2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
دخترم دچار بلوغ زودرس شده است، چه کنم؟

دخترم دچار بلوغ زودرس شده است، چه کنم؟

دختری 9 ساله دارم و به نظرم دچار بلوغ زودرس شده است. مقدور است راهنمایی کنید که چطور مسائل خاص این دوره از زندگی اش را به او توضیح دهم. نمی توانم رودررو به او توضیح دهم. چه کنم؟

دوات آنلاین-یکی از مخاطبان خراسان پرسیده است: دختری 9 ساله دارم و به نظرم دچار بلوغ زودرس شده است. مقدور است راهنمایی کنید که چطور مسائل خاص این دوره از زندگی اش را به او توضیح دهم. نمی توانم رودررو به او توضیح دهم. چه کنم؟

 

ریحانه نوذریان، کارشناس ارشد روان شناسی و واقعیت درمانگر پاسخ داده است: دوران بلوغ و مسائل مربوط به آن برای بسیاری از والدین می تواند چالش برانگیز باشد. والدینی که با فرزندشان باب گفت و گو ندارند، در این دوره دچار استرس بیشتری می شوند. در ادامه چند توصیه برای شما داریم.

 

اطلاعات خود را افزایش دهید

قبل از هرچیز باید به این نکته توجه داشته باشید که بلوغ و نوجوانی یکی از مراحل رشد طبیعی هر فرد سالم است که مشخصات و ویژگی های خاص خودش را دارد. پس در ابتدا باید اطلاعات خودتان را درباره تغییرات این دوره افزایش دهید. نوجوانی که از 9 یا 10 سالگی شروع می شود به بازه سنی بین کودکی تا بزرگ سالی گفته می شود که در آن کودک از وابستگی کودکی به سمت استقلال بزرگ سالی حرکت و تغییرات سریع و چشمگیری را در بدن و روانش تجربه می کند. تغییرات ظاهری به دلیل ترشح هورمون های جنسی سریع و قابل مشاهده است اما تغییرات روان سرعت آهسته تری دارد. بدین معنی که شما ناگهان در مقابل خود دختر یا پسری با ظاهر زنانه یا مردانه می بینید که همچنان رفتارهای کودکانه دارد.

 

توضیحات تان ساده، شفاف و علمی باشد

برای بسیاری از والدین صحبت کردن درباره مسائل جنسی یا تغییرات ایجاد شده در بدن و ظاهر فرزندشان کاری بسیار طاقت فرساست. آن ها ممکن است از صحبت کردن درباره این موضوعات احساس شرم کنند یا نگران این باشند که حرمت ها بین آن ها و فرزندشان شکسته شود. علت وجود این افکار بار هیجانی است که همیشه همراه با مسائل مربوط به موضوعات جنسی در ذهن شان وجود دارد. اگر قصد دارید درباره تغییرات دوران بلوغ با  فرزندتان صحبت کنید باید توضیحات تان ساده، شفاف، تا جای ممکن علمی و به دور از هرگونه احساس یا هیجانی باشد. یادتان باشد که شما درحال توضیح دادن یک سری اتفاقات طبیعی و علمی هستید و در علم هیچ چیز شرم آوری وجود ندارد. زمانی که شما با این موضوع به صورت یک پدیده طبیعی و علمی برخورد کنید و احساساتی مثل شرم یا خجالت در رفتار و گفتار شما نباشد این پیام را به نوجوان تان می دهید که چیزی برای خجالت کشیدن وجود ندارد و او می تواند تمام سوالات و ابهامات خود را از شما بپرسد.

 

از فرزندتان سوال کنید

قبل از این که موضوعی را برای فرزندتان توضیح دهید، از او بپرسید که چه اطلاعاتی درباره موضوع مد نظر دارد. اگر فرزندتان اطلاعاتی داشت او را مورد بازخواست قرار ندهید. او را مطمئن کنید که می تواند هر زمان سوالی داشت از شما بپرسد و شما

پاسخ گوی او خواهید بود. این کار باعث می شود در معرض اطلاعات غلط دوستان قرار نگیرد. همچنین به فرزند تان توضیح دهید که تغییرات بلوغ برای هر  فردی در زمان خاص خودش اتفاق می افتد. پس باید اجازه دهد که در زمان مناسب اطلاعات را از طریق خانواده اش به دست آورد تا حریم خصوصی افراد حفظ شود.

 

شما امن ترین منبع اطلاعاتی فرزندتان هستید

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که شما امن ترین فرد برای فرزندتان هستید و باید او این موضوع را حس کند. اگر قادر نباشید گفت و گویی سالم و بدون شرم و خجالت درباره بلوغ با فرزندتان داشته باشید، او را از فرصت داشتن اطلاعات درست و سالم محروم کرده اید. اگر کمک لازم دارید، می توانید از مشاور مدرسه کمک بگیرید یا با یک روان شناس صحبت کنید. قبل از آغاز مکالمه مطالبی را که قصد دارید بگویید با خودتان تمرین کنید و در نهایت یادتان باشد که شما در حال صحبت درباره یک پدیده طبیعی هستید که نبود آن بسیار باعث نگرانی می شود و باید خدا را برای داشتن یک بلوغ به موقع شاکر بود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.