2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
روش‌های خانگی درمان سوختگی

روش‌های خانگی درمان سوختگی

استفاده مستقیم از یخ روی محل سوختگی اشتباه است.زمانی که یخ را روی پوست قرار می‌دهید، موضع را بسیار سرد می‌کند که این شرایط می‌تواند آسیب بیشتری به بافت، به ویژه بافت محل سوختگی که اکنون نیز آسیب پذیرتر است، وارد کند

دوات آنلاین-قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، ریختن یک مایع داغ روی پوست یا تماس با برق، باعث سوختگی پوست می شود . این سوختگی‌های خفیف به نام سوختگی درجه اول شناخته می‌شود و موضوع چندان نگران‌کننده‌ای نیست زیرا تنها لایه نخست پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد.سوختگی‌های درجه اول موجب قرمزی پوست می شود و ممکن است با تورم دردناک در محل سوختگی مواجه شوید. این روزها خانم ها کم و بیش، تمیز کردن و شست وشوی لوازم منزل را برای تحویل  سال جدید شروع کرده اند و ممکن است از مواد شوینده ای استفاده کنند که دچار سوختگی شوند.برای درمان این سوختگی ها می توان از گزینه های ساده و خانگی استفاده کرد که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم :

 

آلوئه‌ورا

این گیاه دارای ترکیبات مفید مختلف است و گزینه‌ای محبوب برای درمان سوختگی‌های خفیف محسوب می‌شود.

 

آب سرد

چه سوختگی به واسطه قرار گرفتن درمعرض نور خورشید شکل گرفته باشد یا یک مایع داغ، ریختن آب سرد روی محل سوختگی، نخستین کاری است که می‌توانید برای بهبود آن انجام دهید. آب باید برای چند دقیقه روی محل سوختگی جاری باشد تا زمانی که احساس راحتی بیشتر در شما شکل گیرد. زمانی که آب سرد روی محل سوختگی جاری می‌شود، به نوعی می‌تواند از شما محافظت کند زیرا از گسترش سوختگی پیشگیری می‌کند. این کار در تسکین درد و قرمزی نیز نقش دارد. همچنین، شما می‌توانید از یک کمپرس سرد روی ناحیه سوختگی استفاده کنید. این کار به تسکین درد و کاهش تورم کمک می‌کند.

 

پرهیز ازیخ

استفاده مستقیم از یخ روی محل سوختگی اشتباه  است.زمانی که یخ را روی پوست قرار می‌دهید، موضع را بسیار سرد می‌کند که این شرایط می‌تواند آسیب بیشتری به بافت، به ویژه بافت محل سوختگی که اکنون نیز آسیب پذیرتر است، وارد کند.استفاده از یخ می‌تواند روند بهبود را کند سازد.

 اگر مشخص شود سوختگی از نوع درجه دوم یا سوم بوده است، قرار دادن یخ روی آن می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد زیرا یخ در تماس مستقیم با قسمت‌های عمیق‌تر پوست قرار می‌گیرد.

 

سیب‌زمینی خام

پس ازآن که محل سوختگی را برای چند دقیقه زیر آب سرد گرفتید، اقدامات دیگری را نیز می‌توانید برای کمک به تسکین درد و تورم مد نظر قرار دهید. در همین خصوص، می‌توانید از یک برش سیب زمینی خام روی محل سوختگی خفیف استفاده کنید. سیب زمینی خام را به آرامی روی محل سوختگی بمالید تا عصاره آن خارج شود. در صورت نیاز، برش سیب زمینی را جایگزین کنید.

 

عسل

عسل از خواص آنتی‌بیوتیک قوی و PH طبیعی متعادل برخوردار است، از این رو شرایط را برای فعالیت باکتری‌ها دشوار و از عفونی شدن محل سوختگی توسط آن ها پیشگیری می کند. عسل خواص ضد التهاب نیز دارد که به کاهش التهاب ناشی از سوختگی و بهبود آن بدون ایجاد جای زخم کمک می‌کند. شما می‌توانید مقداری عسل طبیعی را روی یک گاز پانسمان بریزید و آن را روی ناحیه سوختگی قرار دهید. این پانسمان را چهار بار در روز تعویض کنید.

 

خمیردندان

خمیردندان یکی از درمان‌های خانگی رایج برای سوختگی‌های خفیف است که به تسکین درد و قرمزی کمک می‌کند. خمیردندان نعناعی می‌تواند احساس تسکین سریع را موجب شود. در صورت وجود زخم باز در محل سوختگی، نباید از خمیردندان استفاده کنید. همچنین، اگر با سوختگی درجه دوم مواجه اید از خمیردندان استفاده نکنید زیرا محصولی استریل نبوده و می‌تواند موجب خشکی تاول شود که روند بهبود را دشوارتر می‌کند.

 

چای کیسه‌ای

قرار دادن چای کیسه‌ای روی محل سوختگی می‌تواند به تسکین درد کمک کند زیرا چای سیاه حاوی اسید تانیک است که می‌تواند دمای محل سوختگی را کاهش دهد. یک چای کیسه‌ای مرطوب را روی محل سوختگی قرار دهید.

 

وانیل و سرکه

عصاره وانیل می‌تواند برای تسکین درد سوختگی‌های خفیف استفاده شود. زمانی که وانیل را روی ناحیه سوختگی استفاده می‌کنید، الکل موجود در آن تبخیر می شود و درد را کاهش می‌دهد. درمان خانگی دیگر، استفاده از سرکه است.

 سرکه می‌تواند درد را کاهش دهد زیرا حاوی اسید استیک است که یکی از ترکیبات موجود در آسپرین محسوب می‌شود. همچنین، سرکه خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد، در نتیجه از پوست در برابر عفونت محافظت می‌کند.

 

پرهیز از روغن‌ها

در صورت مواجهه با سوختگی از هیچ گونه روغن یا کره روی محل سوختگی استفاده نکنید. روغن و کره تنها گرما را به دام

می اندازد و کاهش دمای محل سوختگی را دشوارتر می‌کند.

 

ویتامین‌های E و C ، آنتی اکسیدان‌های مهمی هستند که به تسریع بهبود زخم کمک می‌کنند. آن ها رادیکال‌های آزادی را که می‌تواند در بافت آسیب دیده محل سوختگی وجود داشته باشد، از بین می‌برند. ویتامین C روند بهبود زخم را تسریع می‌کند زیرا ترکیبی ضروری برای ساخت کلاژن جدید در بدن است.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.