2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
دلایل حسادت چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟

دلایل حسادت چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟

اگر احساس خشم، یا ناامنی یا حسادت به شما دست داده، بهترین راه این است که این حس را بیان کنید. اگر این احساسات را در درون خود نگه دارید چرکین می‌شوند و رفته رفته سم مهلکی در وجود شما ایجاد می‌شود.

دوات آنلاین-اگر حسادت را به هیولای درون، تشبیه کنیم می‌توان گفت این هیولا قادر است در اشکال مختلف ظاهر گردد.حسادت اینگونه تعریف شده است: یک حس منفی عظیم که ناشی از مجموعه‌ای از حسهای دیگر از جمله ناامنی، ترس، نگرانی اضطرابِ از دست دادن یک چیز که از ارزش زیادی برای صاحبش دارد.این تعریف آشنا نیست؟ واقعا چرا برخی از ما همیشه بدترین حالتها را در نظر می‌گیرم و سریع نتیجه گیریهای منفی می‌کنیم؟ درحالیکه برخی دیگر هرگز تحت تاثیر چنین نگرشی نیستند؟

 

اداره کردن حسادت

صحبت کردن: اگر احساس خشم، یا ناامنی یا حسادت به شما دست داده، بهترین راه این است که این حس را بیان کنید. اگر این احساسات را در درون خود نگه دارید چرکین می‌شوند و رفته رفته سم مهلکی در وجود شما ایجاد می‌شود. این را به خاطر داشته باشید که آنچه را شما می‌بینید یا حس می‌کنید ممکن است حقیقت محض نباشد و دانستن این امر باعث آرامش شما خواهد شد.

 

استرس را مدیریت کنید: استرس و خشم می‌توانند دو عامل بزرگ پس از بروز حس حسادت باشند، پس مطمئن شوید راهکارهایی برای مقابله با استرس پیدا شوند. ورزش، تغذیه سالم و هر راه دیگری که از ذهن و جسم شما در مقابل احساسات منفی مراقبت کند روشهایی موثری هستند.

 

کمک از دیگران: اینکار را به عنوان فردی ناتوان و ضعیف انجام نمی‌دهید، بلکه به منظور گرفتن مشاوره انجام دهید. فقط در مورد شرح وقایع، صادق باشید و آنچه را دیگران از زاویه دید نفر سوم به شما می‌گویند بپذیرید. این زاویه دید آنهاست و زاویه دید همه ما باهم فرق می‌کند. اگر آنها دارای درک بالایی باشند قطعا هر کاری را انجام خواهند داد تا حس امنیت به شما برگردد، اما سعی کنید بیش از حد درخواست کمک نکنید.

 

تردید: گاهی دلایلی برای احساس حسادت وجود دارند و اگر تمام سعی تان را کرده اید که بر آنها غلبه نمایید ولی همچنان این حس وجود دارد، پس احتمالا دلیل شما برای داشتن حس حسادت، درست است.

 

ریشه‌های حسادت

اگر حسادت شما، ریشه در حس ناامنی دارد بهترین راه مبارزه این است که احساس امنیت را در درون خودتان ایجاد نمایید. بدین منظور برخی روشهای زیر را به کار برید.

 

خودتان را با هیچ شخصی مقایسه نکنید. به خاطر داشته باشید اگر شروع به مقایسه کردن خودتان با رقبای خود کنید، اعتماد به نفستان کم می‌شود و همین عدم اعتماد به نفس، خودش باعث رقیب تراشی می‌شود. درک کنید که ممکن است بسیاری از برداشتهای شما شخصی باشد و کاملا نادرست باشند.

 

درباره افکار منفی خود بپرسید. همیشه از الگوهای منفی رفتاری خود، آگاه باشید. هر زمانی که این افکار به ذهن شما خطور کرد، از خودتان در مورد آنها بپرسید که چرا این فکر ایجاد شده است و سعی کنید جای این افکار را با نکات مثبت پر کنید.

 

به خوتان یادآور شوید شایسته محبت هستید. شما ارزشمند هستید. مهم نیست چه کسی هستید. درک این مساله باعث شکل گیری هسته‌ای در شخصیت شما به نام ارزشمند بودن می‌شود. دوست داشتن خود و فهم اینکه شما هر کسی هستید به اندازه‌ خودتان مهم هستید، رفته رفته شما را به سوی داشتن یک حس پایدار از ارزشمند بودن می‌کشاند و به این باور می‌رسید که شایسته‌ مهر و محبت هستید.

 

خودتان را به خاطر داشتن حس حسادت، سرزنش نکنید. این حسی است که برای همه ما رخ می‌دهد. فهم ماهیت مخرب حسادت، باعث یادگیری روشهای برخورد با آن می‌شود. فراموش نکنید که از خودتان شروع کنید. روی ارزشمندی خودتان تمرکز کنید. پس از گذشت مدت زمانی، درسهای بزرگی از حسادت درون خود یاد خواهید گرفت.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.