2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چرا مردان با زنان بزرگ‌تر از خود ازدواج می‌کنند؟

چرا مردان با زنان بزرگ‌تر از خود ازدواج می‌کنند؟

یکی از دلایل آن نیز مسکن و یا درآمد است. این ازدواج‌ها پیامدهای مخربی دارد چراکه بعد از چند سال به اختلاف کشیده خواهد شد.

دوات آنلاین-در گذشته رسم بر این بود که پسر موقع ازدواج حتما باید چند سال از دختر بزرگ‌تر باشد اما حالا دوره و زمانه عوض شده و اکثر ازدواج‌ها میان هم سن و سالان انجام می‌شود. در این میان تمایل مردان به ازدواج با زنان بزرگ‌تر از خود نیز افزایش یافته اما چرا این اتفاق افتاده و چه نتایجی دارد؟

 

شرایط اقتصادی چه در زمانی که به سامان است و چه در دوره‌هایی که دچار نابسامانی می‌شود؛ فقط در همان مقطع زمانی بر جامعه اثرگذار نیست. شرایط مناسب اقتصادی موجبات رشد اجتماعی و فرهنگی را ایجاد می‌کند که اثراتش تا سال‌ها مشاهده می‌شود و وقتی شرایط اقتصادی نابسامان است، آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند تا سالیان اثرش بر بطن جامعه دیده می‌شود. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین صدمات شرایط نابسامان اقتصادی بر قشر جوان وارد می‌شود. قشری که در حال رشد است و از همه مهم‌تر اینکه رشد و سلامت جامعه آینده در دستان او است. وقتی زندگی این قشر مورد آسیب قرار می‌گیرد و دچار کمبود می‌شود تا سال‌ها بعد جامعه زخمی است، زخمی که مدام عمیق‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

 

از آسیب‌هایی که شرایط اقتصادی نابسامان ایجاد می‌کند بیماری‌های روحی و اختلالات عصبی است. از دیگر معضلات که شکل‌گیری آن صورت می‌گیرد، ازدواج‌های خارج از عرف است. اصغر کیهان‌نیا، روان‌شناس و مشاور خانواده، در این خصوص گفت: اقتصاد رگ اصلی یک خانواده است؛ اگر در حوزه اقتصاد ما با مشکلاتی درگیر باشیم تاثیر بسیار زیادی روی آینده خانواده نیز خواهد داشت. هر نوع بحران اقتصادی افراد را ناامید، سرخورده و در حقیقت نگران می‌کند. وقتی شما دائم نوع زندگی کردن خود را تغییر می‌دهید، قوانین زندگی شما نیز عوض می‌شود. گرانی و تورم در زندگی شما تاثیرگذار می‌شود و نمی‌توانید برای زندگی آینده خود برنامه داشته باشید. استرس، اضطراب و نگرانی که همه از یک خانواده هستند در زندگی شما اثر خواهند گذاشت. از نظر روحی، روانی در وضعیت استیصال خواهید بود.

 

این روان‌شناس در توضیح استیصال گفت: استیصال تبعات زیادی دارد و اولین تاثیر آن روی فرزندان یک خانواده است. سپس امکان دارد شخص با همسر، همکار و یا دوستان خود دچار اختلاف بشود و یا در بحث اجاره و مسکن با مشکل روبرو بشود که خود به خود استرس و بیماری‌های استرس‌زا انسان را درگیر می‌کند. زمانی که وضعیت مالی و اقتصادی یک فرد دچار بحران می‌شود، آن شخص با وجود خشم‌ها، عصبانیت‌ها و رنجش‌های فرو خورده، در کنار کینه‌توزی‌هایی که در زندگی حس می‌کند. در شرایطی قرار گرفته که می‌تواند منشاء بسیاری از بیماری روحی روانی شود. اکثر بیماری‌های جسمی منشاء روانی دارد. وقتی فردی از نظر اقتصادی ایمن باشد در کل زندگی و تصمیمات فرد تاثیرگذار خواهد بود.

 

وی در پاسخ به این سوال که شرایط اقتصادی چه تاثیری بر زندگی جوانان و آینده آنان خواهد داشت اظهار کرد: یکی از مسائلی که دائم در مورد آن صحبت می‌کنیم، بحث ازدواج است. شرایط اقتصادی نابسامان شرایط تشکیل خانواده را برای جوانان سخت می‌کند و ازدواج‌های خارج از عرف مانند ازدواج سفید افزایش می‌یابد. پیامدهای این نوع اقتصاد به مسکن و به درآمد ربط دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه دختر و پسر نیاز روحی روانی دارند، افزود: هر انسانی نیاز به یک مونس دارد و تا آن روزی که از دنیا می‌رود یک نیاز دارد و آن نیز دوری از حساس تنهایی است و برای آن باید کاری را انجام دهد. انسان رابطه‌گراست. بنابراین مانند سایر موجودات خواستار رابطه داشتن با دیگران است. انسان‌ها به دنبال ازدواج سالم و مشروع هستند که رسیدن به این مهم نیاز به مسکن و درآمد دارد. در گذشته خانواده‌ها هسته‌ای شکل بودند. زمانی که پسر و دختر ازدواج می‌کردند، با والدین خود زندگی را ادامه می‌دادند. در 50 سال اخیر که زندگی‌ها مستقل شده است، آنها نیاز دارند جایی داشته باشند، در نتیجه چند اتفاق رخ داده است. یکی از آنها ازدواج سپید است که یا یک خانه مشترک دارند و یا در منزل والدین خود زندگی می‌کنند. روابط عاطفی خود را نیز با یکدیگر هستند که در نهایت تنها کسی که ضرر می‌کند، خانم‌ها هستند.

 

این مشاور خانواده تشریح کرد: اخیرا نیز می‌بینیم مردها نسبت به زن‌هایی که از خودشان بزرگتر هستد میل بیشتری دارند و با آنها ازدواج می‌کنند. یکی از دلایل آن نیز مسکن و یا درآمد است. این ازدواج‌ها پیامدهای مخربی دارد چراکه بعد از چند سال به اختلاف کشیده خواهد شد. ما باید در بحث فرهنگ‌سازی فعال‌تر شده و دولت نیز باید در بحث مسکن‌های ارزان قیمت، وارد بشود. باید قبول کرد وام ازدواج جوابگو نیست و بهتر است در زمینه ساخت خانه‌های کوچک اقدام کرد و از ازدواج‌های تجملی، مصرفی و سطح بالا آن هم با مهریه‌های زیاد صرف نظر کنیم. در این امر رسانه‌ها می‌توانند بسیار راهگشا باشند تا شاهد کاهش مشکلات روحی و روانی در میان جوانان باشیم.

 

منبع: برنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.