• ۱۳۹۸ جمعه ۳۰ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٣ شعبان ١٤٤٠
  • Friday 19 Apr 2019

عکس روز

آخرین خبرها

این مستند کوتاه از حیات وحش را حتما ببینید
بیوگرافی کامل نسیم ادبی به بهانه بازی در نقش عاطفه در سریال برادر جان
مرگ 2 کودک در فاضلاب مدرسه
اعتراف به قتل و سوزاندن جسد زن 41 ساله
تجاوز گروهی به زن پاکستانی در اداره پلیس
نشانه‌ها، دلایل و راه درمان سردردهای میگرنی
رازهایی از زندگی آلبرت انیشتین
نمونه هندی برنامه عصر جدید
از عشق خواهر دوستم معتاد شدم
آریا عظیمی نژاد: جزء مافیا هستم
نظر ملیکا شریفی‌نیا درباره خواهر فروردینی‌اش
کدام ماشین‌ها در ایران میلیاردی هستند؟
تعرض استاد موسیقی به دختر تنها
جنایت به‌خاطر هزینه اثاث‌کشی
قیمت دلار،یورو، سکه و طلا روز پنج‌شنبه 29 فروردین
دلایل حمله قلبی در جوانان چیست؟
آتش اعتیاد پدر زندگی دختر جوان را خاکستر کرد
چگونه مشکل کمبود وقت را حل کنیم؟
گورستان تاریخی خالد نبی کجا است و تاریخچه آن چیست؟
برای شاد بودن چه کار کنیم؟
چه کار کنیم که ترس بچه‌ها از بین برود؟
اسرار تازه از جنایت شیطانی مرد و زن خیانتکار
گفت و گو با سارا صوفیانی ، بازیگر سریال روزهای بی قراری :زندگی سارا پر از اتفاقات است
نقشه سیاه دختر جوان و خواستگارش
طلاق به‌خاطر وحشت از ایدز
اظهارات دردناک زن مهاجر ؛ سمیرا: رفتم توت‌فرنگی بچینم به من تجاوز کردند
جنایت خانوادگی هولناک به دلیل رابطه پنهانی زن با دوست شوهر
قتل همسر به‌خاطر زن صیغه‌ای
ازدواج این دختران سلبریتی بهم خورد
چگونه در خانه بستنی بلوبری درست کنیم؟
طالع بینی ازدواج ؛ متولدین چه ماه‌هایی برای ازدواج با هم مناسب هستند؟
چه گل‌ها و گیاهانی را برای نگهداری در آپارتمان بخریم؟
تیپ عجیب بهنوش بختیاری
چهره خود را با کانتورها تغییر دهید
غزلی از دیوان شمس/ گلزار بین گلزار بین در آب نقش یار بین
امروز با حافظ/ سخت می‌گردد جهان بر مردمان سخت‌کوش
فال روزانه و فال تولد پنج‌شنبه 29 فروردین
بازیگران و نقش‌های سریال برادر جان +گزارش پشت صحنه
حسام منظور ، بازیگر نقش چاوش : سریال برادر جان قصه‌ای اخلاق‌مدار دارد
مارال فرجاد، بازیگر سریال برادر جان: مهتاب با عشق با شوهرش ازدواج کرد اما...
کامران تفتی بازیگر سریال برادر جان: حنیف از خود واقعی‌اش خیلی دور است
معرفی کامل سریال‌های ماه رمضان 98 + خلاصه داستان و بازیگران
شرایط قانونی حذف اسم همسر سابق از شناسنامه بعد از طلاق
هر آنچه درباره بیستون باید بدانید
شهامت ایجاد تغییر در زندگی‌تان را داشته باشید
نقد روان‌شناسانه فیلم کتاب سبز که برنده 3 جایزه اسکار 2019 شد
شوهرم کتکم می‌زند اما من هم به او دروغ‌های زیادی گفته‌ام
مصرف نودل چه ضررهایی دارد؟
با خاصیت‌های پیاز آشنا شوید
عروسی نیم‌میلیارد تومانی در تهران
طلاق به‌خاطر ترس از پرواز
خوراکی‌هایی که زنان حتما باید بخورند
ترفند عجیب برای فرار از مهریه 180 سکه‌ای
عکس‌هایی دیدنی از شبنم مقدمی
عکس‌های پاریسی3 بانوی سلبریتی
اعدام عامل تجاوز به زن متاهل
نحوه ست کردن پرده و کوسن های مبل در دیزاین خانه
امروز با حافظ/ گر چه افتاد ز زلفش گرهی در کارم
رنگ لاک مناسب بهار و نحوه ست کردن آن با لباس
مریم امیرجلالی: رضا عطاران جواب تلفنم را نمی‌دهد
دستور پخت آش ریواس
شعری عاشقانه از سهراب سپهری / صدا کن مرا
فال روزانه و فال تولد چهارشنبه 28 فروردین
قتل شوهرسوم به‌خاطر رابطه شیطانی
ماجرای عجیب یکی از بازماندگان نسل‌کشی حلبچه
معرفی مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر نراق در استان مرکزی
افزایش تعرفه‌های برق از اردیبهشت
درمان‌های خانگی برای از بین بردن تبخال
گزارشی از شرکت‌های گلدکوئستی‌های مجوزدار
راه‌های تقویت اعتماد به نفس
کد خبر: 138163 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - 07:01
نقدی بر فیلم هت تریک ساخته رامین لوافی؛ یک تصادف مشکوک

نقدی بر فیلم هت تریک ساخته رامین لوافی؛ یک تصادف مشکوک

اگر تصادف اتومبیل را با چیزی که معلوم نیست چیست ( انسان بوده یا حیوان) به‌عنوان عنصر مرکزی و محرک قصه قرار دهیم از آن‌سو شانس و اقبال برای برنده شدن در یک شرط‌بندی فوتبالی را هم داریم که بخش مهمی از کشمکش‌ها و هیجان قصه نیز برآمده از آن است.

دوات آنلاین-هت تریک نقطه عطف خود را بر عنصر تصادف بنا می‌کند تا در واکنش شخصیت‌های قصه به آن به‌تدریج یک رمزگشایی و آشکارشدگی دراماتیک رخ دهد و تعلیق ایجادشده با تعمیم‌یافتگی به نقاط پنهان هر یک از شخصیت‌ها عمق و ابعاد بیشتری به خود پیدا کند. اما آنچه در پس این فرم و صورت‌بندی قابل‌توجه است بازنمایی وضعیت متزلزل و سست روابط انسانی و عاطفی و پنهان‌کاری‌هایی است که به‌تدریج آشکار می‌شود.

 

فیلمساز البته در پی این رمزگشایی تدریجی در پی غافلگیری مدام مخاطب است و رو کردن واقعیت‌هایی درباره شخصیت‌های قصه که اگرچه به‌ظاهر در یک موقعیت آرام قرار دارند اما وضعیت ملتهبی را تجربه می‌کنند که در پس این آرامش ظاهری پنهان است. مشکل اینجاست که قصه به‌واسطه ماهیت درام خود واجد یک تعلیق و التهاب درونی است اما روایت آن خیلی کند و آرام پیش می‌رود و تعلیق بیرونی چندان ملتهبی ندارد. ازاین‌رو مخاطب گاهی دچار حس ملال و کش آمدن قصه می‌کند.

 

اگر تصادف اتومبیل را با چیزی که معلوم نیست چیست ( انسان بوده یا حیوان) به‌عنوان عنصر مرکزی و محرک قصه قرار دهیم از آن‌سو شانس و اقبال برای برنده شدن در یک شرط‌بندی فوتبالی را هم داریم که بخش مهمی از کشمکش‌ها و هیجان قصه نیز برآمده از آن است. درواقع دو عنصر شانس و تصادف به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی و موتور درام به بستر و بنیاد اصلی قصه بدل می‌شود تا در دیالکتیک‌هایی که بین آن‌ها، شاهد روایت فیلمساز از آدم‌های قصه‌اش و رمز و رازهای آن‌ها باشیم. روایتی که به شکل قطره‌چکانی صورت می‌گیرد و عمق بحران روابط انسانی و عاطفی را بیشتر می‌کند.

 

بحران اصلی در فیلم تصادف است اما به‌تدریج ابعاد این بحران گسترده شده و حتی در میانه‌های فیلم، بحران تصادف کمرنگ و حتی بی‌اهمیت می‌شود و جای خود را به بحران‌های تازه‌ای می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر تصادف به‌تدریج به بحران ثانویه بدل می‌شود و موقعیت‌های نفس‌گیرتری جای آن را می‌گیرد. فرزاد (امیر جدیدی) به‌واسطه شخصیت خونسرد و بی‌خیال و بی‌مسئولیتی که دارد در کنار همسرش لیدا (پریناز ایزدیار) که شخصیتی مسئولیت‌پذیر و جدی است، زوجی متضاد را خلق می‌کند که بخش مهمی از تعلیق‌ها و رمزگشایی‌های قصه به کشمکش بین آن دو تعلق دارد.

 

از آن‌سو نیز با یک صابر ابر متفاوت روبرو هستیم که بازی قابل قبولی از خود ارائه می‌دهد و تلاش کرده تا شبیه به نقش‌های قبلی خود نباشد. شخصیت کیوان در برابر بی‌منطقی‌های فرزاد یک مرد منطقی را ترسیم می‌کند که به این تضادهای رفتاری، منطق و عمق روان‌شناختی بخشیده است. آنچه در چنین فضایی مهم است ترتیب وقوع رویدادها و وزن دهی درست به آن‌ها در گره‌افکنی و گره‌گشایی است که اگرچه لوافی تلاش کرده تا بدون اغراق و ایجاد التهاب کاذب به آن‌ها بپردازد و اتفاقاً در این زمینه موفق هم بوده اما این پردازش با طمأنینه کمی به ریتم کار ضربه زده و قصه خیلی با دنده‌سنگین حرکت می‌کند.

 

از امتیازات مهم فیلم باید به طراحی صحنه، قاب‌بندی‌ها و نورپردازی آن اشاره کرد که درنهایت به شکل‌گیری زیبایی‌شناسی بصری فیلم کمک کرده است. فضای خانه رها (ماهور الوند) که از رنگ‌های قهوه‌ای و کرم استفاده کرده و حس کهنگی را القاء می‌کند با فضای روانی و عاطفی قصه به‌ویژه بن‌بست‌های ارتباطی بین فرزاد و لیدا همخوانی نشانه شناختی پیداکرده و درواقع فیلمساز از فضاسازی بصری به‌عنوان یک عامل فرمی به‌درستی در بازنمایی محتوای فیلم بهره می‌برد.

 

 بااین‌همه انگار فیلم یک‌چیزی کم دارد؛یک عنصر گرمابخشی که همه این اجزا و عناصر دراماتیک را که تقریباً درست چیده شده در یک هم‌افزایی دراماتیک به وحدت و یگانگی اثربخش‌تری برساند. هت تریک برای آن دسته از مخاطبانی که قصه‌ای آرام باشخصیت‌هایی آرام و فضایی غیر ملتهب را دوست دارند می‌تواند یک فیلم ایده آل باشد. فیلمی که در فضایی آرام و با لحن وبیانی کم تنش می‌خواهد از یک تنش و بحران ارتباطی و عاطفی حرف بزند.

 

بخش عمده فیلم در فضای بسته روایت می‌شود چه در خانه رها و چه حتی در داخل اتومبیل که با نماهای نزدیک و بسته از شخصیت‌ها مواجه هستیم اما فیلمساز موفق شده تا از مرز فیلم‌های آپارتمانی متعارف عبور کند و در درون همین فضای بسته به خلق تعلیق دست بزند. فیلم از این حیث به سعادت‌آباد مازیار میری نزدیک است اما التهاب و تعلیق بیرونی آن را ندارد. بااین‌حال و باوجود یک رخوتی که در کلیت اثر وجود دارد می‌توان از تماشای آن لذت برد.

 

منبع: تبیان- سیدرضا صائمی

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.