2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
ترک اعتیاد/ گفت‌و‌گو با مردی که بعد از 24 سال مواد را ترک کرد

ترک اعتیاد/ گفت‌و‌گو با مردی که بعد از 24 سال مواد را ترک کرد

مرد میانسال توضیح می دهد چگونه بعد از سالها اعتیاد توانست مواد مخدر را ترک و خودش را درمان کند.

دوات آنلاین-"من همایون هستم، آخرین موادی که مصرف می‌کردم مشروبات الکلی وشیره تریاک بود درست 8 سال تمام است که رها شده‌ام."زندگی همایون که خودش را این‌گونه معرفی می‌کند پر از فراز و نشیب است. گفت و گو با این مرد 45 ساله را بخوانید:

 

اعتیاد از 17 سالگی

  • چه مدت  مصرف داشتی؟

من از 17 سالگی مصرف را شروع کردم و  24 سال طول کشید. مصرفم را با مشروبات الکلی شروع کردم و بعد تریاک کشیدم و به شیره تریاک تبدیل شد، البته تا آخرین لحظه مشروب را هم در کنار تریاک و شیره تریاک مصرف کردم.این را هم بگویم که اعتیاد فقط مصرف مواد مخدر نیست و هر چیزی ممکن است اعتیاد حساب شود

 

  •  چه عواملی باعث شد مصرف را شروع کنی؟

مادرم در 16 سالگی در بغل من فوت شد و همان شب اولین شبی بود که سیگار کشیدم و فردای آن روز اولین روزی بود که از زور ناراحتی مشروب خوردم.

 

  •  از چند سالگی به عنوان مصرف کننده حرفه‌ای شروع کردی؟

تا سن 21سالگی مشروب را مرتب با سیگار مصرف کردم البته این را باید بگویم خود مشروب هم جزو مواد‌مخدر است چون انسان را از تعادل خارج می‌کند.بعد از مشروب از 21 سالگی گذری تریاک مصرف کردم، مثلا ماهی یکبار بعد خیلی به من مزه داد و دیدم من را از ناراحتی جدا می‌کند .مدتی در ایران نبودم و در سن 24 سالگی وقتی به ایران برگشتم، با دوز پایین اما هر روز مصرف می‌کردم و در سن 36 سالگی هر روز شیریه تریاک مصرف می‌کردم، تا اینکه سال 84 به خاطر تفکرات مخربی که داشتم خانه و زندگی‌ام را که از دست دادم، چون تفکرات افیونی است که پول آدم را از بین می‌برد. در مجموع همه اینها با هم مزید بر علت شد که مصرف شیره من به شش تا هفت گرم در روز رسید و مصرف مشروبم در روز درست یک بطری بود، با سیگار فراوان.

 

  •  چه مدت و چرا به خارج از کشور رفتی؟

من برای کار رفتم، اخرین باری که رفتم حدود یک سال ونیم ماندم وقتی برگشتم خواستم کارهایم را درست کنم و به نیوزیلند مهاجرت کنم اما نشد. داستان این ماجرا جدا است ولی خیلی چیزها از سال 84 شروع شد که تمام زندگی‌ام را از دست دادم، قبل از آن وضعیت مالی خیلی خوبی داشتم. اینکه می‌گویند هرچه پول داشته باشی از سوراخ وافو رد می‌شود، این به معنی خرید مواد نیست، مگر یک فرد چقدر می‌تواند مواد بکشد؟ تفکرات افیونی که فرد دارد باعث می‌شود رفتار ومعاملاتی را انجام دهد که زندگی‌اش را از بین ببرد. متاسفانه چون صورت مساله اعتیاد در کشور ما باز نشده است اکثر افراد بعد از اینکه همه چیزشان را از دست می‌دهند برای درمان می‌آیند، خوش به حال کسی که حداقل 10تا20 درصد سرمایه‌اش از بین نمی‌رود و برای درمان اقدام می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: زندگی زنی که بعد از 24 سال مواد را ترک کرد

 

  •  در خارج از کشور مصرف چطور بود؟

بچه‌هایی که آنجا بودند من می‌دیدم که خیلی حشیش مصرف می‌کنند و حتی در یک منطقه‌ای تریاک هم مصرف می‌کردند، کسی که مصرف کننده باشد حتی اگر او را در شیشه هم بکنید،حتی اگر پول هم نداشته باشد موادش را تهیه می‌کند و مصرفش را انجام می‌دهد، اصلا هیچ محدودیتی قایل نمی‌شود. افراد در حالت عادی یکسری چارچوب‌ها و قوانین را رعایت می‌کنند اما برای یک فرد مصرف کننده چارچوب و قانونی وجود ندارد.

 

  •  گفتی فوت مادرت یکی از محرک‌هایی بود که باعث شد به سمت اعتیاد برودی عوامل تحریک‌کننده دیگری هم داشتی ؟

در محیطی که من بودم با پسر عموها وپسر عمه‌هایم حالت دوستی داشتم و با آنها مشروب را شروع کردم. بعد هم دوستانی پیدا کردم که نوع مصرفشان فرق می‌کرد.

 

  •  آن موقع شغل‌ات چه بود؟

مدیر کارگاه یک شرکت خارجی بودم.

 

  •  به واسطه همان به خارج از کشور رفتی؟

نه، بعد از آنکه به ایران برگشتم در آن کارگاه مشغول شدن. قبل از آن در شرکت دیگری کار می‌کردم و شغل پدرم هم دکتر داروساز است و از بچگی پیش او کار می‌کردم، یعنی از نظر کاری و مالی هیچ وقت در مضیقه نبودم و این دلیل اعتیادم نبود.

 

  • پس به واسطه شغل پدرت از اثرات موادمخدر تاحدودی اطلاع داشتی؟

من مثل همه مردم می‌دانستم موادمخدر بد است اما دلیل اینکه چرا بد است را نمی‌دانستم. اولا بگویم، دو دسته از افراد هستند که می‌توانند در مورد اعتیاد صحبت کنند یک گروه مثل من که خودش این بیماری را داشته و دسته دوم هم روانشناسان یا روانپزشکانی هستند که برد تخصصی اعتیاد دارند. خود من چهار مرتبه پیش یک روان‌پزشک رفتم که باعث شد نوع مصرفم تغییر کند. خدا خیلی رحم کرد، یک آن چشمم را باز کردم و دیدم به جا شیره تریاک دارم قرص مصرف می‌کنم، قرص‌هایی که تخریبش بیشتر از شیشه است.

 

غرق در تفکرات افیونی

  •  چند بار ترک کردی؟

8یا 9 مرتبه ترک کردم، ولی جواب نمی‌گرفتم که الان دلیل آن را می‌فهمم. دلیلش این است که من فقط ترک موادمخدر را ترک کرده بودم ‌اما بیماری سر جایش بود و درمانی انجام نمی‌شد.

 

  •  در مورد تفکرات افیونی توضیح بده که چیست؟

شما هر مساله‌ای در زندگی داشته باشید باید فکر کنید تا آن را حل کنید، شما برای اینکه فکر کنید باید اطلاعات سالم داشته باشید. زمانی که  اعتیاد داشتم چون داده‌های من اشتباه بود نتیجه فکرهایم هم نادرست بود. به همین دلیل نه تنها مشکل من حل نمی‌شد بلکه پیچیده تر هم می‌شد. یک مثال بزنم فکر کنید من و شما مصرف کننده هستیم و با خانواده‌هایمان میرویم بیرون شهر که جوجه کباب بخوریم، منقل و آتش را درست می‌کنیم و جوجه را روی آن می‌گذاریم‌، تمام خانواده فکر جوجهکباب هستند، اما من و شمای مصرف کننده فکر آتش زیر کباب هستیم، این تفکر است اما ناسالم.در این حالت معادلات و روابط از دست می‌رود. من دوستان و حتی خواهران ومهمتر از همه پدرم را می‌رنجاندم.تفکرات افیونی من را همه جور متضرر می‌کرد و درپی آن دیگران هم در کنار من متضرر می‌شدند. مواد همه نوع ارتباطی را که داشتم قطع کرد و هر ارتباطی هم که باقی ماند ظاهری بود،‌ حتی به همسرم به دید یک کلفت نگاه می‌کردم .

چگونه اعتیاد به مواد مخدر را ترک کردم

تصمیم برای ترک اعتیاد

  •  چه شد که تصمیم گرفتی درمان بشوی؟

هر چیزی در دنیا با خواستن انجام می‌شود.من هم خواستم و انجام دادم.بعد از اینکه صورت مساله برایم باز شد باور و حرکت کردم و درمان شدم.

 

  •  در مورد تجربه‌ای که از ترک داشتی توضیح بده

در حال رانندگی بودم که آقایی برایم دست تکان داد و گفت من را هم برسان. در حالی که نشئه بودم او را سوار کردم .خیلی مصرف کرده بودم. او وقتی در ماشین نششست پرسید کشیده‌ای گفتم آره و او توضیح داد که جایی وجود دارد که برای ترک کمک می‌کند. آن موقع سال 81 بود و من رفتم و مشاوره شدم، ولی بد موقعی رفته بودم و مشاوره‌ام آخر وقت افتاده بود و چون وضع مالی‌ام خیلی خوب بود نمی‌خواستم کنار بگذارم، رفتم و سال 86 دوباره برگشتم آن موقع مشاوره دقیقی برایم انجام شد و  صورت مسله را حل کردم.

 

  •  بدترین خاطره‌ای که از دوران مصرف داری چیست؟

دوران مصرف خاطره بد زیاد دارد ولی اگر نخواهم با تعصب صحبت کنم باید بگویم خاطرات خوب هم زیاد دارد. البته به ظاهر خوب است، شما وقتی می‌روی با بچه‌ها مصرف میکنی، ‌می‌گویی و میخندی و همین‌ها برایت خاطره می‌شود اما بدی‌ها انقدر زیاد است که بر خوبی‌ها سایه می‌اندازد. بنابراین  اگر بخواهم از خاطرات بد بگویم خاطرات بد خیلی زیادی دارم ولی بدترین نوع خاطره‌ام این است که(همایون چند دقیقه سکوت می‌کند و در حالی‌که چشمانش سرخ و نمناک شده است ادامه می‌دهد)‌ پدرم روزی که فهمید مواد مصرف می‌کنم، در بغلم گریه کرد، این بدترین خاطره من است.

 

  •  توصیه‌ات به دوستانی که می‌خواهند درمان شود چیست؟

من اصلا برای ترک به کسی پیشنهاد نمی‌کنم. از آنها خواهش می‌کنم اول خوب فکر کنند و بعد تصمیم بگیرند.

 

  •  به عنوان آخرین سوال تحصیلات و شغل فعلی‌ات چیست؟

من دیپلم تجربی هستم ولی تجربه کاری من فوق‌العاده بالا است و کارهای اجرایی زیاد انجام داده‌ام و در آخرین سمت اجرایی که داشته‌ام 700تا800 نفر زیر دستم کار می‌کردند، از کارگر ساده تا مهندس اما الان با ونی که خریده‌ام ، مسافرکشی می‌کنم.لذتی که از این کار می برم آن موقعی که پشت میز می‌نشستم نداشتم.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.