2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
سریال لحظه گرگ و میش ، واقعیت تلخ جامعه امروز

سریال لحظه گرگ و میش ، واقعیت تلخ جامعه امروز

این فیلم نشان می‌دهد که هر خانواده‌ای و هر نظام اجتماعی اگر به چارچوب‌های تربیتی اهمیت ندهد مشکلاتی برایش ایجاد خواهد شد.

دوات آنلاین-سریال لحظه گرگ ومیش را از جهات مختلف می‌توان نقد و بررسی کرد اما یکی از نکات مشخص در این سریال بحث خانواده است.

 

دکتر پرویز رزاقی، مشاور تربیتی مدرسه و روانشناس در گفت‌وگو با جوان با بیان نقش پررنگ فیلم‌های تلویزیونی در هشدار به خانواده‌ها برای تربیت مناسب فرزندان‌شان، می‌گوید: «از آنجایی که فیلم‌های تلویزیونی میزان تاثیرگذاری روانی و اجتماعی بیشتری را روی خانواده‌ها نسبت به سینما دارد، این رسانه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش پررنگ‌تری را ایفا کند.»

 

او می‌گوید‌: «سریال لحظه گرگ و میش  روایتی از یک خانواده تحصیل‌کرده است که بنا به دلایل متعددی مشکلات و آسیب‌های روانی متوجه این خانواده‌ها شده، زیرا که این خانواده‌ها مهارت‌های تربیتی فرزند را بلد نبودند که همین موضوع تبعات بسیار منفی‌ای را برای آن‌ها به دنبال داشته است.»

سریال لحظه گرگ و میش ، واقعیت تلخ جامعه امروز

پیام هایی که سریال لحظه گرگ و میش منتقل می کند

این روانشناس با اشاره به اینکه در بخش‌هایی از سریال گرگ و میش واقعیت جامعه ما به‌درستی به‌تصویر کشیده است، اظهار می‌دارد: «این فیلم نشان می‌دهد که هر خانواده‌ای و هر نظام اجتماعی اگر به چارچوب‌های تربیتی اهمیت ندهد مشکلاتی برایش ایجاد خواهد شد. همچنین «گرگ و میش» در بخشی از داستان خود اهمیت مشورت را نیز به خوبی نشان می‌دهد. اینکه یک پزشک جراح که تمام زندگی‌اش را باخته است هیچ مشورتی نمی‌گیرد و این موضوع اهمیت نظام مشورتی را درون خانواده به تصویر کشیده است.»

 

دکتر رزاقی می‌گوید: «زمانی که خانواده‌ها برای فرزندان خود وقت نگذارند و الگو‌های تربیتی درستی را مدنظر قرار ندهند، آسیب‌های بسیار جدی متوجه آن‌ها خواهد شد. در واقع با بی‌توجهی خانواده نسبت به نوجوان دنیای آن خلاف، لجبازی و بزه می‌شود که گاهی لطمه‌های عدم تربیت سالم و نبود هدایت مناسب توسط خانواده‌ها برای نوجوان جبران‌ناپذیر خواهد بود.»

 

او با بیان این موضوع که درصد کمی از جامعه ما دغدغه تربیتی فرزندانشان را دارند، اظهار می‌دارد: «با جوانان و نوجوانان بسیاری ارتباط دارم و با آن‌ها هم‌صحبت شده‌ام. به‌نظرم تعداد قابل توجهی از آن‌ها درگیر مسائلی، چون بی‌توجهی و نادیده گرفته شدن از سوی خانواده‌هایشان را دارند. خانواده‌ها به دلیل درگیری با مسائل اقتصادی و مشغله‌های کاری قادر به همدلی با فرزندان خود نیستند و متاسفانه آن‌ها را به‌سمت استفاده از الگو‌های نامناسب خارج از چارچوب خانواده و در نهایت خلاف سوق می‌دهند.»

 

این مشاور تربیتی مدرسه درباره راهکار‌های مناسب برای تربیت مناسب فرزندان می‌گوید: «خانواده‌ها باید برای فرزندان خود گوش شنوا داشته باشند و با آن‌ها به آرامی صحبت کنند. آن‌ها باید محیط امنی برای فرزند خود در خانه فراهم کنند تا ارتباط‌شان با نوجوان خود را تقویت سازند. پس از آن خانواده‌ها می‌توانند نظارت دقیق‌تری بر عملکرد فرزند خود داشته باشند و در نتیجه از مشکلاتی که ممکن است برای او پیش آید، جلوگیری کنند.»

 

بیشتر بخوانید:

نقد سریال لحظه گرگ و میش ؛ کُند و قابل پیش‌بینی

نقد روان‌شناسانه سریال لحظه گرگ و میش 

سریالی در حد سریال‌های متوسط ترکیه‌

 

دکتر رزاقی با بیان این مسئله که امروز شاهد آن هستیم که خانواده‌ها برای فرزندان خود سرمایه‌های روانی، زمانی و احساسی کافی ندارند، می‌گوید: «هر کجا که خانواده در کنار فرزند خود باشد و الگوی تربیتی ارزشی را برای نوجوان خود پیاده کرده باشند به طور حتم نتیجه کار خود را خواهند گرفت. این دسته از خانواده‌ها دیگر نیازی نیست که در آینده برای اصلاح رفتار فرزند خود، هزینه‌ای بپردازند، زیرا که در زمان تربیت او به قدر کافی زمان صرف کرده‌اند.»

 

این روانشناس به روش‌های شناخت صحیح تربیت فرزند از سوی خانواده اشاره می‌کند و می‌گوید: «مدارس نقش پررنگی در آموزش روش تربیتی مناسب به خانواده‌ها را دارند، همچنین تهیه فیلم‌های تلویزیونی مناسب در این زمینه و پخش مداوم آن کمک شایانی به جامعه خواهد کرد. از سوی دیگر لازم است که خانواده‌ها مطالعه کافی در زمینه باید‌ها و نباید‌های تربیتی فرزندان خود داشته باشند.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.