2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
هر آنچه درباره پارگی مینیسک مفصل زانو باید بدانید

هر آنچه درباره پارگی مینیسک مفصل زانو باید بدانید

مینیسک ها بخصوص مینیسک های داخلی از جلو آمدن مفصل جلوگیری می کند و افرادی که رباط ACL آنها دچار پارگی شده در صورتی که مینیسک داخلی آنها دچار پارگی نشده باشد از ثبات بیشتری نسبت به کسانی که شاخ خلفی مینیسک دانی هم پاره شده است، برخوردارند.

دوات آنلاین-زانو بزرگترین و در عین حال یکی از پیچیده ترین مفاصل در انسان است، میزان شیوع زانو درد طی 20 سال گذشته افزایش داشته و همان طور که می دانیم اجزای زیادی در مفصل زانو وجود دارند که صدمه به آنها می تواند منجر به زانو درد شود، از جمله مینیسک ها! متاسفانه پارگی منیسک زانو خیلی شایع است. همانند سایر آسیب های ناحیه زانو، پارگی منیسک زانو نیز می تواند درد داشته باشد و فرد دیگر نتواند به خوبی راه برود.با توجه به اهمیت موضوع در این باره با دکتر محمد رازی، جراح و متخصص ارتوپد گفت و گو شده است .

 

وی در این باره می گوید : هر زانو دو مینیسک دارد؛ یک مینیسک خارجی و یک مینیسک داخلی. مینیسک ها اصولا از یک بافت لیفی و غضروفی تشکیل شده اند که استحکام زیادی را در مقابل کشش ها و فشارهای عمودی از خود نشان می دهند .

 

دکتر رازی ادامه داد : شکل مینیسک ها بدین گونه است که قسمت مرکزی آنها تقریبا کمتر از یک دهم میلی متر می باشد و قسمت های حاشیه آن پهن تر می باشد که همین امر باعث ایجاد گودی و ثبات بیشتر در مفصل می‌کند.

 

این جراح و متخصص ارتوپد عنوان کرد : مینیسک ها بخصوص مینیسک های داخلی از جلو آمدن مفصل جلوگیری می کند و افرادی که رباط ACL آنها دچار پارگی شده در صورتی که مینیسک داخلی آنها دچار پارگی نشده باشد از ثبات بیشتری نسبت به کسانی که شاخ خلفی مینیسک دانی هم پاره شده است، برخوردارند.

 

وی اظهار کرد : در صورتی که ریشه و شاخ خلفی مینیسک خارجی همراه با پارگی رباط  ای. اس.ال اتفاق بیفتد میزانبی ثباتی چرخشی افزایش می‌یابد و فرد مرتبا دچار چرخش و خالی کردن زانو خواهد شد.

 

دکتر رازی بیان کرد : مینیسک زانو یک غضروف C شکل با خاصیت ارتجاعی است که از زانو محافظت می کند و به صورت ضربه گیر نیز عمل می کند و در مفصل حالتی شبیه به بالشتک و کمک فنر دارد و در تغذیه مفصل زانو نیز موثر است .

 

این جراح و متخصص ارتوپد خاطرنشان کرد : به طور کلی مینیسک زانو نقش بسزایی در گود کردن و عمق دادن به زانو نیز ایفا می کنند که در صورتی که مینیسک دچار پارگی گردد دیگر این فواید را برای مفصل زانو نخواهند داشت بلکه آن قسمتی از مینیسک زانو که دچار پارگی شده باعث گیر کردن و قفل کردن مفصل زانو می گردد و آسیب به مفصل زانو بیشتر وارد می کند .

 

وی اظهار کرد : پارگی مینیسک زانو معمولا پیامد پیچ خوردن یا چرخیدن سریع زانوی خم شده، غالباً هنگام قرار گرفتن پاها روی زمین است. اگرچه پارگی‌های مینیسک در میان بازیکنان ورزش‌های پربرخورد بسیار شایع است، اما هر فردی در هر سنی ممکن است دچار علایم پارگی مینیسک زانو بشود.علت زانو درد می تواند مربوط به پارگی مینیسک باشد.

 

دکتر رازی ادامه داد : پزشک حین معاینه هر دو زانو، زانوی آسیب دیده را با زانوی سالم مقایسه می‌کند و وجود نشانه‌های تورم، التهاب و مایع داخل مفصل زانو را بررسی می‌کند. سپس زانوی آسیب دیده را، البته در صورت قفل نبودن آن، خم می‌کند تا صداهای احتمالی هنگام حرکت دادن زانو را بشنود و گیر کردن آن را بررسی کند. علاوه بر این، پزشک دامنه حرکتی زانو را ارزیابی می‌کند و زانو را حرکت می‌دهد تا ببیند که آیا مینیسک به فشار حساس است یا خیر. چنانچه بیمار هنگام انجام این آزمایش احساس درد کند یا زانو حین چرخاندن پا صدا بدهد، به احتمال زیاد مینیسک پاره شده است.اگر نتایج آزمایش مک موری مبین پارگی مینیسک باشد، احتمالاً آزمایش‌های دیگری نیز انجام خواهند شد.

 

این جراح و متخصص ارتوپد اظهار کرد : بر اساس تشخیص پزشک متخصص در صورت درمان به وسیله آرتروسکوپی (جراحی به کمک دوربین) برای دیدن داخل مفصل زانو و معاینه مینیسک صورت می گیرد و پزشک به وسیله دوربین آرتروسکوپی داخل مفصل را دیده و اقدامات لازم انجام می شود .

 

وی در پایان گفت : امروزه در انجام درمان مینیسک زانو اولویت پزشکان ، ترمیم آن است زیرا در اثرعدم ترمیم عوارض زیادی برای مفصل دارد که مهم ترین آنها بی ثابتی و سائیدگی و ایجاد آرتروز در زانو است .

 

منبع: آفتاب یزد

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.