2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

فرق مرگ‌ مغزی با کما چیست؟

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان وزارت بهداشت تفاوت کما و مرگ مغزی را توضیح داده است.

دوات آنلاین-مرگ مغزی به چه معنا است و چه تفاوتی با کم دارد؟ بعد از مرگ مغزی چه اتفاقی برای فرد می افتد؟ فیلم بالا را تماشا کنید.

 

 

مفهوم مرگ‌‌ مغزی و درک آن برای خانواده‌ای که عزیزش روی تخت بیمارستان دراز کشیده و هرلحظه منتظر شنیدن خبر بهبود اوست، دشوار است.در واقع، کنار آمدن با مقوله مرگ ‌مغزی زمانی که درظاهر، بیمار درحال نفس کشیدن است، برای عده‌ای که اطلاعی از فرایند مرگ مغزی ندارند، بسیار دشوار و باورنکردنی است. پزشکان برای چنین بیماری، تمام کارهای ممکن ازجمله کنترل نبض، فشار خون، تنظیم تنفس با دستگاه و به‌‌طور کلی کنترل تمام علایم حیاتی را انجام می‌دهند. بیمار گویی خوابیده است و وقتی به بدنش دست می‌زنید، گرمایش را حس می‌کنید و در ظاهر با کمک دستگاه نفس می‌کشد. به گزارش سلامت نیوز، این سخت‌ترین شرایطی است که پزشکان با آن مواجه می‌شوند و باید به خانواده بیمار بقبولانند که او با وجود علایم حیاتی که مشاهده می‌شود، مرده است.

مرگ مغزی و کما با یکدیگر فرق دارند

مرگ‌ مغزی چیست؟

مرگ‌ مغزی زمانی رخ می‌دهد که فردی دچار آسیب شدید و غیرقابل‌برگشت مغزی می‌شود. این حالت، توقف کامل تمام فعالیت‌های مغزی را در ساختار فوقانی مغز و ساقه مغز، در پی دارد.موضوعی که افراد همیشه آن را اشتباه می‌گیرند، فرق بین مرگ‌مغزی و کماست. در واقع، مرگ‌مغزی با کما و زندگی گیاهی متفاوت است.

 

از علل بروز مرگ مغزی می‌توان به آسیب‌ها یا بیماری‌های ناشی از  تصادف اشاره کرد. فشار خون بالا با بروز خون ریزی مغزی می‌تواند باعث مرگ‌مغزی شود. عفونت مغز، تومور مغزی یا آسیب صدمه‌ای باعث تورم مغز و درنتیجه مرگ‌مغزی می‌شود.

 

تپیدن قلب بعد از مرگ مغزی

قلب بخشی از سیستم عصبی خودکار بدن است و این قدرت را دارد که مستقل از مغز و تا زمانی که ذخیره اکسیژن دارد، به تپیدن خود ادامه دهد. این عضو حیاتی بدن نیز با از کار افتادن سیستم‌های بدن واعلام مرگ‌‌ مغزی، متوقف می‌شود اما در بیماری که در کما یا زندگی گیاهی است، عملکردهای ساقه مغز که مسئول تنفس هستند یا دیگر عملکردها، ادامه می‌یابد.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.