2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
آشپزی/ دستور پخت خورش غوره بادنجان

آشپزی/ دستور پخت خورش غوره بادنجان

خورش غوره بادنجان یک خورش محلی همدانی است که بسیار هم طرفدار دارد. این خورش خاص البته در اصل ترش مزه‌ است اما کسانی که خورش ترش دوست ندارند می‌توانند آن را ملس کنند.

دوات آنلاین-اگر اهل غذاهای سنتی و البته غیرمعمول هستید و دوست دارید طعم متفاوتی را تجربه کنید غوره بادنجان همدان را فراموش نکنید. این غذای خاص  که طعمی ملس دارد بسیار خوشمزه‌است و مانند خورش‌های دیگر با پلو سرو می‌شود.

 

سولماز خیاطی متخصص تشریفات درباره نحوه پخت و سرو این غذا می‌گوید:

 

خورش غوره بادنجان یک خورش محلی همدانی است که بسیار هم طرفدار دارد. این خورش خاص البته در اصل ترش مزه‌ است اما کسانی که خورش ترش دوست ندارند می‌توانند آن را ملس کنند.

 

برای تهیه این خورش خاص که البته خیلی هم آسان پخته می‌شود به بادنجان 6 عدد، مرغ یا جوجه یک کیلو، غوره دو کف‌گیر، گوجه فرنگی متوسط 4 عدد، پیاز نگینی شده و نمک و فلفل و زردچوبه نیاز دارید.

 

ابتدا بادنجان را پوست بگیرید، به آن کمی نمک بزنید و اجازه دهید تا آب آن گرفته شود.

 

بهتر است بادنجان را از یک روز قبل آماده کنید. چون چندساعت زمان نیاز دارد تا آب آن گرفته شود.

 

وقتی بادنجان آب خود را از دست می‌دهد روغن کمتری جذب می‌کند به همین خاطر هم توصیه می‌شود آن را از قبل آماده کنید.

 

اگر بادنجانی  خریداری کردید که تپل و گرد است می‌توانید آن را دایره‌ای برش بزنید اما این برش‌ها باید نازک باشد. اگر بادنجان قلمی باشد می‌توانید آن را از وسط دو نیم کنید.

 

بعد از اینکه به مدت کافی بادنجان مقابل نور خورشید یا در فضایی گرم ماند و خشک شد آن را سرخ کنید.

حالا نوبت مرغ است. این غذا با جوجه یا مرغ سینه پخته می‌شود. ابتدا تکه‌های مرغ  را با نمک و فلفل آغشته کنید و بعد آن را در روغن سرخ کنید.

 

وقتی که مرغ هم آماده شد حالا پیاز‌های نگینی را سرخ کنید. پیاز‌ها که به سمت طلایی شدن رفت مرغ و بادنجان را به آن اضافه کنید و بعد گوجه‌ها را که نگینی خرد کرده یا رنده کرده‌اید به آن اضافه کنید.

 

اجازه دهید تا کاملا تفت بخورد.

 

حالا می‌توانید غوره را اضافه کنید. بعد بگذارید این مواد روی حرارت کم و با آب گوجه بپزد.

 

بعد از نیم ساعت تقریبا خورش شما آماده‌ است اما قبل از آن  زعفران دم کرده را نمک و فلفل را اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا با مواد دیگر یکی شود.

 

خورش شما می تواند کم آب یا پر آب باشد این بستگی به سلیقه شما دارد. اگر خورش را با پلو سرو می‌کنید می‌توانید آن را کمی آبدار درست کنید. در این صورت می‌توانید هنگام سرخ شدن پیاز کمی هم به آن رب اضافه کنید تا خورش شما خوشرنگ‌تر شود و سپس کمی هم آب به آن اضافه کنید.

 

برای اینکه خورش شما خیلی هم ترش نشود می‌توانید غوره کمتری در آن بریزید بعد از اینکه غوره‌ها به غذا مزه داد آن را بچشید اگر ترشی آن کم بود می‌توانید غوره بیشتری اضافه کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.