• ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ فروردين
  • اِلأَحَّد ١٧ رجب ١٤٤٠
  • Sunday 24 Mar 2019

عکس روز

رضایی جو

آخرین خبرها

عکسی بسیار متفاوت از مریم مومن
نقد سریال بر سر دو راهی ، سریالی که از شبکه جم تقلید نمی‌کند
غار کتله خور کجا است و چه بخش‌های دیدنی دارد؟
گفت‌وگو با دختری که خواستگار متاهلش را کشت
کارگردان سریال بر سر دو راهی توضیح داد،چه اتفاقاتی برای شخصیت حامد می‌افتد؟
پشت پرده طلسم سیاه همسر برای مرد تاجر
استاندار سابق گلستان یک روز قبل از عید در استان بود و سیل هم جاری شده بود، اما گفت چیزی نیست و اتفاقی نمی‌افتد
اجرای تاتر شایان سلطانی همراه با جایزه ویژه امین حیایی در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
نمایش حیرت آور گروه نواندیشان ، پرهام بنی اسدی و سما برهانی دو نابغه نوجوان ریاضی در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
نمایش آکروبات و بیت باکس گروه فی‌البداهه در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
خوانندگی امیرحسین اقبالی نوجوان اسلامشهری در قسمت دهم برنامه عصر جدید 3 فروردین
مسابقه مچ‌ اندازی مهدی عبدالوند با امین حیایی و سایر داوران مسابقه عصر جدید در قسمت دهم 3 فرودین
نقشه پلید برای یک زن به بهانه انرژی درمانی
زن جوان در دام 2 مرد قوی‌هیکل
قوانین استفاده از اکسسوری برای خوش‌تیپی بیشتر
دوچرخه‌سواری مهناز افشار در هوای عالی تهران
غارهای دستکند هنامه کجا است و تاریخچه آن چیست؟
با جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی و تفریحی استان چهارمحال و بختیاری آشنا شوید
مسابقه دو تیم سریال بانوی عمارت و سریال حوالی پاییز در برنامه خندوانه مساوی شد
تیم بانوی عمارت با حضور لیلا اوتادی و حسین مهری در مسابقه نقاشی مشاهیر در خندوانه غوغا کرد
فیلم مسابقه اسم فامیل بین رامتین خداپناهی از تیم بانوی عمارت و حسین مهری از تیم حوالی پاییز در برنامه خندوانه
فیلم مسابقه اسم فامیل بین شبنم فرشاد جو از تیم بانوی عمارت و لیلا اوتادی از تیم حوالی پاییز در برنامه خندوانه
اجرای بیت باکس یا تقلید صدای سازها با دهان در برنامه عصر جدید
نمایش رادیویی یا دوبله همزمان به جای چند شخصیت توسط نفیسه خان دوزی در برنامه عصر جدید
شعبده بازی در برنامه 2 فرودین عصر جدید از غیب شدن روی صحنه تا گذاشتن جعبه آتش بر سر
اجرای گروهی تریکنیگ یا تلفیق هنرهای رزمی ، پارکور و آکروبات در برنامه 2 فرودین عصر جدید
خوانندگی بسیار زیبای شروین حاجی آقاپور در برنامه 2 فرودین عصر جدید
نمایش بی‌نظیر و رباتیک حرکات موزون با پارچه توسط حامد زارعان و گروه عروسک های غول پیکر ایران که برنده برنامه عصر جدید شد
بیوگرافی کامل و عکس‌های صبا ایزدپناه بازیگر نقش کژال در سریال نون . خ
بیوگرافی کامل و عکس‌های ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین و هدیه بازوند بازیگر نقش روژان در سریال نون . خ
بیوگرافی کامل و عکس‌های شیدا یوسفی بازیگر نقش مرجان در سریال نون . خ
هرگز این 6 خوراکی را قبل از خواب نخورید
چرا بعضی بچه‌ها دیر راه می‌افتند؟
افشای راز رابطه پنهانی مرد متاهل با زن همسایه
چگونه تیرگی پوست را از بین ببریم؟
با افرادی که از آنها خوش‌مان نمی‌آید چگونه رفتار کنیم؟
4 حکایت از گلستان سعدی را بخوانید
همه آنچه درباره مردان نمکی زنجان با قدمت 2هزار ساله باید بدانید
ارگ باستانی نوشیجان کجا است و تاریخچه آن چیست؟
خلاصه قسمت اول سریال بر سر دوراهی
قتل زن ناشناس؛ اولین جنایت سال
آرزوهای نوروزی سلبریتی‌ها
ساعت پخش و تکرار سریال نون.خ در روزهای عید نوروز
جزییات ازدواج دختر رییس‌ جمهور
مرگ 121 مسافر نوروزی در جاده‌ها
نقشه عجیب مردی که می‌خواست همسرش را وادار به طلاق کند
از خیانت به همسرم پشیمانم
فیلمی از پشت صحنه برنامه عصر جدید
لحظه تحویل سال 98 با اجرای احسان علیخانی در برنامه عصر جدید
سعدی مهمان ویژه برنامه نوروزی شبکه 4 شد
فیلم خوانندگی امین حیایی در برنامه عصر جدید
محمد مطیع درگذشت
ساعت پخش و تکرار برنامه عصر جدید در روزهای عید نوروز
فیلم اجرای زنده آهنگ گلی توسط مسیح و آرش ای پی در برنامه عصر جدید
زنان جوان در دام 2 شیطان
عکس‌های متفاوت از سلبریتی‌ها
فال حافظ برای آغاز سال 98
فال سال 98 برای متولدین ماه‌های مختلف
زن‌متاهل‌خودرا‌مطلقه معرفی می‌کرد
ضرب و شتم شدید مامور آتش‌نشانی در عملیات اطفای حریق
آیا مرغ‌ها واقعا هورمونی هستند
حقوق کارگران در سال ۹۸ چقدر اضافه می‌شود
دومین حادثه در فرودگاه مهرآباد، فرود موفق فوکر بدون چرخ عقب
مرگ فوتبالیست‌سرشناس‌در چهارشنبه سوری
آتش‌گرفتن هواپیما با 100 سرنشین در فرودگاه مهرآباد؛ بدون تلفات
٧ چهره برتر مردمی سال97
مروری بر جالب‌ترین شایعات، سوتی‌ها و پدیده‌های سال97
دلیل خواب رفتن دست و پا از نگاه طب سنتی
این خوراکی‌ها قند خون را کنترل می‌کند
قهوه سرطان پروستات را مهار می‌کند
کد خبر: 137457 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - 15:15
نقد فیلم متری شش و نیم ساخته سعید روستایی؛ فیلمی خوش‌ساخت و جسور

نقد فیلم متری شش و نیم ساخته سعید روستایی؛ فیلمی خوش‌ساخت و جسور

فیلم در یک سوم میانی آن جسارت ابتدایی را از دست می‌دهد و با دیالوگ و کمی سکون از لحاظ حرکت در داستان همراه می‌شود، البته که جذاب هست اما کم تحرک است

دوات آنلاین-آن چیزی که در قراردادی نانوشته در سینمای ایران نامش را سینمای اجتماعی گذاشته‌اند، در یک سوم ابتدایی «متری شش و نیم» به اوج می‌رسد، منظور از سینمای اجتماعی سینمایی است که به دنبال گروگانگیری از احساسات و عواطف مخاطب نیست.

 

برای این که بحث روشن‌تر شود، نمونه‌هایی مثل «ملبورن» و یا «شکاف» را به یادتان می‌آورم، مواردی که با کودک کُشی به دنبال زجر مخاطب هستند. «متری شش و نیم» در آن بازه‌ی سی دقیقه ابتدایی، دوربین جسور و خط داستانی افشاگرانه‌ای دارد که گاه حتی به سینمای مستند نزدیک می شود. کنترل آن مقدار از میزانسن‌های دشوار کار شاقی است که سعید روستایی آن را در اوج انجام می دهد.

 

اگر قائل باشیم چیزی به نام سینمای اجتماعی هست، این یک سوم ابتدایی فیلم «متری شش و نیم» نهایت و آمال آن است. دوربین به سطح شهر می‌رود و ته پلیدی‌ها را بدون هیچ تعارفی در می‌آورد. این بُریده از اثر سعید روستایی حتی خیلی بالاتر از «ابد و یک روز» قرار می‌گیرد، نظیر چنین سینمایی را شاید فقط در ساخته‌ی درخشان مهرجویی (دایره مینا) داشتیم، آن جا اما فیلم تماما متمرکز و منسجم بر خط روایی مستند نَمایش می‌ماند.

 

روستایی اما به خط روایی ناتورالیستی اولیه اش وفادار نمی‌ماند و در یک سوم میانی مفتون جذابیت تقابل قهرمان و ضد قهرمان داستانش می‌شود، البته که نوع پرداخت تقابل نوید محمدزاده و پیمان معادی انصافا خیلی هم خوب و یا حداقل جذاب درآمده و به جرات می‌توان با نمونه‌های موفق خارجی مثل (مخمصه – آل پاچینو، دنیرو) مقایسه‌اش کرد.

 

کهن روایت دزد و پلیس (در این جا قاچاقچی شیشه و پلیس آگاهی) در «متری شش و نیم» یک تقابل درجه یک دارد که در سینمای ایران کمتر با این کیفیت دیده‌ایم، فیلم در یک سوم میانی آن جسارت ابتدایی را از دست می‌دهد و با دیالوگ و کمی سکون از لحاظ حرکت در داستان همراه می‌شود، البته که جذاب هست اما کم تحرک است. تحرک را البته اگر اگزجره و دیالوگ های پینگ پنگی در نظر بگیریم، خب یک سوم میانی هم حرکت دارد.

 

اما سوالی که این جا پیش می‌آید این است که اگر فیلم قرار بوده که محور اصلی داستان تقابل این دو کاراکتر باشد، چرا کارگردان نیم ساعت ابتدایی را از دست داده و اصلا فیلمنامه می‌توانست از دقیقه ده به بعد با پرداخت این دو شخصیت در میانه فیلم به اوج رسیده باشد و بعد هم با ساختار «سید فیلد»ی فیلم در پایان با فرود همراه شود، این جَست روستایی بین دو گونه روایی، ابتدا مستند و افشاگرانه و بعد دراماتیک و شخصیت محور لحن «متری شش و نیم» را دوپاره کرده.

 

این دو پارگی مشهود است و اگر خیلی برای تماشاچی عادی جلب توجه نمی‌کند، بیشتر از این جهت است که ضرباهنگ فیلم مناسب است و به قولی تماشاچی کاملا سرگرم می‌شود پس متوجه دو لحن متفاوت فیلم نمی‌شود. این را هم در نظر داشته باشید که به هر حال با هر متر و معیاری «متری شش و نیم» خوش ساخت و جذاب است، پس اگر نقدی به روند فیلم می‌شود در سطحی ایده آل گرایانه تر از بی شمار اجتماعی‌های مبتذل این سال‌های سینمای ایران است.

یک سوم پایانی «متری و شش نیم» به دو بخش تقسیم می شود، نتیجه گیری داستان تا رسیدن به سکانس وداع نوید محمدزاده با خانواده اش و نیمه دوم این بخش که در واقع اضافاتی است که همه‌ی کلیت فیلم را می‌تواند مخدوش کند. پایان بندی فیلم هم شعار زده است و هم در عین حال مخاطبش را کم هوش فرض می‌کند.

 

این تحمیق مخاطب خصوصا در آن جایی اتفاق می افتد که پیمان معادی به عنوان چشم ناظر و از موضع بالا نظاره گر صحنه اعدام است، انگار قرار بوده تمام آن خط روایی جسور که درباره نهادهای رسمی پرداخت تازه ای دارد، در پایان فیلم با یک دگردیسی ماجرا را ختم به خیر کند. البته درک محدودیت‌ها کار سختی نیست، اما خب کاش فیلم در همان سکانس وداع تمام می‌شد.

 

با همه‌ی این‌ها «متری شش و نیم» حتی از «ابد و یک روز» هم تازه‌تر و جسورتر است و حالا فعلا باید سند این اصطلاح سینمای اجتماعی را به نام سعید روستایی بزنیم، جوانی که موفق شد تحت تاثیر فرهادی نباشد و حرف خودش را بزند، این یعنی اصالت احتمالا.

 

منبع: برترین‌ها- سامیار حیدری

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.