآمد کردید، ابتدا بدهی را پرداخت کنید، با یک کارشناس باز پرداخت وام سرمایه گذاری مشاوره کنید تا ببینید در مدت زمان مشخصی چه مقدار باید سود بپردازید. اگر بتوانید وام را قبل از ضرب الاجل تعیین شده بازپرداخت کنید، حتما این گزینه را انجام دهید.

 

نکته آخر اینکه هیچ کسی نمی خواهد اجاره خانه را برای همیشه بپردازد. برای خودتان چارچوب مالی شامل خرید خانه به ویژه خانه اولی‌ها و سرمایه گذاری در آموزش عالی تعیین کنید. یادگیری مداوم و اضافه کردن به مجموعه مهارت های تان می تواند پتانسیل درآمدزایی شما را افزایش دهد. چارچوب و معیار مالی به شما اجازه میدهد بتوانید ارزیابی کنید در مسیر درستی حرکت می کنید یا نه و به عبارت دیگر، ثروت خالص خود را در طول زمان افزایش می دهید.

 

منبع: جوان

برگرفته از سایت: moneynomde

نوشته: رونا پت استیونس

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.