2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
پیش‌بینی سیمرغ‌های جشنواره فجر برای 4 فیلم ماجرای نیمروز2- رد خون، دیدن این فیلم جرم است،  23 نفر و امشب ماه می‌گیرد

پیش‌بینی سیمرغ‌های جشنواره فجر برای 4 فیلم ماجرای نیمروز2- رد خون، دیدن این فیلم جرم است، 23 نفر و امشب ماه می‌گیرد

احتمالا پرسر و صداترین فیلم این دوره جشنواره هم دوباره فیلم جدید جناب مهدویان باشد. محمدحسین خان كه در شماره یك فیلم ماجرای نیمروز به سراغ روایت تابستان داغ 1360 و پلیس‌بازی و موش و گربه‌بازی با مقامات بلندپایه سازمان مجاهدین رفته بود حالا در قسمت دوم این فیلمش هم به نوعی ادامه آن موضوع را پی گرفته است

دوات آنلاین-انصافا باهمه جذابیت ها و رنگ و لعاب‌هایی که جشنواره فجر دارد شاید کسی تصورش را نمی کرد در وضعیت فعلی اقتصادی که خیلی ها هشت و نه شان گیرهم است وهرکسی را که میبینی از وضعیت اقتصادی اش شاکی است، سامانه فروش بلیت سینماهای مردمی جشنواره فجر به این شکل خلق الساعه به فروش برود و بعد از ۲۰ دقیقه خبری از هیچ چیز نباشد! اتفاقی که البته سالهای قبل هم افتاد و سامانه اینترنتی فروش بلیت را به قول حضرات مهندس رایانه Down کرد و از دور خارج.

 

خب همین هم برای ما دوباره يك سوژه جدید درست کرد که جشنواره و فیلمهای آن به غیر از ما روزنامه نگاران فرهنگی و سینمایی که از این راه نان می خوریم و معاش مان لنگ این رویداد است، برای باقی مردم هم آن گونه که ما فکر میکنیم بی اهمیت نیست و عامه مردم هم که مانند ما نفع اقتصادی در این مسائل ندارند و کار و بارشان اصولا به این مسائل دخلی ندارد، درهمین وضعیت قمر در عقرب هم هنوز التفاتی به فرهنگ و هنروسینما دارند وحرف کسانی که می گویند مردم فقر فرهنگی دارند را می کوبند طاق دیوار خب ماهم دیدیم این وسط بهتراست چند پیشنهاد برای شما داشته باشیم و راجع به پیشنهادهایی که میکنیم کمی گپ بزنیم.

 

دنبال رد خون

خب احتمالا پرسر و صداترین فیلم این دوره جشنواره هم دوباره فیلم جدید جناب مهدویان باشد. محمدحسین خان كه در شماره یك فیلم ماجرای نیمروز به سراغ روایت تابستان داغ 1360 و پلیس‌بازی و موش و گربه‌بازی با مقامات بلندپایه سازمان مجاهدین رفته بود حالا در قسمت دوم این فیلمش هم به نوعی ادامه آن موضوع را پی گرفته است با این تفاوت كه میان دو حلقه اصلی فیلمش حدود هفت سال فاصله انداخته و بخشی از عملیات مرصاد را روایت كرده است.

 

 نكته جالب این‌كه در اماجرای نیمروز 2ب حتی بعضی از كاراكترهای قسمت اول فیلم هم حضور دارند از جمله شخصیت كمال كه از روی قله‌ها آمده بود توی شهر تا حساب تروریست‌های منافق را بگذارد كف دست‌شان و حسابی هم نازك نارنجی بود و به محض این‌كه نامهربانی می‌دید به فرمانده‌اش با توپ و تشر می‌گفت  ولش كنید تا دوباره برود روی قله‌ها و با دشمن بعثی بجنگد.

 

تهیه‌كننده این قسمت از فیلم هم دوباره همان محمودخان رضوی است كه چند ماه قبل بار و بنه عوامل را جمع كرد و رفتند كرمانشاه تا توی همان موقعیت، تولید فیلم را كلید بزنند. مردم منطقه و از جمله روستای اصلی لوكیشن فیلم هم كه پیش از این شاهد فیلمبرداری فیلم اشور و شیرینب جواد اردكانی در روستای خودشان بوده‌اند هم حسابی سیدمحمود و محمدحسین خان را تحویل گرفتند؛ از زدن بنر بزرگ n در n و خوشامدگویی به عوامل گرفته تا جشن تولد گرفتن برای بعضی از بازیگران و فوت كردن شمع‌های كیك تولد و دست و جیغ و هورا!

 

ظاهرا محیط منطقه چنان برای بعضی از عوامل به دل نشسته بود كه تا مدت‌ها بعد از ترك منطقه هم با انتشار تصاویر از منطقه غرب كشور برای آن روستا دلتنگی می‌كردند

 

حالا و در این روزها هم سیدمحمود خان رضوی حسابی رفته توی بحر فیلم مشغول و رفع بعضی از ایرادات است تا احیانا بعضی داستان‌هایی كه درباره شخصیت‌های فیلم به تصویر كشیده شده است بعدا داستان نشود. در هر حال پروژه جدید رضویان -مهدویان هم حسابی از خجالت منافقان در آمده و با لانگ‌شات‌ها و تصاویر باز بدیع و جدید، مخاطب را به تماشای تجربه‌ای خواهد كشاند كه نمونه‌اش را حداقل در سال‌های اخیر در سینمای ایران كم دیده است. از ما می‌شنوید هر جور شده پای دیدن این فیلم بنشینید.

 

دیدن این فیلم جرم است؟

اگر لابه‌لای صفحات خبرنگاران فرهنگی و بعضی از اهالی سینما چرخیده باشید احتمالا دیده‌اید كه نسبت به فیلمی به نام دیدن این فیلم جرم است مطالبی را نوشته و راجع به آن اظهارنظر كرده‌اند. این فیلم به تهیه‌كنندگی محمدرضا شفاه و كارگردانی رضا زهتابچیان و با سرمایه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تولید شده است.

 

حرف و حدیث‌ها درباره این فیلم زیاد است. همین قدر بدانید كه ظاهرا داستان فیلم شباهت زیادی به آژانس شیشه‌ای ابراهیم حاتمی‌كیا دارد با این تفاوت كه شخصیت‌های صحنه‌های آن نه یك بانك بلكه یك پایگاه بسیج است و... .

 

به مانند آژانس شیشه‌ای هم كه بعضی نهادهای امنیتی و انتظامی درباره آن اما و اگر داشتند، دیدن این فیلم جرم است هم با دیدگاه‌ها و مواضع این نهادها مواجه شده است و فعلا عوامل آن درگیر رفع این مسائل هستند تا نمایش آن در جشنواره و در ادامه در سینما با مشكلی مواجه نشود. تا همین‌جا بدانید كه دیدن این فیلم جرم است یك اثر آوانگارد و پیشرو است كه نگاه خودانتقادی پررنگی هم به بخش‌های مختلف داخل حاكمیت دارد. آن قدر پررنگ كه حتی ممكن است نمایش آن در سینما را هم با مشكل مواجه كند.

 

این 23 نفر کرمانی

از زمانی که اعلام شد قرار است فیلم سینمایی آن بیست و سه نفر مبتنی بر کتابی به همین نام تولید شود کسی فکرش را نمی‌کرد کارها این قدر سریع انجام شود و فیلم به جشنواره امسال برسد.

 

فیلم اما حالا به عنوان یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ حضور دارد و باید دید آیا می‌تواند سهمی از سیمرغ‌های جشنواره داشته باشد یا نه. این فیلم بعد از اتنگه ابوقریبب دومین فیلم دفاع مقدسی است که سازمان هنری رسانه‌ای اوج در یکی دو سال اخیر روانه جشنواره فجر می‌کند.

 

تنگه ابوقریب سال گذشته توانست نظر منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. با این حال پروژه امسال اوج با سال گذشته تفاوت‌های جدی دارد؛ تفاوت‌هایی که مهم‌ترین آن را می‌توان به تیم تولید و بازیگران و جلوه‌های ویژه میدانی دانست که اآن بیست و سه نفرب برخلاف ابوقریب بهره چندانی از آنها نمی‌برد.

 

این پروژه دو سه ماه قبل در حواشی تهران كلید خورده و حالا یك ماهی است كه به اتمام رسیده است. داستان اصلی ماجرا همانی است كه در كتاب اآن 23 نفرهم قبلا دیده‌اید؛ روایت 23نفر نوجوانی كه در جنگ به اسارات درآمدند و در ادامه برای استفاده تبلیغاتی به دیدار صدام حسین برده شدند. حالا مهدی جعفری به عنوان كارگردان و مجتبی فرآورده به عنوان تهیه‌كننده با سرمایه‌گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج اقتباس سینمایی از این كتاب را در دستور کار قرار داده و آن را روانه جشنواره كرده‌اند. فیلمبرداری فیلم برخلاف افتتاحیه آن - كه سردار سلیمانی حاضر شده بود - در سكوت پیگیری و در نهایت هم به اتمام رسید. نكته جالب‌تر دیگر این‌كه تقریبا هیچ بازیگر چهره‌ای در این فیلم حضور ندارد و تقریبا همه شخصیت‌های اصلی آن از نابازیگران نوجوان انتخاب شده‌اند؛ نوجوانانی كه بعضا اهل خود همان منطقه استان كرمان هستند.

 

امشب ماه می‌گیرد

بعد از ازدواج محمدحسین قاسمی و نرگس آبیار حالا این فیلم هم یكی دیگر از تجربه‌های این زوج سینمایی است. خبر چندانی از این فیلم و این‌كه موضوع آن حول و حوش چه موضوعی می‌چرخد در دست نیست. در خلاصه این فیلم هم مانند همه فیلم‌های دیگر داخلی صرفا چند عبارت كلی آمده است: »این فیلم سینمایی روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است كه درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است كه دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است.

 

 در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود، اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد.« با این حال شنیده‌های بعضی از اهالی رسانه حاكی از آن است یك طرف این ماجرا تروریست معروف عبدالحمید ریگی استآبیار در این روزها مشغول كار روی نسخه نهایی فیلمش است و عموما از پاسخ به اهالی رسانه هم طفره می‌رود. الناز شاكردوست از مهم‌ترین چهره‌هایی است كه در این پروژه سینمایی، آبیار و قاسمی را همراهی می‌كند.

 

 پیش از این قرار بود هومن سیدی هم در این فیلم سینمایی به ایفای نقش بپردازد كه در نهایت پیش از ورود به تولید از حضور در آن انصراف داد و برای آبیار آرزوی موفقیت كرد. تعدادی از بازیگران هم از اهالی منطقه چابهار در استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده‌اند. تصویربرداری بخش‌هایی از فیلم هم در استان سیستان و بلوچستان و به طور مشخص در شهرستان چابهار انجام شده است. بعد از فیلم اشعله‌ورب حمید نعمت‌ا... این دومین فیلم در این سال‌هاست كه جغرافیای این استان را به عنوان محل تولید یك فیلم سینمایی انتخاب می‌كند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.