2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
روش کاشت و نگهداری انواع سبزه برای سفره هفت سین

روش کاشت و نگهداری انواع سبزه برای سفره هفت سین

ظروف سفالی مناسب‌ترین ظروف برای سبزه گذاشتن است، اما اگر این ظروف در دسترس نبودند می‌توان از ظروف شیشه‌ای یا چینی هم استفاده کرد.

دوات آنلاین-خیلی‌ها دوست دارند به جای این‌که برای سفره هفت سین عید نوروز سبزه آماده بخرند خودشان سبزه بکارند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید در این مطلب روش کاشت و نگهداری انواع سبزه‌ها آموزش داده شده است.

 

بهترین ظروف برای سبزه گذاشتن

حیدر عظیمایی محقق و پژوهشکر طب سنتی درباره بهترین ظروف برای سبزه گذاشتن اظهار کرد: ظروف سفالی مناسب‌ترین ظروف برای سبزه گذاشتن است، اما اگر این ظروف در دسترس نبودند می‌توان از ظروف شیشه‌ای یا چینی هم استفاده کرد.

 

وی بیان کرد: ظروف فلزی برای سبزه گذاشتن استفاده نشود، زیرا امکان فساد بذر در این ظروف وجود دارد، سبزه گذاشتن در ظروف پلاستیکی هم موجب می‌شود که سبزه بوی نامطبوعی پیدا کند.

 

زمان مناسب کاشت بذر‌ سبزه

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: بذر‌های مختلف برای سبزه هفت‌سین باید در زمان‌هایی متفاوت کاشته شوند؛ به گونه‌ای که شاهی و خرفه هشت تا ۹ و یونجه هشت تا ۱۰ روز قبل از عید نوروز باید کاشته تا برای سفره هفت‌سین آماده شوند.

 

مدت زمان جوانه زدن بذر‌های مختلف برای سبزه هفت‌سین

عظمایی تاکید کرد: شاهی و خرفه ۲ تا ۳ و یونجه ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد تا جوانه بزند.

 

مدت زمان خیساندن بذر‌ها برای سبزه

وی تصریح کرد: شاهی و خرفه بهتر است حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیسانده شوند و در این مدت یک‌بار باید آب آنها تعویض کرد، یونجه هم باید به مدت ۶ تا هشت ساعت خیس شود.

 

روش سبزه گذاشتن برای سفره هفت‌سین

- مقداری از بذر را درون ظرف سفالی یا شیشه‌ای بریزید سپس بذر را بشویید.

 

- آب را روی بذر بریزید به گونه‌ای که آب به طور کامل روی بذر را بپوشاند.

 

- آب بذر را بیرون بریزید سپس بذر را روی پارچه‌ای ریخته و صبر کنید تا جوانه بزند، البته می‌توان بذر را درون همان ظرف سفالی یا شیشه‌ای نگه داشت و روی ظرف را پارچه‌ای نمناک قرار داد، این پارچه را هر روز باید مرطوب کرد تا بذر جوانه بزند.

 

- پس از جوانه زدن بذر، پارچه را از روی آن بردارید سپس اطراف جوانه کمی آب بریزید.

 

- جوانه را کنار پنجره در معرض نور خورشید قرار دهید.

 

- پس از اینکه جوانه رشد کرد به کمک روبان قرمز یا صورتی سبزه را ببندید.

 

نکته: سبزه را بنا به سلیقه افراد می‌توان روی کوزه کاشت همچنین امکان سبز کردن چند نوع بذر به شکل ردیفی کنار هم درون ظرفی بزرگ وجود دارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.