• ۱۳۹۸ جمعه ۳۰ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٣ شعبان ١٤٤٠
  • Friday 19 Apr 2019

عکس روز

آخرین خبرها

این مستند کوتاه از حیات وحش را حتما ببینید
بیوگرافی کامل نسیم ادبی به بهانه بازی در نقش عاطفه در سریال برادر جان
مرگ 2 کودک در فاضلاب مدرسه
اعتراف به قتل و سوزاندن جسد زن 41 ساله
تجاوز گروهی به زن پاکستانی در اداره پلیس
نشانه‌ها، دلایل و راه درمان سردردهای میگرنی
رازهایی از زندگی آلبرت انیشتین
نمونه هندی برنامه عصر جدید
از عشق خواهر دوستم معتاد شدم
آریا عظیمی نژاد: جزء مافیا هستم
نظر ملیکا شریفی‌نیا درباره خواهر فروردینی‌اش
کدام ماشین‌ها در ایران میلیاردی هستند؟
تعرض استاد موسیقی به دختر تنها
جنایت به‌خاطر هزینه اثاث‌کشی
قیمت دلار،یورو، سکه و طلا روز پنج‌شنبه 29 فروردین
دلایل حمله قلبی در جوانان چیست؟
آتش اعتیاد پدر زندگی دختر جوان را خاکستر کرد
چگونه مشکل کمبود وقت را حل کنیم؟
گورستان تاریخی خالد نبی کجا است و تاریخچه آن چیست؟
برای شاد بودن چه کار کنیم؟
چه کار کنیم که ترس بچه‌ها از بین برود؟
اسرار تازه از جنایت شیطانی مرد و زن خیانتکار
گفت و گو با سارا صوفیانی ، بازیگر سریال روزهای بی قراری :زندگی سارا پر از اتفاقات است
نقشه سیاه دختر جوان و خواستگارش
طلاق به‌خاطر وحشت از ایدز
اظهارات دردناک زن مهاجر ؛ سمیرا: رفتم توت‌فرنگی بچینم به من تجاوز کردند
جنایت خانوادگی هولناک به دلیل رابطه پنهانی زن با دوست شوهر
قتل همسر به‌خاطر زن صیغه‌ای
ازدواج این دختران سلبریتی بهم خورد
چگونه در خانه بستنی بلوبری درست کنیم؟
طالع بینی ازدواج ؛ متولدین چه ماه‌هایی برای ازدواج با هم مناسب هستند؟
چه گل‌ها و گیاهانی را برای نگهداری در آپارتمان بخریم؟
تیپ عجیب بهنوش بختیاری
چهره خود را با کانتورها تغییر دهید
غزلی از دیوان شمس/ گلزار بین گلزار بین در آب نقش یار بین
امروز با حافظ/ سخت می‌گردد جهان بر مردمان سخت‌کوش
فال روزانه و فال تولد پنج‌شنبه 29 فروردین
بازیگران و نقش‌های سریال برادر جان +گزارش پشت صحنه
حسام منظور ، بازیگر نقش چاوش : سریال برادر جان قصه‌ای اخلاق‌مدار دارد
مارال فرجاد، بازیگر سریال برادر جان: مهتاب با عشق با شوهرش ازدواج کرد اما...
کامران تفتی بازیگر سریال برادر جان: حنیف از خود واقعی‌اش خیلی دور است
معرفی کامل سریال‌های ماه رمضان 98 + خلاصه داستان و بازیگران
شرایط قانونی حذف اسم همسر سابق از شناسنامه بعد از طلاق
هر آنچه درباره بیستون باید بدانید
شهامت ایجاد تغییر در زندگی‌تان را داشته باشید
نقد روان‌شناسانه فیلم کتاب سبز که برنده 3 جایزه اسکار 2019 شد
شوهرم کتکم می‌زند اما من هم به او دروغ‌های زیادی گفته‌ام
مصرف نودل چه ضررهایی دارد؟
با خاصیت‌های پیاز آشنا شوید
عروسی نیم‌میلیارد تومانی در تهران
طلاق به‌خاطر ترس از پرواز
خوراکی‌هایی که زنان حتما باید بخورند
ترفند عجیب برای فرار از مهریه 180 سکه‌ای
عکس‌هایی دیدنی از شبنم مقدمی
عکس‌های پاریسی3 بانوی سلبریتی
اعدام عامل تجاوز به زن متاهل
نحوه ست کردن پرده و کوسن های مبل در دیزاین خانه
امروز با حافظ/ گر چه افتاد ز زلفش گرهی در کارم
رنگ لاک مناسب بهار و نحوه ست کردن آن با لباس
مریم امیرجلالی: رضا عطاران جواب تلفنم را نمی‌دهد
دستور پخت آش ریواس
شعری عاشقانه از سهراب سپهری / صدا کن مرا
فال روزانه و فال تولد چهارشنبه 28 فروردین
قتل شوهرسوم به‌خاطر رابطه شیطانی
ماجرای عجیب یکی از بازماندگان نسل‌کشی حلبچه
معرفی مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر نراق در استان مرکزی
افزایش تعرفه‌های برق از اردیبهشت
درمان‌های خانگی برای از بین بردن تبخال
گزارشی از شرکت‌های گلدکوئستی‌های مجوزدار
راه‌های تقویت اعتماد به نفس
کد خبر: 138075 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - 07:05
نقد و نظر یک منتقد درباره فیلم هت تریک ؛ فیلمی درست

نقد و نظر یک منتقد درباره فیلم هت تریک ؛ فیلمی درست

فیلم به لحاظ سبك و شیوه روایی از همان الگوی رایج سینمای اصغر فرهادی پیروی می کند و راستش از این جنبه نمی توانم آن را اثری نوگرا یا مبتکرانه برشمرم، اما بارها گفته ام اگر فیلمی بتواند حتی در این قالب و چارچوب تکرار شود، راهش را به درستی برود و از قواعد و اسلوب های این گونه پرتکرار به درستی تبعیت کند می توان آن را اثری موفق به شمار آورد.

دوات آنلاین-به طور طبیعی انتخاب بعضی افراد جامعه برای گذراندن اوقات فراغتشان، رفتن به سینما و فیلم دیدن است، اما این که چه فیلمی انتخاب کنند سوالی است که در ذهن هر کسی که می خواهد به سینما برود شکل می گیرد.

 

رامتین لوافی بعد از ساخت فیلم هایی چون آرام باش، تا هفت بشمار و برلین ۷- فیلمی اجتماعی با نام هت تريك ساخته است. داستان از یک مهمانی شروع می شود که لیدا (با بازی پریناز ایزدیار) همراه همسرش فرزاد(با بازی امیر جدیدی) به آن دعوت شده اند. لیدا عکاس است و شوهرش معلوم نیست چه کاره. در این مهمانی کیوان، دوست آنها(با بازی صابرابر)، همراه با دوستش هم حضور دارند که این چهار نفر در راه برگشت به خانه تصادف می کنند و فرار  آنها تازه اول ماجراهاست.

 

پریناز ایزدیار امیر جدیدی، صابرابر همایون ارشادی و ماهور الوند از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. جام جم در گزارش پیش رو، نظر منتقد سینما را درباره این فیلم جویا شده که در ادامه می خوانید.

 

یاسمن خلیلی فرد، نویسنده و منتقد سینما هت تريك را فیلمی با غافلگیری های متعدد قلمداد کرد: فیلم به لحاظ سبك و شیوه روایی از همان الگوی رایج سینمای اصغر فرهادی پیروی می کند و راستش از این جنبه نمی توانم آن را اثری نوگرا یا مبتکرانه برشمرم، اما بارها گفته ام اگر فیلمی بتواند حتی در این قالب و چارچوب تکرار شود، راهش را به درستی برود و از قواعد و اسلوب های این گونه پرتکرار به درستی تبعیت کند می توان آن را اثری موفق به شمار آورد. زیرا سینمای فرهادی اساسا بر پایه جذب مخاطب به واسطه بازی های جذاب دراماتيك با مخاطب و پیچیده تر کردن تدریجی گره درام بنا شده است و این سینما ماهیتا قابلیت زیادی برای برانگیختن همراهی و توجه مخاطب دارد.

 

 نویسنده کتاب هایی چون انگار خودم نیستم و یادت نرود که... معتقد است: هت تريك نیز همچون فیلم های اخیر فرهادی، فیلم غافلگیری های متعدد است. گره های پشت سرهمی که به تدریج سفت تر و ناگشودنی تر می شوند. فیلم مانند بیشتر درام های از این دست با نمایش یك آرامش نسبی آغاز می شود که پیداست اوضاع به این منوال نمی ماند و خرده اتفاقاتی خبر از بحران های پیش رو می دهند.

 

به گفته خلیلی فرد، عنصر تصادف بحران اولیه درام را شکل می دهد و ورود چهار جوان به منزل رها (ماهور الوند) يك بحران اصلی دیگر را به مساله تصادف اضافه می کند و بعد هم رازهای هر يك از چهار شخصیت اصلی به مرور برملا می شوند.

 

فیلمساز تا پایان فیلم غافلگیری های جدیدی را که در چنته داشته است رو می کند تا به واسطه عنصر تعليق مخاطب را میخکوب شده، دنبال فیلم بکشاند و به عبارتی نگذارد فیلمش از نفس بیفتد. این اتفاق گرچه تا حد زیادی او را به مقصود نهایی اش نزدیك می کند، اما به نحوی هم عملی پرریسک است که اگر جواب ندهد می تواند کار را به زمین بزند. البته این حرکت ريسك پذير در جاهایی به کار ضربه زده است مثلا این که مساله تصادف در میانه های فیلم عملا به اتفاقی دم دستی و بی اهمیت تبدیل می شود. قبول دارم که بحران دوم به مراتب نفسگیرتر و مهلك تر از اولی است؛ زیرا در بحران اول همه چیز با ابهام و اما و اگرهایی همراه است، اما نباید فراموش کرد در هر حال مساله تصادف نباید این طور به حال خود رها شود.»

 

خلیلی فرد معتقد است: «فیلمساز احتمالا تعمدا درام را به این سمت و سو می برد تا نشان دهد معضلات زندگی دو زوج آن قدر متعددند که موضوع مهمی چون مرگ و زندگی شخصی دیگر در برابرشان هیچ است؛ به بیانی دیگر قرار است بحران اصلی در خیل عظیم بحران های ثانویه کمرنگ جلوه یابد، اما به لحاظ منطقی نمی توان چنین امری را پذیرفت. «هت تریك فیلم بازیگرانش است. همان قدر که رویدادها، ترتیب وقوع، نوع گره افکنی و گره گشایی شان مهم است، حضور موثر بازیگران در ایفای این نقش های دشوار نیز بشدت حائز اهمیت است؛ هم بازی هر يك از آنها به تنهایی و هم بده بستان هایی که هر چهار بازیگر می بایست به تناوب با یکدیگر داشته باشند. طبیعتا گردهمایی درست بازی هاست که باعث می شود فیلم خوشایند باشد و هر چهار بازیگر هت تریک بازی های خوبی دارند که البته من بازی پریناز ایزدیار و امیر جدیدی را بیشتر پسنديدم و به باورم با جنس فیلم هماهنگی زیادی داشت. شاید هم نوع خاص رابطه آنها با یکدیگر است که به این زوج جذابیت ویژه ای می بخشد.

 

 یاسمن خلیلی فرد از «هت تریک» به عنوان یک فیلم درست یاد می کند و معتقد است: يك فیلم خوب مجموعه درستی از انتخاب های يك فیلمساز خوب است؛ اتفاقی که در هت تريك آشکارا به منصه ظهور رسیده است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.