2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نقد سریال لحظه گرگ و میش؛ تجربه‌ای تازه

نقد سریال لحظه گرگ و میش؛ تجربه‌ای تازه

اسعدیان در سریال لحظه گرگ و میش نشان داده که زمان عبور از آثار کلیشه‌ای و پرداخت‌های یکسان گذشته و باید برای فهم وقوع دفاع مقدس به نسل‌های جدید وارد چالشی شد که به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و با نگاهی احساسی از ماجرا عبور نمی‌کند.

دوات آنلاین-سریال لحظه گرگ و میش تازه‌ترین اثر همایون اسعدیان در تلویزیون به تازگی روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. این اثر که روایتگر فراز و فرود زندگی خانواده‌‌ای اصیل در طول سه دهه از انقلاب و با محوریت زندگی تنها دختر این خانواده است، در همین زمان کوتاه توانسته نگاه مخاطبان رسانه ملی را به خود جلب کند.

 

اسعدیان با انتخاب ظرف زمانی تاریخ معاصر پس از انقلاب و بیان قصه خود در دل داستان خانواده‌ای که در بطن ماجرای جنگ و مشکلات زندگی آن روزگار بوده‌اند، تجربه‌ای تازه را برای مخاطبان در روزهای یادآور بهمن ۵۷ و دهه فجر رقم زده است.

 

از سویی پرداخت جالب توجه و تازه این سریال به شهدای اقلیت نظیر شهدای ارامنه که چند شب گذشته روایت شد، نشان از همبستگی و یکدلی مردم ایران در برابر دشمنان این سرزمین بود. «رازمیک» شخصیت ارمنی داستان «لحظه گرگ و میش» و پزشک بیمارستان که برای کمک رسانی به رزمندگان دفاع مقدس عازم جبهه می شود و خبر شهادت او دوستان و خانواده‌اش را دغدار می‌کند و این شروع ماجرای قصه این سریال در دل سال های پرالتهاب جنگ است. روایتی که پیش از این سابقه نداشته و به خوبی در این سریال نمایش داده می‌شود.

 

در جنگ ۸ ساله اقلیت های مسیحی ارمنی و آشوری، زرتشتی و کلیمی همدوش با دیگر ایرانی‌ها از این کشور دفاع کردند و ده ها شهید و جانباز و اسیر دادند و سهم زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی داشته‌اند.

 

«رازمیک داویدیان»، شهید هم نام با کاراکتر سریال همایون اسعدیان یکی از این شهیدان است که در وصیت نامه آکنده از روح ایثارگری و میهن پرستی آگاهانه اش می‌خوانیم:

 

هموطنان عزیز، من جانم را در راه آزادی میهن فدا کردم. دوستان عزیز، برای شهادت من ناراحت نشوید، زیرا از همان اوایل انقلاب هدف من فدا کردن جان خود برای میهن و آزادی آن بود. من در لباس سربازی به این افتخار نائل شدم تا نام من در کنار نام میهن پرستان یاد شود. از همه ایرانیان دلیر و ارامنه خداپرست و میهن دوست انتظار دارم که برای آزادی میهن از من پیروی کنند...

 

اما این یک وجه ماجراست و وجه دیگر موضوع چرایی وقوع انقلاب اسلامی و دلایل وقوع جنگ تحمیلی است که پیش از این ما کمتر در سریال‌های تلویزیونی دیده‌ایم. این که جوانانی در دل قصه‌ای عاشقانه به اما و اگر وقوع یک رویداد تاریخی بزرگ می‌پردازند و برای دانستن چرایی آن وارد چالش‌های جدی می‌شوند که حتی بر روابط عاطفیشان نیز اثرگذار است.

 

اسعدیان در سریال لحظه گرگ و میش نشان داده که زمان عبور از آثار کلیشه‌ای و پرداخت‌های یکسان گذشته و باید برای فهم وقوع دفاع مقدس به نسل‌های جدید وارد چالشی شد که به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و با نگاهی احساسی از ماجرا عبور نمی‌کند.

 

منبع: فارس

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناهید 1397/11/14
اولین سریالیه که نشان میده وقتی برادری رفت جبهه خواهرا چی میکشند. اونا درجنگ بودند ورنج رزم یا اسارت یا شهادت را تحمل کردند وخواهرا مثل شمع اب شدن پدر ومادر را میدیدن وخودشان هم اب میشدن وکسی نفهمیدتازه تواین سریال کمی نشون داده سپاسگزارم از اسعدیان وپداخت به اقلیت. هم تازگی. و گیرای دیگه سریال بود

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.