2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
علت و راه درمان سوزش معده یا سر دل

علت و راه درمان سوزش معده یا سر دل

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که هر از گاهی دچار سوزش معده یا سر دل می‌شوید. یک متخصص داخلی علت این بیماری و راه درمان آن را توضیح داده است.

دوات آنلاین-شاید شما هم از جمله افرادی باشید که هر از گاهی دچار سوزش معده یا سر دل می‌شوید. یک متخصص داخلی علت این بیماری و راه درمان آن را توضیح داده است.

 

دکتر «همراز» متخصص داخلی با اشاره به این که سوزش سر دل به دلیل بالا رفتن اسید معده و شل شدن محل اتصال مری به معده رخ می دهد، می گوید: در این حالت اسید معده، انتهای تحتانی مری را می سوزاند در نتیجه سوزش سردل یا همان ترش کردن ایجاد می شود که برخی مواقع افراد ترش کردن را در گلو حس می کنند و برخی هم حس نمی کنند.

 

دکتر «همراز» سوزش سر دل را یک مشکل شایع مطرح می کند که احتمال دارد حدود 70 تا 80 درصد اجتماع آن را به نوعی حس کنند و می افزاید: چنان چه فرد رعایت نکند مبتلا به زخم و التهاب مری و در صورت طولانی شدن به بیماری های حادتر و مزمن گرفتار می شود. وی سوزش سر دل و پشت استخوان جناغ به شکل خطی از بالا به پایین یا از پایین به بالا در مسیر مری، بازگشت مقداری آب گرم در دهان بعد از خوردن چای و بیسکویت و ... را از علایم ترش کردن می داند و می افزاید: این حالت ممکن است با خوردن غذا کمتر و در مواقعی با خوردن ترشیجات بیشتر شود.

 

راه های درمان

او پرهیز از مصرف غذاهای بسیار تند، داغ و ترش را توصیه و اضافه می کند: گاهی نوشابه های گازدار سبب آروغ زدن بیشتر و افزایش گاز سر معده می شود.

 

البته نمی توان مسائل دیگری مانند استفاده افراد چاق از گن های شکمی، سفت بستن کمربند، خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، پایین بودن بالش زیر سر، سینوزیت مزمن، پرخوری، خوردن چربی، چای و شیرینی زیاد را در بروز این مشکل نادیده گرفت.

 

وی ورزش کردن را اولین قدم برای درمان سوزش سر دل یا ترش کردن می داند چرا که سبب سفت شدن اتصالات و ورزیده شدن عضلات بدن می شود و ادامه می دهد: علاوه بر ورزش، مصرف پروتئین ها بر عکس شیرینی ها شلی سر معده را بهتر می کند. همچنین با مصرف برخی داروها مانند رانیتیدین، امپرازول و پنتوپرازول نیز اسید معده کم می شود بنابراین فرد سوزش سر معده را حس نمی کند. به گفته وی، مصرف خودسرانه برخی داروهای تجویزی برای درمان این مشکل در کوتاه مدت منعی ندارد اما در صورت مصرف بیش از حد احتمال بروز عارضه وجود دارد و چنان چه فرد در طولانی مدت درمان نشود بیماری خطرناک می شود.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.