2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش اصلی زن سریال بانوی سردار: بی‌بی‌ مریم را نمی‌شناختم

پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش اصلی زن سریال بانوی سردار: بی‌بی‌ مریم را نمی‌شناختم

مشكل ما این است كه درباره قهرمانان زن كشورمان منابع چندانی نداریم و شاید حتی بتوان گفت هیچ نداریم. آنچه بیشتر برای این مجموعه استفاده شد،‌ برداشت كارگردان از خاطرات بی‌بی‌مریم است.

دوات آنلاین-پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش بی‌بی‌مریم تا امروز در آثاری چون بن‌بست وثوق، ساعت 5 عصر،‌ خرگیوش و ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا حضور داشته است.

 

 او برای بازی در اولین فیلم سینمایی‌اش یعنی اینجا همه چیز خوب است به كارگردانی پوریا آذربایجانی جایزه بهترین بازیگر مكمل زن را از جشنوراه یاس دریافت كرد. این بازیگر به واسطه مهارت‌های ورزشی كه از كودكی دنبال كرده است، برای ایفای نقش بی‌بی‌مریم انتخاب شد. سیروس در مورد این انتخاب به جام‌جم توضیح می‌دهد:

 

 یك معیار مهم

من را آقای محسن حسن‌پور، دستیار اول كارگردان به آقای شیخ طادی معرفی كردند. آقای حسن‌پور شش هفت سال پیش من را در یك دفتر سینمایی دیده بودند و می‌دانستند سواركاری بلدم، ورزشكارم و در عین حال دوره‌های بازیگری را گذرانده و در چند اثر بازی كرده‌ام.

 

ظاهرا خیلی ناامیدانه من را پیشنهاد می‌دهند چون تا جایی كه می‌دانم عوامل سه ماه به دنبال بازیگر نقش یك بودند، اما شخصی مناسب این نقش پیدا نكردند. این بازیگر باید مشخصاتی از جمله توانایی سواركاری و تیراندازی می‌داشت كه همین كار را سخت می‌كرد. در حقیقت یكی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب من، ورزشكار بودنم بود چون ابتدا برایشان مهم بود بازیگری كه انتخاب می‌كنند این توانایی‌ها را داشته باشد.

 

 اساسا این نقش با این توانایی‌ها نقش می‌شد در غیر این صورت با بدل پروژه ناممكن بود. تا جایی كه من می‌دانم و تا پایان كار می‌گفتند، اگر بازیگر این كارها را بلد نبود در صورت شروع هم، پروژه در جایی می‌خوابید.

 

 اول ورزش،‌ بعد بازیگری

بازیگری را حدود هفت هشت سال است با گذراندن دوره‌ای در موسسه كارنامه آغاز كردم، اما با ورزش از بچگی مانوس بودم. البته آن زمان نامش را ورزش نمی‌گذاشتم. پدرم ورزشكار بودند و تمام خانواده پدری‌ام اسب داشتند و برای من هم این امكان از بچگی فراهم بود كه سوار اسب بشوم. در كنارش تفنگ شكاری دارم و كوهنوردی هم می‌كنم.

 

 كارهای سخت را دوست دارم

مهم‌ترین ویژگی این كار كه من را برای پذیرش آن راغب می‌كرد، سخت بودن آن بود. همان ابتدا به آقای شیخ طادی گفتم كاری كه هر كسی بتواند انجام دهد را دوست ندارم، دوست دارم كاری انجام دهم كه كسی نكرده باشد؛ نه به خاطر این‌كه در این راه باقی بمانم و نشان دهم فقط من توانستم، بلكه برای این‌كه بگویم زن‌ها توانایی هزاران كار را دارند و می‌توانند به لحاظ بدنی چقدر قوی باشند. همیشه فكر می‌كردم نشان ندادن زن‌ها در ورزش و... باعث می‌شود بسیاری از زنان برای رفتن به این سمت تشویق نشوند، ولی وقتی یك سریالی را نشان می‌دهی كه یك زن در آن به‌عنوان نقش اول یكسری فعالیت انجام می‌دهد و مهارت دارد شاید بسیاری از آدم‌ها به حركت در این مسیر تشویق شوند.

 

 یك برداشت تاریخی

صادقانه بگویم كه پیش از پیشنهاد این پروژه، بی‌بی‌مریم را نمی‌شناختم.  همان ابتدا با توضیحات نویسنده با این شخصیت آشنا شدم و به عنوان یك زن، فوق‌العاده متاثر شدم كه چرا نباید قهرمان‌های ملی مملكتم و به ویژه قهرمانان زن كشورم را بشناسم، آن هم چنین شخصیتی. از نظر سنی آن چهار سالی كه بازی می‌كنم بی‌بی‌مریم از من جوان‌تر است؛ البته آنها ایلیاتی بودند و نسبت به امروز در سن كمتر اتفاقات بیشتری را تجربه می‌كردند.

 

 به هر حال این فیلمنامه اقتباسی است، یعنی روایت قصه زندگی این شخصیت با استناد تاریخی و جزء به جزء وقایع نیست بلكه برداشت نویسنده از شخصیت این بانوست. مشكل ما این است كه درباره قهرمانان زن كشورمان منابع چندانی نداریم و شاید حتی بتوان گفت هیچ نداریم. آنچه بیشتر برای این مجموعه استفاده شد،‌ برداشت كارگردان از خاطرات بی‌بی‌مریم است.

 

 لهجه ندارم 

چون بختیاری نیستم اگر می‌خواستیم با لهجه بازی كنیم كار سخت می‌شد و احتمالا با اعتراضات به‌حق بختیاری‌ها مواجه می‌شدیم و می‌گفتند چرا كلمات را این‌گونه ادا می‌كند!؟ پیش آمده است كه در یك فیلم خارجی كسی را به عنوان ایرانی نشان می‌دهند كه به‌درستی فارسی حرف نمی‌زند و با خودمان می‌گوییم این‌كه مثل ما حرف نمی‌زند! همه ایرانیان به آن معترض می‌شوند. پس در این مورد هم اگر اعتراضی می‌شد، به‌حق بود و برای همین تصمیم گرفتیم لهجه نداشته باشیم.

 

 راضی هستم

من آن‌قدر این شخصیت را دوست دارم كه نمی‌دانم آیا ممكن است نقش دیگری اتفاق بیفتد كه این میزان دوستش داشته باشم یا نه؟ بی‌تعارف می‌گویم تجربه بی‌نظیری بود؛ از گروه بی‌نهایت راضی هستم، تك‌تكشان فوق‌العاده بودند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.