2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
راهنمای کامل سفر به بروجن+ مکان‌های دیدنی

راهنمای کامل سفر به بروجن+ مکان‌های دیدنی

قدمت این شهر به روایتی به 10 هزار سال پیش می‌رسد. شهر بروجن دارای محله‌های فراوانی است که برخی از آنها بسیار قدمت دارند و همراه با بافت سنتی می‌باشند. تعدادی از محله‌های قدیمی هنوز پا برجا هستند.

دوات آنلاین-اگر برای سفر دنبال مقصد تازه‌ای می گردید که طبیعت زیبا و چشم نواز  و هوای خوبی داشته باشد به بروجن هم به عنوان یکی از مقاصد احتمالی تان فکر کنید البته نه در فصل زمستان. مطمئن باشید این شهر ارزش حداقل یک بار سفر کردن را دارد.

 

بروجن یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری و در دشتی به وسعت حدود ۵۸۰ کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه این استان قرار دارد

 

بروجن همچنین از جمله شهرهای مهم استان چهارمحال و بختیاری است که در محل تلاقی راه‌های 3 استان چهار محال و بختیاری، اصفهان و فارس قرار گرفته است. این شهرستان به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی که در خود دارد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان نیز شناخته می‌شود.

از بروجن همواره به عنوان یکی از سردترین شهرهای کشور در گزارش‌های هواشناسی نام برده می‌شود. همچنین این شهر یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور است که این خصیصه بروجن را از جهت محیط زیست حیوانی و گیاهی بسیار غنی و پر جاذبه کرده ‌است.

 

شهر بروجن یا اروجن استان چهارمحال و بختیاری از دیر باز به عنوان پایگاه فرهنگی و هنری این استان شناخته شده است.

 

قدمت این شهر به روایتی به 10 هزار سال پیش می‌رسد. شهر بروجن دارای محله‌های فراوانی است که برخی از آنها بسیار قدمت دارند و همراه با بافت سنتی می‌باشند. تعدادی از محله‌های قدیمی هنوز پا برجا هستند.

 

از جمله صنایع دستی و سوغات بروجن می‌توان به قالی‌های پشم یلمه‌ای و قالی و قالیچه‌های بختیاری که بسیار مشهور هستند اشاره کرد همچنین در گذشته گیوه این شهرستان شهرت کشوری داشته ‌است.

مردم شهر بروجن به زبان فارسی و بختیاری تکلم می‌کنند و در قدیم لهجه‌ای مخصوص به این شهر هم وجود داشته که چند شاعر محلی هم به این گویش اشعاری سروده و می‌سرایند و این لهجه را به طور کامل، تنها در همان اشعار می‌توان یافت.

 

باغ آورگان، تالاب چغاخور، تالاب گندمان، تنگ وستگان، چشمه سیاسرد، گردشگاه گردبیشه، بقعه امام زاده حمزه علی، امام زاده مادر و دختر گندمان، امام زاده قیس بن علی، نقوش سنگی برجسته سولک در تنگ کوهستانی سولک (ساوالک) بختیاری و همچنین آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها از جمله جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهرستان محسوب می‌شوند.

 

چشمه سیاسرد در 5 کیلومتری شهر بروجن قرار دارد. هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف این چشمه مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران به وجود آورده است.

 

تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از2300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است. هوای مطبوع و چشم‌اندازهای زیبایی که در این منطقه وجود دارد آن را در ردیف یکی از مهم‌ترین کانون‌های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهرکرد - ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد حدود 60 کیلومتر فاصله دارد.

 

تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار دارد.ژ، به طوری که بخشی از خورجی تالاب چغاخور به این تالاب سرآزیر می‌شود. اطراف این تالاب نیز همچون تالاب چغاخور پوشیده از مرغزاری زیباست که معمولاً به عنوان مرتع غنی برای چرا احشام استفاده می‌شود.

 

چشمه آب سفید شهرستان بروجن چشمه‌ساری از میان ‪ ۷۰۰ چشمه سار چهارمحال و بختیاری است، که از کوه بزرگ سبزکوه در منطقه تفریحی چغاخور سرچشمه می‌گیرد. این چشمه تالاب چغاخور را سیرآب می‌کند و پس از طی طریق در میان کوهساران راهی کارون و خروشندگی آن می‌شود. آب این چشمه پس از بررسی‌های به عمل آمده به عنوان سبکترین آب ایران و جهان معرفی شد.این چشمه یکی از زیباترین چشمه‌های کشور است و آب آن نیز بسیار خنک است. مردم محلی در مورد آب این چشمه می‌گویند: این آب شفابخش برای کلیه درد و درمان بسیاری از بیمارهای گوارشی بسیار مطلوب است.

 

نام چهارمحال و بختیاری بر زبان هر کسی که جاری می‌شود، بی‌شک سرزمین آبهای روان ایران در ذهن و یادآور تداعی و زنده خواهد شد. نام سرزمین چشمه‌ساران زاگرس و فلات مرکزی ایران،سرزمین خروشنده و خروشان زاینده‌رود و کارون و نام تالاب‌هایی جاودان که فقط در چهارمحال وبختیاری یافت می‌شود.

 

از مناطق توریستی مذهبی اطراف بروجن می‌توان به امام زاده حمزه علی بروجن نزدیک شهر بلداجی اشاره کرد. مرقد این امام زاده در بالای یک کوه واقع شده است و پلکانی بسیار زیبا به آن منتهی می شود و بر دشتی بسیار زیبا مشرف است.

 

یکی دیگر از شهرهای شهرستان بروجن، شهر گندمان است. یک منطقه زیبا و تاریخی و دارای مردمانی خون گرم و با صفا. از مناطق توریستی این ناحیه می‌توان به تالاب گندمان و امام زاده مادر- دختر اشاره کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.