2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نقد و نظر یک منتقد درباره فیلم هت تریک ؛ فیلمی درست

نقد و نظر یک منتقد درباره فیلم هت تریک ؛ فیلمی درست

فیلم به لحاظ سبك و شیوه روایی از همان الگوی رایج سینمای اصغر فرهادی پیروی می کند و راستش از این جنبه نمی توانم آن را اثری نوگرا یا مبتکرانه برشمرم، اما بارها گفته ام اگر فیلمی بتواند حتی در این قالب و چارچوب تکرار شود، راهش را به درستی برود و از قواعد و اسلوب های این گونه پرتکرار به درستی تبعیت کند می توان آن را اثری موفق به شمار آورد.

دوات آنلاین-به طور طبیعی انتخاب بعضی افراد جامعه برای گذراندن اوقات فراغتشان، رفتن به سینما و فیلم دیدن است، اما این که چه فیلمی انتخاب کنند سوالی است که در ذهن هر کسی که می خواهد به سینما برود شکل می گیرد.

 

رامتین لوافی بعد از ساخت فیلم هایی چون آرام باش، تا هفت بشمار و برلین ۷- فیلمی اجتماعی با نام هت تريك ساخته است. داستان از یک مهمانی شروع می شود که لیدا (با بازی پریناز ایزدیار) همراه همسرش فرزاد(با بازی امیر جدیدی) به آن دعوت شده اند. لیدا عکاس است و شوهرش معلوم نیست چه کاره. در این مهمانی کیوان، دوست آنها(با بازی صابرابر)، همراه با دوستش هم حضور دارند که این چهار نفر در راه برگشت به خانه تصادف می کنند و فرار  آنها تازه اول ماجراهاست.

 

پریناز ایزدیار امیر جدیدی، صابرابر همایون ارشادی و ماهور الوند از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. جام جم در گزارش پیش رو، نظر منتقد سینما را درباره این فیلم جویا شده که در ادامه می خوانید.

 

یاسمن خلیلی فرد، نویسنده و منتقد سینما هت تريك را فیلمی با غافلگیری های متعدد قلمداد کرد: فیلم به لحاظ سبك و شیوه روایی از همان الگوی رایج سینمای اصغر فرهادی پیروی می کند و راستش از این جنبه نمی توانم آن را اثری نوگرا یا مبتکرانه برشمرم، اما بارها گفته ام اگر فیلمی بتواند حتی در این قالب و چارچوب تکرار شود، راهش را به درستی برود و از قواعد و اسلوب های این گونه پرتکرار به درستی تبعیت کند می توان آن را اثری موفق به شمار آورد. زیرا سینمای فرهادی اساسا بر پایه جذب مخاطب به واسطه بازی های جذاب دراماتيك با مخاطب و پیچیده تر کردن تدریجی گره درام بنا شده است و این سینما ماهیتا قابلیت زیادی برای برانگیختن همراهی و توجه مخاطب دارد.

 

 نویسنده کتاب هایی چون انگار خودم نیستم و یادت نرود که... معتقد است: هت تريك نیز همچون فیلم های اخیر فرهادی، فیلم غافلگیری های متعدد است. گره های پشت سرهمی که به تدریج سفت تر و ناگشودنی تر می شوند. فیلم مانند بیشتر درام های از این دست با نمایش یك آرامش نسبی آغاز می شود که پیداست اوضاع به این منوال نمی ماند و خرده اتفاقاتی خبر از بحران های پیش رو می دهند.

 

به گفته خلیلی فرد، عنصر تصادف بحران اولیه درام را شکل می دهد و ورود چهار جوان به منزل رها (ماهور الوند) يك بحران اصلی دیگر را به مساله تصادف اضافه می کند و بعد هم رازهای هر يك از چهار شخصیت اصلی به مرور برملا می شوند.

 

فیلمساز تا پایان فیلم غافلگیری های جدیدی را که در چنته داشته است رو می کند تا به واسطه عنصر تعليق مخاطب را میخکوب شده، دنبال فیلم بکشاند و به عبارتی نگذارد فیلمش از نفس بیفتد. این اتفاق گرچه تا حد زیادی او را به مقصود نهایی اش نزدیك می کند، اما به نحوی هم عملی پرریسک است که اگر جواب ندهد می تواند کار را به زمین بزند. البته این حرکت ريسك پذير در جاهایی به کار ضربه زده است مثلا این که مساله تصادف در میانه های فیلم عملا به اتفاقی دم دستی و بی اهمیت تبدیل می شود. قبول دارم که بحران دوم به مراتب نفسگیرتر و مهلك تر از اولی است؛ زیرا در بحران اول همه چیز با ابهام و اما و اگرهایی همراه است، اما نباید فراموش کرد در هر حال مساله تصادف نباید این طور به حال خود رها شود.»

 

خلیلی فرد معتقد است: «فیلمساز احتمالا تعمدا درام را به این سمت و سو می برد تا نشان دهد معضلات زندگی دو زوج آن قدر متعددند که موضوع مهمی چون مرگ و زندگی شخصی دیگر در برابرشان هیچ است؛ به بیانی دیگر قرار است بحران اصلی در خیل عظیم بحران های ثانویه کمرنگ جلوه یابد، اما به لحاظ منطقی نمی توان چنین امری را پذیرفت. «هت تریك فیلم بازیگرانش است. همان قدر که رویدادها، ترتیب وقوع، نوع گره افکنی و گره گشایی شان مهم است، حضور موثر بازیگران در ایفای این نقش های دشوار نیز بشدت حائز اهمیت است؛ هم بازی هر يك از آنها به تنهایی و هم بده بستان هایی که هر چهار بازیگر می بایست به تناوب با یکدیگر داشته باشند. طبیعتا گردهمایی درست بازی هاست که باعث می شود فیلم خوشایند باشد و هر چهار بازیگر هت تریک بازی های خوبی دارند که البته من بازی پریناز ایزدیار و امیر جدیدی را بیشتر پسنديدم و به باورم با جنس فیلم هماهنگی زیادی داشت. شاید هم نوع خاص رابطه آنها با یکدیگر است که به این زوج جذابیت ویژه ای می بخشد.

 

 یاسمن خلیلی فرد از «هت تریک» به عنوان یک فیلم درست یاد می کند و معتقد است: يك فیلم خوب مجموعه درستی از انتخاب های يك فیلمساز خوب است؛ اتفاقی که در هت تريك آشکارا به منصه ظهور رسیده است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.