2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
راهنمای کامل تزئین و دکوراسیون اتاق خواب به سبک مدرن

راهنمای کامل تزئین و دکوراسیون اتاق خواب به سبک مدرن

تزئین و دکوراسیون اتاق خواب خیلی اهمیت دارد و باید بگونه‌ای باشد که علاوه بر زیبایی و چشم‌نوازی باعث القای احساس آرامش هم بشود. اگر می‌خواهید اتاق خواب‌تان را به سبک مدرن بچینید و تزئین کنید 25 توصیه‌ای را که در زیر آمده است بخوانید:

دوات آنلاین-تزئین و دکوراسیون اتاق خواب خیلی اهمیت دارد و باید بگونه‌ای باشد که علاوه بر زیبایی و چشم‌نوازی باعث القای احساس آرامش هم بشود. اگر می‌خواهید اتاق خواب‌تان را به سبک مدرن بچینید و تزئین کنید 25 توصیه‌ای را که در زیر آمده است بخوانید:

 

1. دکور اتاق خواب مستر به سبک مدرن

«دکوراسیون مدرن» ممکن است ما را یاد ماشین‌های پرنده یا خانه‌های اتوماتیک کارتون جستون‌ها (The jestones) بیندازد. ازآنجایی‌که دکوراسیون و معماری سبک مدرن قدمت خیلی زیادی دارد، در عصر حاضر به‌گونه‌ای کلاسیک محسوب می‌شود!

 

این سبک در دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی در مدرسه‌ی هنر باهاوس آلمان به‌وجود آمد و تفکر جنبش مدرنیسم را شکل داد. طراحی سبک مدرن، ساده، خلوت و کاربردی است و با سبک آرت‌دکو (Art Deco) که در آن زمان محبوبیت زیادی داشت، در تضاد بود. اتاق خواب زیبایی که در تصویر مشاهده می‌کنید به‌سبک مدرنِ میانه‌ی قرن دکور شده است.

 

۲. تفاوت سبک امروزی و مدرن

خیلی‌ها به‌اشتباه کلمات مدرن و امروزی را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند؛ درصورتی‌که معانی آنها متفاوت است. همان‌طور که گفته شد، کلمه‌ی مدرن به سبک مشخصی اشاره می‌کند، اما واژه‌ی امروزی به سبک‌های رایج هر دوره‌ برمی‌گردد. بنابراین مفهومی سیال و متغیر است. به‌دلیل محبوبیت زیاد سبک مدرن در عصر حاضر، این دو کلمه گاهی به جای هم استفاده می‌شوند و سردرگمی ایجاد می‌کنند. عکس اتاق خوابی که در بالا نمایش داده شده نمونه‌ای اولیه از سبک مدرنِ اواسط قرن است.

 

۳. زیبایی تابع کارایی است

نگرش جنبش مدرنیسم این است که «زیبایی تابع کارایی است». این شعار به این معنی است که مهم‌ترین عنصر در محیط، ظاهر یک وسیله یا قسمتی از فضای خانه نیست، بلکه کاربرد آن است. این به این معنی نیست که سبک مدرن به زیبایی اهمیت نمی‌دهد و یا زشت است، بلکه فقط از به‌کاربردن تزئینات اضافی پرهیز می‌کند. خطوط مشخص در مبلمان و وسایل و فضای باز زیاد در اتاق، عناصر مهم این نگرش هستند.

 

۴. رنگ‌ بندی مدرن

به‌طور سنتی، قالب رنگی در سبک مدرن، رنگ‌های خنثی‌ای مثل سایه‌روشن رنگ قهوه‌ای، کرم، خرمایی، مشکی، طوسی و سفید هستند. طراحان اولیه در باوهاوس (مدرسه‌ای معماری در آلمان)، کمی هم از رنگ‌های زرد، قرمز یا آبی برای زنده کردن فضا استفاده می‌کردند. با پخته‌تر شدن این سبک، رنگ‌های خنثی، به‌عنوان رنگ‌های اولیه در جای خود باقی‌ ماندند، ولی استفاده از رنگ‌های براق و شاد بیشتر متداول شد.

 

۵. سبک مدرن میانه‌ قرن

تا به حال محبوب‌ترین مدل سبک مدرن، مدلی بوده است که عموما از آن به‌عنوان «سبک مدرن میانه‌ قرن» (midcentury modern, or MCM) یاد می‌شود. این سبک بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در آمریکا به‌وجود آمد و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به اوج محبوبیت خود رسید و نمایانگر سبک دکوراسیون در آن زمان است. بازار سبک مدرنِ میانه‌ قرن در دکوراسیون و طراحی داخلی دوباره بسیار داغ شده و این‌طور که مشخص است، به این زودی‌ها هم از رونق آن کاسته نمی‌شود!

 

۶. مواد اولیه طبیعی در اتاق خواب مدرن

در سبک مدرن و مدرنِ اواسط قرن از متریال‌های طبیعی، به‌ویژه چوب، در دکوراسیون استفاده می‌شود. در عکس بالا نیز این را مشاهده می‌کنیم. بااین‌حال، استفاده از کروم و پلاستیک‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از ظاهر سبک مدرنِ اواسط قرن هستند و درخشش، رنگ و محصولات تولید انبوه جدیدی را که در این سبک بسیار متداول‌اند، به محیط اضافه می‌کنند.

 

۷. الگوهای هندسی

طرح‌های هندسی با خطوط مشخص در سبک مدرن بسیار مورد توجه‌اند. طرح‌های «اتومیک» (یکی از سبک‌های طراحی که در عصر اتمی در سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ شکل گرفت و اساس طراحی را برمبنای علوم اتمی، پایه‌ای و سمبل‌های فضایی قرارداد) در یک اتاق خواب مدرنِ اواسط قرن، دیزاینی جذاب و سرگرم‌کننده است.

 

۸. نورافکن های هنری

در دکوراسیون اتاق خواب مدرن، خرت‌وپرت‌های پرزرق‌وبرق، کلکسیون‌های غیرضروری و تجملات به‌چشم نمی‌خورند؛ درعوض از نورافکن‌های هنری زیبا، تابلوهای نقاشی خیلی بزرگ، پوستر‌ها و یا چاپ بر روی دیوار استفاده می‌شود.

 

۹. مدرن به سبک اسکاندیناویایی

یکی از شاخه‌های سبک مدرنِ اواسط قرن، مدرن اسکاندیناویایی است؛ همان‌طور که در این اتاق خواب دوست‌داشتنی از کیت استیفنسون و مارک هامپشایر (Keith Stephenson and Mark Hampshire) از گروه «مینی مدرن‌ها‌» مشخص است، این سبک ظاهری خلوت، ساده و کاربردی دارد، ولی از رنگ سفید بیشتر از بقیه‌‌ی رنگ‌های خنثی، به‌خصوص در دیوارها و کف، استفاده کرده است. مبلمان ایکیا (IKEA) نمونه‌ای از طراحی مدرن اسکاندیناویایی است.

 

۱۰. وسایل پایه دار

وسایل پایه‌دار، به‌خصوص قلاب‌های فلزی یا پایه‌های چوبی ساده در سبک مدرنِ اواسط قرن زیاد دیده می‌شوند. وسایل پایه‌دار، ظرافت‌های بصری در این سبک را نشان می‌دهد و برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک بسیار مناسب هستند. این اتاق خواب یک میز آرایش کاملا منطبق با سبک مدرنِ اواسط قرن را نشان می‌دهد.

 

۱۱. رنگ‌های درخشان

با اینکه رنگ‌های ملایم و خنثی یکی از نشانه‌های دکوراسیون مدرن هستند، ولی جلوه‌هایی از رنگ‌های تند و تیز هم فضا را از بی‌روحی نجات می‌دهد. قرمز و نارنجی جزو رنگ‌های شادِ پرطرفدارند، ولی از رنگ‌های موردعلاقه‌ی دیگر هم می‌توان استفاده کرد. ببینید چطور استفاده از این رنگ‌ها باعث زنده شدن این اتاق خواب شده است.

 

۱۲. اتاق خواب های مدرن چندکاربردی‌اند

سبک مدرن به‌اندازه‌ای چندکاربردی و منعطف است که نیاز هرکسی را برآورده می‌کند. مناسب با خواسته‌ها و سلایق خود یک اتاق خواب مدرن ایجاد کنید، زیرا اساس سبک مدرنیسم، کارکردگرایی است.

 

۱۳. به اتاق خواب مدرن خود جذابیت بیفزایید

با وجود خطوط ساده، رنگ‌های خنثی و وسایل تزئینی کم در اتاق خواب‌های مدرن متداول، ظاهر آنها ابدا خسته ‌کننده و بی‌روح نیست. فقط یک تغییر کوچک، مثل نصب این چراغ قاصدکی در اتاق، باعث می‌شود به جذابیت اتاق افزوده شود.

 

۱۴. خلوت و دل‌باز

در سبک مدرن چیدمان شلوغ و مبلمان زیاد، جایگاهی ندارد. درعوض، محیطی دل‌باز و خلوت به سادگی و تمیزی کلی فضا می‌افزاید.

 

۱۵. سطوح درخشان

در سبک مدرن، سطوح غالبا صاف و درخشان هستند. کف پولیش‌شده، مبلمان پولیش‌شده یا لاک الکل‌خورده‌، قطعات فلزی به‌ویژه فلز کروم و شیشه همگی فضایی تمیز و مدرن ایجاد می‌کنند. این اتاق زیرشیروانی مدرن نمونه‌ای عالی از کاربرد این وسایل در دکوراسیون است.

 

۱۶. شخصیت خود را نمایش دهید

سبک اتاق‌خواب‌تان هرچه هست، آزادانه و به سلیقه‌ی خود چیزهایی به چیدمان اضافه کنید. در این اتاق خواب زیبا، دکور ماسک‌های آفریقایی صاحب‌خانه، رنگ و طرح به اتاق افزوده‌اند و تا حد زیادی نمایانگر شخصیت صاحب‌خانه هستند.

 

۱۷. نور طبیعی

خانه‌های سبک مدرن اواسط قرن، دارای پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی زیاد هستند. پرده‌ها یا شید‌های ساده، هم حریم خصوصی را حفظ می‌کنند، هم بدون شلوغ کردن فضا ازنظر بصری، نور را از خود عبور می‌دهند.

 

۱۸. سبک مدرن آرام

رنگ‌های ملایم، خطوط ساده و فضای خلوت، محیطی آرام و لذت‌بخش را در یک اتاق خواب مدرن ایجاد می‌کنند که برای یک اتاق خواب مستر انتخابی عالی محسوب می‌شود.

 

۱۹. چراغ های ناموزون

هرچند طراحیِ سبک مدرن، غالبا خلوت و بدون هیچ‌گونه تزئینات اضافی است، ولی استثنائی وجود دارد و آن استفاده از چراغ‌های نصب‌شدنی ناموزون، به‌ویژه با طرحی اتمیک است. این چراغ در اتاق خواب ساحلی بالا که کاری است، مشاهده می‌شود.

 

۲۰. اتاق خواب مستر به سبک مینیمال

 

مینیمالیسم ازنظر تأکید بر خلوتی و سادگی ظاهر چیدمان و پرهیز از وسایل تزئینی اضافی، به طراحی مدرن شباهت دارد. معمولا در سبک مدرن، مبلمان و وسایل از این فلسفه‌‌ی زندگی و دکوراسیون تبعیت می‌کنند: «کمش هم زیاده!» در این اتاق مینیمال رنگ‌های طوسی و سفید به‌کار برده شدند و با گذاشتن یک تابلوی نقاشی رنگارنگ، شادابی و طراوتی رنگی به فضا اضافه شده است.

 

۲۱. تخت خواب های کابین دار

تخت‌خواب‌های کابین‌دار در اتاق خواب‌های مدرن، مخصوصا مدرن اسکاندیناویایی زیاد استفاده می‌شوند.

 

۲۲. ترکیب و هماهنگی سبک مدرن اواسط قرن

آویز دیواری و بالش‌های قیطان‌دوزی‌شده که از دهه‌ی ۱۹۷۰ الهام گرفته شده‌اند، به‌همراه میز کناری از چوب نخل، با استفاده‌ی دوباره از سبک‌های قدیمی‌ باعث ایجاد فضایی راحت و خودمانی‌ در این اتاق خواب مدرن اواسط قرن شده‌اند.

 

۲۳. خطوط عمودی در اتاق خواب های مدرن

نصب چراغ‌های عمودی، سطوع غالبا افقی اتاق خواب‌ مدرن را در هم می‌شکند. این اتاق خواب زیبا و آرام، با استفاده از چراغ‌های مسی، تأثیری عالی در فضا گذاشته و محیطی بسیار آرام و لذت‌بخش ایجاد کرده است.

 

۲۴. استفاده‌ دکوری از متریال های طبیعی

در یک اتاق خواب مدرن از محصولات طبیعی مثل چوب و سنگ، به‌عنوان اثری هنری، در جای مناسب استفاده می‌کنند. در معماری مدرنِ میانه قرن معمولا از چوب‌ها فقط برای کف استفاده نمی‌شود، بلکه به‌صورت پنل‌های دیواری و یا حتی سقفی نیز به‌کار برده می‌شوند. دکور چوبی دیوار به زیبایی نمایش داده شده است.

 

۲۵. فرش ها و تأثیر زیادشان در اتاق خواب مدرن

با اینکه در سبک مدرنِ اواسط قرن معمولا کمتر از رنگ‌های متنوع استفاده می‌شود، ولی همیشه در طراحی داخلی استثنا وجود دارد. این اتاق رنگارنگ و سرگرم‌کننده، قدرت تأثیر‌ فرشی با رنگ‌های زنده در جذابیت فضا را نشان می‌دهد.

 

منبع: chetor.com

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.