2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کیوی چه خاصیت‌ها و فایده‌های دارد؟

کیوی چه خاصیت‌ها و فایده‌های دارد؟

مصرف دو عدد از کیوی در هر روز به کاهش لخته‌شدن خون کمک می‌کند. این اثر در رگ‌های خونی شما را از خطر ترومبو آمبولیک و اختلالات قلبی مانند آترواسکلروز ( تصلب‌شرائین) محافظت می‌کند.

دوات آنلاین-میوه کیوی دارای خواص و فواید متعددی است. مهم‌ترین فواید این میوه عبارتنداز: مراقبت از پوست، بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش فشارخون و جلوگیری از سکته مغزی. همچنین مصرف این میوه در درمان سرطان، بی‌خوابی، دژنراسیون ماکولا و دیابت کمک می‌کند. مزایای این میوه شامل موارد زیر است:

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

کیوی دارای مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین C، اجزای فنلی و کاروتنوئیدها است که آنها سلامت ما را ارتقا می‌دهند. مطالعات تطبیقی بر روی کیوی، پرتقال و گریپ‌فروت نشان داد که میوه کیوی حاوی خواص آنتی‌اکسیدان قوی‌تر نسبت به موارد بعدی است. با توجه به وجود فیتوکمیکال‌های تغذیه‌ای، توانایی محافظت از DNA موجود در سلول‌های بدن از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را دارد، در نتیجه خطر ابتلا به التهاب و بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

 

بهبود سلامت قلب

همان‌طور که ذکر شد، میوه کیوی دارای پلی‌فنول‌های محافظ همراه با ویتامین C، ویتامین E و پتاسیم است که در حفظ سلامت قلب‌و‌عروق موثر هستند. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که این میوه فعالیت‌های مهارکننده‌ای دارد که باعث کاهش سطوح تری‌گلیسیرید در خون می‌شود. بر اساس مطالعه، مصرف دو عدد از کیوی در هر روز به کاهش لخته‌شدن خون کمک می‌کند. این اثر در رگ‌های خونی شما را از خطر ترومبو آمبولیک و اختلالات قلبی مانند آترواسکلروز ( تصلب‌شرائین) محافظت می‌کند.

 

کمک بهبود خواب

این میوه یک منبع خوب از سروتونین است که به بهبود بهتر خواب کمک می‌کند. یک مطالعه تحقیقاتی در این زمینه نشان داده است که مصرف میوه کیوی در بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. همچنین ممکن است در بهبود شروع خواب و در کاهش زمان بیداری بعد از شروع از خواب کمک کند، بنابراین می‌تواند هر اختلالی خوابی را تسکین دهد. این میوه حاوی فلاونوئیدها از قبیل نارینژنین، کوئرستین، روتین، کاتکسین و اپی کاتکسین است که گیرنده‌های القا کننده خواب را تعدیل می‌کنند و به‌عنوان یک عامل آرام‌بخش موثر بر گیاه شناخته می‌شوند. با توجه به این موضوع، پوست کیوی یک عنصر قوی برای بهبود در روند طبیعی خواب است.

 

بهبود جذب آهن

مزیت شگفت‌انگیز کیوی این است که توانایی جذب آهن در بدن را تسهیل می‌کند. این میوه که غنی از ویتامین C و سایر مواد شیمیایی مانند لوتین و زاکسنتین است ‌به بهبود وضعیت آهن در بدن و جلوگیری از اختلالات کمبود آهن کمک می‌کند. مطالعات تطبیقی که در مورد کیوی و موز انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف کیوی همراه با غلات صبحانه غنی آهن باعث افزایش قابل‌توجه آهن در بدن نسبت به موز می‌شود.

 

درمان دژنراسیون ماکولا

کیوی یک میوه مفید برای چشم است و به‌طور موثری به مراقبت از چشم کمک می‌کند. همان‌طور که قبلا ذکر شد، این میوه منبع فیتوکمیکال‌هایی مانند لوتین و زاکسنتین است که مولفه‌های حیاتی در چشم انسان هستند. این مولفه‌های مفید همراه با ویتامین A چشم‌ها را از آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و دیگر اختلالات نابودکننده بینایی محافظت می‌کنند.

 

کمک به فرایند هضم

کیوی برای حفظ یک سیستم گوارش سالم ارزشمند است. این میوه یک منبع ارزشمند از فیبر است که هضم را بهبود می‌بخشد و سلامت روده را حفظ می‌کند. میوه کیوی با تحریک سیستم روده کمک می‌کند تا از یبوست رهایی یابید. خواص ملین بودن طبیعی این میوه به‌علت محتوای فیبر آن است که به مقدار زیادی به مدفوع حجم می‌دهد و آن را نرم می‌کند. مطالعات انجام‌شده در مورد کیوی نشان داد که این میوه غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که هضم پروتئین‌ها را بهبود می‌بخشند و حرکات روده را از طریق دستگاه گوارش تسهیل می‌کند. پلی ساکارید موجود در میوه باعث کمک به پیشگیری از چسبندگی و تحریک باکتری پروبیوتیک در روده بزرگ می‌شوند. عصاره کیوی باعث افزایش رشد اسیدلاکتیک و کمک به حفظ سلامتی گوارشی می‌شود.

 

مراقبت از پوست

با توجه به سهم قابل‌توجه این میوه درروند سنتز کلاژن، این گیاه به حفظ پوست سالم و صاف کمک می‌کند. این میوه حاوی ویتامین C است که به حفظ پوست کمک می‌کند و باعث بهبود ترمیم زخم‌ها و خراش‌ها می‌شود. ویتامین E در کیوی موجب کاهش خطوط پیشانی و چین‌وچروک پوست می‌شود. همچنین در کاهش اثرات مضر تابش اشعه ماوراءبنفش بر روی پوست کمک می‌کند، درحالی‌که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه به‌عنوان یک عامل ضد پیری مناسب عمل می‌کنند و از بروز زودرس پوست جلوگیری می‌کنند و جوانی را حفظ می‌کنند.

 

جلوگیری از سرطان

کیوی در طب سنتی چینی برای اثربخشی آن در درمان انواع مختلف سرطان مانند سرطان کبد، سرطان سینه، سرطان معده و سرطان ریه به‌طور سنتی مورد اعتماد است. عصاره‌های کیوی مانع تکثیر سلول‌های سرطانی و محافظت از آسیب‌های درونی DNA می‌شود. اثر میوه کیوی در برابر سرطان با ایجاد مواد سیتوتوکسیک در مقابل سلول‌های سرطانی بدخیم بدون تاثیر بر سلول‌های سالم انجام می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها، کاروتنوئید‌ها، ویتامین‌ها و فیبرها به مقدار زیادی به اثربخشی کیوی در پیشگیری یا بهبود زودرس سرطان کمک می‌کنند. کاتکسین یک ماده فیتوشیمیایی در کیوی است، در کاهش سمیت عوامل ضدسرطان از طریق تحریک تومور مغز استخوان کمک می‌کند.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.