2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
فشار خون بالا چه عوارضی دارد؟

فشار خون بالا چه عوارضی دارد؟

فشارخون بیماری است که در سنین مختلف و به دلایل گوناگون که 90 درصد آن ناشناخته است ، گریبان افراد را می گیرد .

دوات آنلاین-فشارخون یکی ازعلائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را ازدست بدهند وعروق کوچک نیزباریک ترشوند، فشار خون بالا می‌رود. فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی ‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود ، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر فریدون نوحی ، متخصص قلب و عروق ، رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت و گو کرده است .

 

وی در این باره می گوید : فشارخون بیماری است که در سنین مختلف و به دلایل گوناگون که 90 درصد آن ناشناخته است ، گریبان افراد را می گیرد .

 

دکترنوحی ادامه داد : اکثر افراد به فشارخون اولیه مبتلا هستند و برخی نیز به فشارخون ثانویه . وقتی یکی از بستگان و اقوام نزدیک فرد به بیماری فشارخون مبتلا باشد درصد ابتلا به فشار خون نیزدر آنها افزایش می یابد . این متخصص قلب وعروق بیان کرد: به طورطبیعی بعد از سن 50 سالگی احتمال اینکه افراد به بیماری فشارخون مبتلا شوند ، بالا می رود.

 

وی اظهار کرد : بیماری فشارخون بر ارگان های مختلف بدن تاثیر می گذارد به گونه ای که شایع ترین علت سکته مغزی در افراد،این بیماری می باشد.

 

دکتر نوحی عنوان کرد : بیماری فشارخون تاثیر مخربی بر کارکرد قلب می گذارد به گونه ای که موجب نارسایی قلب ، بی نظمی های قلبی ، فیبریلازسیون دهلیزی و بروز سکته قلبی می شود .رئیس انجمن قلب و عروق ایران اظهار کرد : یکی از عواملی که باعث نارسایی کلیه و از بین رفتن کارکرد کلیه در افراد می شود، بیماری فشارخون است که افراد جهت درمان نیازمند دیالیز خواهند بود.وی بیان کرد: متاسفانه اکثر افراد از بیماری فشارخون خویش اطلاع ندارند و برخی دیگرنیز که از بیماری خود مطلع هستند دوره درمان را به طور کامل طی نکرده یا پیگیری لازم جهت ریشه کنی بیماری نمی کنند.دکتر نوحی تصریح کرد : فشارخون طبیعی افراد باید بین 12 تا 14 باشد واگر بیشتر از این حد(14) باشد نشانه خطر است ولی اگر کمی پایین تر از 12 نیز باشد، بی خطر است .

 

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد : بیماری فشارخون را یک بیماری خاموش می نامند که در اکثر موارد در مراحل حاد که در کارکرد یکی از اعضاء بدن ، اختلال ایجاد کرده ، فرد متوجه بیماری می گردد.

 

دکترنوحی عنوان کرد: افراد دارای اضافه وزن ، دیابت ،چربی خون بالا و کسانی که سابقه ابتلا به این بیماری در بستگان و نزدیکانشان وجود دارد ، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند .

 

رئیس انجمن قلب و عروق ایران بیان کرد : برای پیشگیری از ابتلا به بیماری فشارخون توصیه می شود که افراد در رابطه با شیوه زندگی دقت لازم را داشته باشند و از خوردن فست فود ها ، غذاهای پرنمک پرهیز کرده و فعالیت بدنی روزانه ومنظم جهت پیشگیری از چاقی را در نظر داشته باشند .

 

وی افزود: متاسفانه درصد قابل توجهی از کودکان نیز به دلیل بد غذایی و خوردن مواد پرکالری مانند چیپس و پفک و... در طول روز دچار اضافه وزن هستند که به مرور زمان می تواند سلامتی آنها را به مخاطره بیندازد لذا توصیه می شود که والدین کودکان را از همان ابتدا به تغذیه سالم و فعالیت بدنی روزانه عادت دهند تا در آینده دچار مشکل نشوند .این متخصص قلب و عروق اظهار کرد : بیماری فشارخون با توجه به اینکه گریبان 20 درصد افراد جامعه را گرفته ، به عنوان یک مشکل اجتماعی باید پیگیری شود و در مورد درمان و پیشگیری توجه لازم صورت گیرد .

 

وی بیان کرد : پیشگیری از ابتلا به فشارخون به معنای پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری هاست لذا توصیه می شود که افراد از ابتلا به بیماری دیابت ، اضافه وزن، چربی خون بالا خودداری کرده و به ورزش منظم اهمیت داده و از مصرف سیگار خودداری نمایند .

دکتر نوحی در پایان گفت : انتخاب شیوه زندگی صحیح ، درمان اصلی بیماری فشارخون است . در صورتی که با انتخاب شیوه زندگی صحیح ، بیماری فشارخون گریبان فرد را گرفت نیاز به دارودرمانی و پیگیری است لذا توصیه میشود که افراد در این حالت از درمان خودسرانه خودداری کرده تا دچارمشکل نشوند .

 

منبع: آفتاب یزد

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.