2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
نقد برنامه عصر جدید احسان علیخانی ؛ تقلیدی از نمونه‌های خارجی

نقد برنامه عصر جدید احسان علیخانی ؛ تقلیدی از نمونه‌های خارجی

منتقدان مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» به برنامه‌های سابق رسانه ملی که در آن‌ها از نمونه‌های موفق خارجی کپی‌برداری شده بود، اشاره کرده‌اند.

دوات آنلاین-برنامه عصر جدید احسان علیخانی بالاخره  در شبکه 3 رونمایی شد و واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. این برنامه که خبر تولید آن برای اولین بار حدود چهار ماه قبل از زبان علی فروغی مدیر شبکه 3 منتشر شد، یکی از برنامه‌های مورد انتظار تلویزیون بود؛ از طرفی احسان علیخانی که با برنامه‌های ماه رمضان و سال تحویل شناخته می‌شود، در خارج از این دو زمان روی آنتن می‌آمد و از طرفی مسابقه استعدادیابی، آن هم با این ابعاد، پیشتر در تلویزیون ساخته نشده بود. با این حال پس از پخش قسمت اول «عصر جدید»، مهم ترین صحبتی که درباره آن در فضای مجازی شنیده می‌شود، به کپی بودن آن بازمی‌گردد. در این باره باید گفت اگرچه اقتباس و الگوبرداری از آثار موفق، کاری منطقی و درست است، اما در برخی موارد از جمله همین «عصر جدید» ماجرا از یک الگوبرداری گذشته و به کپی‌کاری رسیده است.

 

الگوبرداری 100 درصدی!

اگرچه برخی معتقدند دست‌اندرکاران «عصر جدید» از برنامه‌های استعدادیابی بین‌‌المللی الگوبرداری کرده اند، اما با کمی دقت می‌توان دریافت این نظر چندان هم درست نیست. «عصر جدید» از صدر تا ذیل کپی برنامه مشهور «آمریکاز گات تلنت» است و عملاً جز برخی جزئیات مرتبط با خط قرمزهای پوشش و امثالهم، در کپی کردن چیزی کم نگذاشته است! نکته عجیب درباره دکور «عصر جدید» آن است که حتی ضربدرهای روی میز داوران مسابقه نیز کپی هستند، گویی دکور برنامه آمریکایی شبکه  NBC  به سیامک احصایی ارائه شده و قرار بوده که این طراح صحنه باسابقه سینمای ایران، دکور این برنامه را موبه‌مو بازسازی کند. در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود اجرای احسان علیخانی شبیه به اجرای «رایان سیکرست» و استایل آریا عظیمی‌نژاد شبیه به «سیمون کاول» داور مسابقه آمریکایی است.

 

کپی‌های سابقه‌دار

منتقدان مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» به برنامه‌های سابق رسانه ملی که در آن‌ها از نمونه‌های موفق خارجی کپی‌برداری شده بود، اشاره کرده‌اند. صحبت‌هایی که همین چند ماه قبل در آغاز «برنده باش» و پیش از آن در زمان پخش فصل اول «دورهمی» هم مطرح شده بود اما نه‌تنها پاسخ درخوری نگرفته بود، بلکه حتی دست‌اندرکاران برنامه هم گاهی رسماً این کپی‌کاری را تأیید کرده بودند!

 

مثلاً پیمان قاسم‌خانی سال گذشته درباره «دورهمی» گفته بود به مهراب (برادرش) یک برنامه هندی را داده و از او خواسته بودند دقیقاً همان را کپی کند! به علاوه همان‌طور که می‌دانید، «برنده باش» هم کپی برنامه‌های تلویزیونی مشابهی در تلویزیون آمریکا (و حتی مسابقه معروف فیلم «میلیونر زاغه‌نشین») است. در ادامه تصاویری از برنامه‌های شاخص رسانه ملی می‌بینید که درباره آن‌ها صحبت به میان آمد.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
سمیه حسینی 1398/02/07
باسلام و خسته نباشی به برنامه ی خیلی خوب و پر مخاطب عصر جدید ممنونم از انتخاب داورهای خوب اقای امین حیایی ،آقا بشیر حسینی ،آقای آریا عظیمی نژاد و سرکار خانم نونهالی ممنون از جناب آقای علیخانی که با ساختن این برنامه باعث شد که جوانان کشور عزیزمان ایران استعداد ها و توانایی های خود را شکوفا کنند و آنهایی که استعداد خدادادی دارن ودر امکانات کمی در مناطق دور افتاده زندگی میکنند توانایی هایشان نمایان شد سپاس فراوان به عواملی که در پشت صحنه داند زخمت میکشند متشکم از ساخت چنین برنامه ی زیبا یی👏👏👏👏
1398/02/07
باسلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان زحمت کش من تارا شعبانی هستم برنا تون عاااااااالی👌👌👌👌 اما من الا ن خیلی وقت به عنوان تماشاچی ثبت نام کردم اما تا الا متاسفانه پیگیری نشده! از شما عصر جدیدی ها میخواهم پیگیری کنید . متشکرم از برنامه ی خوبتون
علی 1398/01/26
چقدر خوب بود قبل از انجام هر کاری اول اصولش را ید میگرفتین . داوران عزیز رو آوردن برای اینکه نظر کارشناسی بدن بعد برمیگرده میگه حالا که ۳تا رای منفی بهت دادن من دلیلی نمیبینم که دکمه رو فشار بدم . ابن شد نظر !!!!!!! هر کسی میتواند در مقام قضاوت باشد خود ما هم هر روز در حال قضاوت کردن هستیم که چکاری را بکنیم یا نکنیم چه چیزی را بخوریم یا نخوریم چه لیاسی را بپوشیم یا نپوشیم ولی مشکل جایی بوجود میاد که تو تکلیفت با خودت معلوم نباشه . برای رای دادن به آواز یه نفر میگه حال دلش رو دوست داشتم یعنی تونسته با اهنگش تو رو احساساتی کنه یعنی اگه اون روز حال خودم گرفته بودِ بعد تو هم اومدی دست رو دلم گذاشتی من باهات موافقم ولی اگه روز دیگه ایی بود و من سرخوش بودن بعد تو با آوازت حال منو گرفتی من بهت رای منفی میدم . قوانین فوتبال همیشه ثابت هستند چه هوا بارانی باشد چه آفتابی .
فاضل 1398/01/20
سلام ممنون از برنامه عالیه عصر جدید که علاوه بر شور و هیجان انگیز بودنش تبلیغ مهر و محبت و ایثار و امید ومهارت با خودش همراه دارد تنها انتقاد حقیر از این برنامه تخصص نداشتن و صاحب نظر نبودن جناب آقای امین حیایی در این برنامه است بر عکس داوران دیگر که با نظر دادن خودشان یک مبنای علمی را در زمینه هنر خودشان بیان میکنند مخصوصاً جناب دکتر سید بشیر حسینی
hossein 1398/01/19
داوران کارشناس نیستن یا بهتر بگم نمیتونن نقاط مثبت و منفی رو به درستی تشخیص و به اجراکننده القا کنند.
1398/01/17
سلام اقای علیخانی. واقعا برنامه خیلی خوبی دارید.ای کاش منم میتونستم تو برنامتون شرکت کنم برا خوانندگی ,انصاری هستم ازنورابادممسنی استان فارس امیدوارم همیشه موفق باشی درهمه لحظات زندگیتO:-)
محمد حسبن صادقی 1398/01/13
وقتی مراکزی جهت فروش خودرو مستعمل توسط مالک ان به مصرف کننده ایجاد شد هرچه دلال بود آمد و این راه را انحصاری برای خود کردند در یکشنبه بازار و... بازار ها هم بجای عرضه تولیدات داخلی به طور مستقیم به مصرف کننده ؛ شاهد عرضه آشغال های چینی هستیم در فضای مجازی مانند سایت دیوار وشیپور هم که حتی کالاهای مسروقه ارایه میشود. شما را به خدا نگذارید شبکه ملی هم در اختیار کسانی قرارگیرد که .... اون آقا که اومد و همه مردم و داورها را سرکار گذاشت و با روح وقلب واحس مردم بازی کرد ؛ اگر هنری داشت قبلا" از امکانات پیش رویش استفاده میکرد وجایگاهی برای خود جور کرده بود . مردم صدا وسیمای جمهوری اسلامی را صادق میدانند و به صحت هرچه از ان پخش شود اطمینان دارند. اگر همین ماجرا بطور واقعی روی دهد ومردم احساساتی ودلسوز از خود واکنشی نشان ندهند؛ مقصرش کیست؟؟؟ آیا نباید از آن داوری که بحق برآشفت ودغلکاری آن بی... را به رخش کشید تشکر کرد؟؟؟ سایر داورها : اگر کسی جلو شما بیاید و با ننه من غریبم و... اخاذی کند ودر آخر به ریش شما بخندد و افتخار کند شمارا بازی داده ؛ باز پبشکشی که تقدیمش کردید را میدهید برود؟؟؟؟
مجتبی 1398/01/11
برنامه خوبی هست . ولی داوران عادلانه رای نمی دهند مخصوصا خانم نونهالی که یک ایرادهای الکی میگیره مثل میگه شما برای مرحله بعد چیزی برای اجرا ندارید . اخه به تو چه تا مرحله بعد خدا بزرگه . یکی را اوردند یک مخ است شما حتی شاید ندانید عدد پی چیه یا این را از رو بخوانید اخه چه جوری به این رای منفی میدهید . لطفا اگه امکان داره خانم نونهالی را عوض کنید یک مورد دیگه اینه که بذارید کار تمام بشه بعد رای بدید ، نفر هنوز شروع نکرده رای منفی بهش میدید روحش خراب میشه
... 1398/01/11
برای سرگمی یاوقت گذشتن خوبه ولی داوراش اصلا بدرد این برنامه نمیخورن یه بازیگر چه ربطی به کارایی ک اونا انجام میدن داره اصلا خوب نظر نمیدن واقعا چرته از هرکی ک خودشون بخوان خوششون بیاد راهی فینال میکنن واقعا انصاف نیست
1398/01/11
خیلی برنامه خوبیه فقط داورها زیاد جالب نیستن

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.