2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
تمام قانون‌های بازی و پشت پرده‌های برنامه عصر جدید ؛ چرا عصر جدید پربیننده است؟

تمام قانون‌های بازی و پشت پرده‌های برنامه عصر جدید ؛ چرا عصر جدید پربیننده است؟

به گفته علیخانی قرار است در این برنامه متقاضیانی از 40 رشته متنوع روی سن بیایند و ارزیابی تخصصی شوند

دوات آنلاین-عصر جدید از همان شب افتتاحیه نشان داد كه می‌خواهد آغازگر یك فصل جدید و غافلگیركننده برای تماشاگران تلویزیونی و طرفداران او باشد. عصر جدیدی در سوابق برنامه‌سازی احسان علیخانی و البته فصلی نو برای كشف استعدادهای كشورمان. تجربه‌ای سخت و تازه كه با وجود الگوبرداری از نمونه‌های جهانی شُوهای استعدادیابی، می‌تواند به نوبه خود حرفی تازه برای گفتن در رسانه ملی داشته باشد؛ البته برای نتیجه‌گیری و داوری هنوز خیلی زود است، ولی با دیدن شخصیت قابل قبول برنامه در قسمت نخست، می‌توان در ادامه این انتظار را از عصر جدید داشت. اهالی عصر جدید، شنبه و یكشنبه بعد از وعده خبری ساعت 22 روی آنتن شبكه جوان می‌روند و علاقه‌مندان به دیدن علیخانی وماجراهایش در این نمایش تازه می‌توانند بیننده برنامه باشند. در این فرصت، به برجسته‌ترین نكات قابل ملاحظه این برنامه به ترتیب اهمیت اشاره‌ای اجمالی می‌كنیم.

 

 این گروه خشن!

امین حیایی، رویا نونهالی، آریا عظیمی نژاد و بشیر حسینی؛ این تركیب تیم داوری شبكه جوان در برنامه عصر جدید است. دو كارشناس بازیگری، یك كارشناس موسیقی یك كارشناس رسانه، گروهی كه در نگاه اول سبقه هنری‌شان به دیگر تخصص‌ها می‌چربد. در حالی كه به گفته علیخانی قرار است در این برنامه متقاضیانی از 40 رشته متنوع روی سن بیایند و ارزیابی تخصصی شوند. باوجود این كه از همان برنامه نخست به نظر می‌آید وزنه شركت‌كنندگان هنری نسبت به دیگر رشته‌ها سنگین‌تر باشد، اما باز هم حضور دو بازیگر در یك میز زیادی است.

 

از این حرف‌های مقدماتی كه بگذریم، داوران در همان گام اول ثابت كردند كه با كسی شوخی ندارند و به قول علیخانی قرار است به سبك مسعود فراستی خودمان و پیر لوئیجی كولینای آن‌ور آبی، پنبه شركت‌كنندگان را بزنند. تیم ناهمگون داوری همگی متفق‌القول بر این نظر كه باید سختگیر باشند تا استعداد واقعی شناخته شود، توافق و وحدت رویه دارند. اما آنالیز این تركیب قبل و بعد از پخش برنامه چیز دور از انتظاری نبود. امین حیایی در بیان آرای خود جدی ولی ملایم‌تر از سایرین نشان داد. رویا نونهالی با شناختی كه از او وجود داشت، سختگیر ولی با دلایل منطقی و قانع‌كننده به میدان آمد و عظیمی‌نژاد هم در عین بیان نظرات كارشناسانه، صبور و منعطف بود.

 

در این میان، حضور یك چهره ناشناخته‌تر برای عموم، در قامت كارشناس رسانه و حلقه واسط ارتباط با جوانان وصله ناجور به چشم می‌آید. ولی برعكس این پیش‌فرض اولیه بشیر حسینی، مدرس دانشگاه صداوسیما با داشتن تخصص‌های مختلف در رسانه و ارتباطات، كارشناس بازی، منتقد و پژوهشگر علوم تربیتی به‌عنوان فردی چندوجهی ظاهر می‌شود و در هر بخش و با هرشركت‌كننده سبك و استدلال‌های خاص خود را به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد او بنا دارد از پس تجربه كردن تدریس، تالیف، تحصیل، ترجمه و حضور در تلویزیون اینترنتی، این بار در ابعاد ملی نشان دهد چه در چنته دارد. تا اینجای كار هم با نظردهی در هر حوزه‌ای، از موسیقی گرفته تا دوبله و حركات نمایشی به انتخابش به عنوان یك داور مهر تایید زده.

 

حالا بشیر حسینی بعد از اثبات ضرورت موجودیت تخصص خود روی صحنه پرستاره داوری عصر جدید، در همان شب افتتاحیه، همان طور كه گفته بود جدی و عاشقانه عمل كرد و یكی از برگ برنده‌های خود را خرج كرد تا در این زمینه هم نشان دهد كه می‌تواند به عنوان یك شخصیت مستقل از اعضای میز داوری عمل كند و با آوردن دلایلی از جمله كشف یك استعداد واقعی بدون تجربه سن و نمایش، محدود بودن زمینه‌های فعالیت و بروز هنرهای بانوان، دشواری حضور از شهرستانی كوچك، برای این انتخاب خود توجیه كافی داشته باشد.

 

 یک شب؛ 7 مبارز

به گفته علیخانی، 3000 ویدئو در 40 رشته متنوع به آدرس برنامه ارسال شده كه غالبا در سه شاخه هنری، ورزشی و سرگرمی گنجانده می‌شوند. افراد متقاضی با مهارت‌های ارائه شده در این ویدئوها از یك فیلتر داوری عبور می‌كنند و سپس روی سن عصر جدید آنچه نمایش داده‌اند، مقابل چشم چهار داور حرفه‌ای و ده‌ها تماشاگر در صحنه و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی به راستی‌آزمایی گذاشته می‌شود.

 

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم، جای‌جای عصر جدید به واسطه رنگارنگی گونه‌های استعداد به نمایش درآمده، یادآور نام و صحنه‌ای از فیلم‌های خاطره‌انگیزی چون شعبده‌باز، رونین، یاران اوشن و... شده بود كه در نوع خود جذاب و مهیج بود. هفت متقاضی از سراسر كشور در هر شب طوری برای این نمایش انگیزه نشان می‌دهند كه گویی برای رزم آمده‌اند و هر آن چه دارند حاضر‌ند بدهند ولی دیده و انتخاب شوند.

 

تیم آغازگر شنبه‌شب، بیشتر از یك شوی استعدادیابی روی سن ظاهر شد و با حركات نمایشی اكشن و صحنه‌های خطرناك نفس‌ها را در سینه حبس كرد. همین طور جوان شعبده‌بازی كه با ادعای بعدا به اثبات رسیده‌اش، یعنی پیش‌بینی ذهنی، تركیبی از احساسات تعجب، شور و هیجان و چالش ذهنی را برای بینندگان و داوران به ارمغان آورد. رقیب دیگر این صحنه هم با رفیقش ایسمو، حركات نمایشی زیبا و حساب شده‌ای را با توپ به نمایش گذاشت، اما دیگر شركت‌كنندگان با مهارت در نقاشی سریع، خوانندگی، توانایی برعكس كردن كلمات به هر زبانی و دوبله، بیشتر جنبه‌های هنری مهارت خود را به نمایش گذاشتند.

 

عصر جدید با ویژگی‌های خود بازیگران را روی صحنه می‌برد. یكی از امتیازات عصر جدید این است كه هیچ‌كس از آن دست خالی بیرون نمی‌رود و با انگیزه‌ای تازه برای یافتن مسیری نو یا ادامه جدی‌تر مهارت‌هایش از صحنه جدا می‌شود. دیگر این كه برنامه محدودیت خاصی برای حضور افراد متقاضی ندارد و زن و مرد، كودك و بزرگسال با هر مهارت قابل ارائه‌ای فرصتی برابر برای دیده شدن دارند.

 

همین طور این برنامه با حذف «خانم برعكس‌كننده جملات» و نیز حفظ «خانم دوبلور» گفت تاكید عصر جدید بر كشف شدن توانمندی‌های شگفتی‌ساز و مفید است و در پایان كسی چهار چراغ سفید می‌گیرد كه دور از تقلید و تكرار فن و هنر دیگران، مهارتی خلاقانه داشته باشد.

 

 مردی که بغض نمی کند

نام احسان علیخانی، با روایت ماجراهایی تامل‌برانگیز، جذاب و البته معمولا بغض‌آلود گره خورده. او از راه طولانی برنامه‌های پربیننده‌ای چون ماه عسل، سه ستاره و نیز مشاركت در پروژه‌های تولید فیلم به اینجا رسیده و معلوم است كسی كه توانسته چند سال مخاطب انبوه را با كمترین حاشیه با خود همراه كند، در طرح و حركت جدید خود هم درخشان ظاهر می‌شود.

با این‌كه الگوهای جهانی استعدادشو از نوع عصر جدید با محوریت مجری اداره نمی‌شود، اما خود علیخانی اصرار دارد مجری نبوده و میزبان برنامه است. باید گفت حضور وی روی صحنه به جرات یكی از دلایل توازن قوا و ایجاد تعادل در زمان‌هایی است كه شور و هیجان همه را می‌گیرد و كار از نظم و مسیر ریل‌گذاری شده خارج می‌شود. با این همه باید اعتراف كرد به خاطر همین حضور حداقلی، به كمترین حد ممكن از میزان اثرگذاری روی كلیت عصر جدید و مخاطب رسیده و او را بیشتر در زمان‌هایی از برنامه می‌بینیم كه نمایی بسته از میمیك صورت هیجان زده‌اش روی قاب به نمایش درمی‌آید. البته گاه و بیگاه هم با تكه‌پرانی‌هایی یاد حضورش در صحنه می‌افتیم. او به نسبت حضور هر شركت‌كننده چیزی می‌گوید: «مثل مسؤولان ما كه یك چیز می‌گویند ولی برعكس عمل می‌كنند؛ برای خوزستان كه مردم نمی‌توانند نفس بكشند، حداقل صدای همدیگر را بشنوند، خوب است؛ هنوز خواننده نشدی و كنسرت نذاشتی، طرفدار پیدا كردی‌ها!»

 

در این بین، به‌رغم خوشحالی به خاطر كاسته شدن از حجم زیاده‌گویی‌هایش در ماه عسل، اما در عصر جدید به جز قلابی برای جذب مخاطبان و طرفدارانش، گویی دلیل دیگری برای حضور روی صحنه ندارد. ولی با همه این نكات، باز هم علیخانی است و كم یا زیاد كار خودش را می‌كند.

 

 و اما قواعد بازی

هدف تیم برنامه‌ساز عصر جدید این است كه این برنامه بنا دارد ذره‌بینی دست همه كسانی بدهد كه استعدادی دارند و شاید هنوز دیده نشده‌اند تا اگر مسیر را درست آمده‌اند، با قدرت و حمایت بیشتر ادامه دهند و اگر نه از همین جا راه به سمت دیگری كج كنند. فرصتی برای دیده شدن آنهایی كه واقعا استعداد دارند و جدا كردن شان از آنها كه تنها توهم آن را دارند. یا به اعتقاد امین حیایی كه مثل هر هنرمندی در طول عمر حرفه‌ای خود فراوان با نمونه‌هایی از این دست روبه‌رو شده؛ جایی برای كشف شدن و نمایش رسمی استعدادهای واقعی، بیرون از فضای هزار رنگ و نامعتبر مجازی.

 

اما قواعد امتیازدهی مسابقه دست كمی از بازی شطرنج ندارد. در هر برنامه، هفت شركت‌كننده روی صحنه می‌روند كه یك نفر با رای مستقیم داوران و یك نفر هم از مسیر نرم‌افزار برنامه با رای مردمی راهی فصل دوم برنامه می‌شود. به این ترتیب طی 26 قسمت فصل اول، 52 نفر انتخاب می‌شوند. به جز این موارد، شش نفر هم از 15 عضو باشگاه مهارت بعد از رقابت با یكدیگر به مرحله بعد صعود می‌كنند و دو نفر هم با رای عوامل برنامه عصر جدید به برندگان نهایی كه مشتمل بر 60 استعداد هستند، می‌پیوندند.

 

هر داور در كل فرآیند قضاوت خود در این برنامه، علاوه بر گزینش‌های هر شبه خود، سه اعتبارنامه ویژه در اختیار دارد كه در صورت تمایل از آن برای انتخاب موردی كه از نظر خودش فكر می‌كند یك استعداد ویژه است، استفاده می‌كند و سه نفر را با فرستادن به باشگاه مهارت به نحوی غیرمستقیم دوباره به دور رقابت‌ها برمی‌گرداند. اما نحوه امتیازدهی هم داستان مجزایی دارد. هر شب چهار داور، چهار رای مثبت یا منفی را در دو مرحله به شركت‌كنندگان می‌دهند؛ یك مرحله اول برنامه و یك مرحله در شور جمعی پایان برنامه هر شب. در مرحله نخست امتیازدهی، اگر داوران چهار رای مثبت بدهند، متقاضی مستقیم به مرحله آخر شب می‌رود. در صورتی كه سه رای مثبت و یك رای منفی، به اعتبار رای اكثریت به مرحله فینال هر شب می‌رود. اگر آرا دو به دو و به عبارتی مساوی شود، علیخانی و تماشاچیان حاضر در برنامه می‌توانند در رای دادن مشاركت كنند و اگر سه رای منفی گرفت كه حذف می‌شود.

 

نكته قابل تامل در این بخش، مشاركت همه افراد در رای‌دهی است؛ از مجری، عوامل برنامه، داوران، تماشاگران و حتی بینندگان دستی بر آتش دارند و تنها از بیرون گود تشویق‌كننده و نظاره‌گر ماجراها نیستند كه این ایده هم بسیار برای ادامه حضور مخاطب بهانه‌ای گیراست.

 

 یك صحنه باشكوه

از طراحی پوستر و تریلر تبلیغاتی پیش از شروع پخش برنامه كاملا معلوم بود كه استاد انتخاب روایت و خلق شگفتی در ماه عسل در تدارك شگفتی دیگری از نوع خود است. نمایش پیش پرده، اخبار پراكنده و زمزمه‌های رسانه‌ای، همگی خبر از فصلی تازه در ارتقای كیفیت برنامه‌سازی از نظر فنی و محتوایی به صورت توامان داشت. فضای بزرگ و فراخ استودیوی عصر جدید با جای مانور زیاد برای حضور چندین و چند تماشاگر در صحنه برای جو مثبت و هیجانی دادن به برنامه، گستره دید تماشاگر و نماهای متعدد فیلمبرداری، بسیار مهیج و جالب توجه است.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.