2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آیا برای لاغری لیپوساكشن انجام بدهیم؟

آیا برای لاغری لیپوساكشن انجام بدهیم؟

نباید به لیپوساكشن به چشم یک عمل لاغری و كاهش وزن نگاه كرد؛ زیرا این عمل از ایجاد بیماری‌های مرتبط با چاقی جلوگیری نمی‌كند.

دوات آنلاین-یكی از روش‌های حذف چربی‌های بدن كه به لیپوساكشن معروف است، سال‌هاست توسط بعضی افراد غیرمتخصص به عنوان روشی برای لاغری و كاهش وزن به كار می‌رود و گاه شنیده می‌شود با توجه به آن‌كه چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را به دنبال دارد، این عمل گاه به‌عنوان روشی برای پیشگیری از این عوارض توصیه می‌شود؛ در حالی كه دكتر بابك نیكومرام، دبیر انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی در گفت‌وگو با جام‌جم بر این نكته تأكید می‌كند كه نباید به لیپوساكشن به چشم یك عمل لاغری و كاهش وزن نگاه كرد؛ زیرا این عمل از ایجاد بیماری‌های مرتبط با چاقی جلوگیری نمی‌كند.

 

گاهی وقت‌ها ممكن است حتی بعد از تغییر الگوی زندگی و كاهش وزن و به طوركلی رعایت رژیم و تغذیه مناسب، بعضی چربی‌ها از بین نروند و در نهایت در بدن افرادی كه لاغر شده‌اند، بدفرمی ایجاد كنند. به این چربی‌ها، چربی‌های مقاوم در برابر ورزش و تغذیه می‌گویند. در واقع، چنین افرادی بهترین انتخاب برای انجام عمل لیپوساكشن هستند. پزشكان با این عمل، چربی‌های اضافی و باقیمانده را از بدن خارج كرده و به بدن آنها شكل و تناسب اندام مناسب می‌دهند.

آیا برای لاغری لیپوساكشن انجام بدهیم؟

با لیپوساكشن دنبال لاغری نباشید

عمل لیپوساكشن از نگاهی بیرون كشیدن چربی‌های اضافی یا همان چربی‌های مقاوم در برابر ورزش و تغذیه است. بیماران هرگز نباید

 

به چشم یک عمل برای كاهش وزن یا رفع چاقی به آن نگاه كنند. اشتباهی كه در جامعه ما پیرامون این عمل جراحی وجود دارد، این است كه بیماران به جای تغییر الگوی زندگی، رژیم‌غذایی متناسب و فعالیت بدنی، با مراجعه به پزشكان، درخواست خارج كردن چربی‌های اضافی از بدن‌شان را دارند تا به كاهش وزن برسند. این كار بسیار اشتباهی است كه متخصصان جراحی پلاستیک قاعدتا آن را انجام نمی‌دهند؛ اما برخی پزشكان ناآگاهانه تن به این كار می‌دهند كه تأثیری در كاهش وزن بیماران نداشته و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیر و حتی مرگ را به‌دنبال داشته باشد. معمولا شایع‌ترین محلی كه عمل لیپوساكشن روی آن انجام می‌شود، نواحی شكم و پهلوهاست كه چربی‌ها بیشتر در این نقاط انباشته می‌شود؛ اما در بعضی نواحی مانند ران‌ها و ساق پا عوارض بیشتری دارد و پزشكی كه عمل را انجام می‌دهد باید بسیار حاذق باشد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع عمل‌های لاغری + عوارض جانبی

 

قبل از عمل، بیمار توسط پزشک معالج ارزیابی دقیق پزشكی می‌شود و منطقی بودن خواسته بیمار و نتایج موردنظری كه انتظار می‌رود به دست آید، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بعضی داروها مثل آسپرین و مشابه آن باید حداقل یك هفته قبل از عمل قطع شوند و بعضی مثل داروهای ضدبارداری و هورمونی را حداقل باید یك ماه قبل متوقف كند؛ بسیاری موارد دیگر است كه در مشاوره با پزشك معالج به تفسیر ارزیابی می‌شود.

 

عوارض لیپوساکشن چیست

قوانینی باید به منظور حفظ ایمنی بیمار در كشور اجرایی شود تا مشخص كند چه حرفه‌هایی با چه میزان آگاهی و دانشی می‌توانند این عمل را انجام دهند تا بتوان مانع بروز عوارض ناشی از این عمل شد.

 

بیشتر بخوانید: دستگاه کمک لاغری چیست و چه تاثیری دارد

 

مرگ ناشی از لیپوساكشن و عوارض غیرقابل جبران آن تاكنون كم گزارش نشده‌اند و اكثر این موارد به این دلیل اتفاق می‌افتند كه پزشكان غیرمتبحر در مطب‌ها و كلینیك‌های زیبایی اقدام به انجام این عمل می‌كنند در صورتی كه عمل لیپوساكشن حتما باید توسط متخصصان جراحی پلاستیك و پزشكانی انجام شود كه دوره‌های مورد تایید وزارت بهداشت را گذرانده‌اند. این عمل باید در اتاق عمل بیمارستان‌ها یا مراكز جراحی محدود دارای مجوز رسمی انجام شود. اما به طور كلی، این عمل هم مانند عمل‌های دیگر می‌تواند عوارضی داشته باشد، كه می‌توان به  احتمال فرورفتگی و  پستی و بلندی‌ها روی این نواحی اشاره كرد. نكروز و سیاه شدن پوست، ایجاد آثاری از سوختگی روی پوست، عفونت و فیبروز و تشكیل كیست در محل از دیگر عوارض لیپوساكشن به شمار می‌رود كه درمان بعضی از آنها و اصلاح آنها ممكن است دشوار باشد.

 

 مراقبت‌های بعد از عمل لیپوساکشن

روش‌های متعددی برای این عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا مایع و محلول خاصی را وارد بدن می‌كنیم كه مانع خونریزی و بروز آمبولی و مشكلات بعدی می‌شود، سپس با كانول‌های (لوله‌ها) خاصی كه ممكن با انرژی مكانیكی دستی، موتوردار یا امواج صوتی كار می‌كند چربی‌ها جدا و خرد و متعاقبا تخلیه می‌شود.

 

بیمارانی كه تحت این عمل قرار می‌گیرند، بهتر است قبل از عمل سبک زندگی خود را تغییر داده، رژیم غذای متناسب همراه با فعالیت بدنی مناسب داشته باشند و بعد از رعایت این موارد در صورت باقی‌ماندن چربی‌های مقاوم، عمل لیپوساكشن روی آنها انجام می‌شود؛ به این معنا كه بیمار قبل از عمل تمام این راه‌ها را رفته، به وزن ثابت و متعادل خود رسیده و در حال افزایش وزن نباشد. رژیم‌غذایی‌ای كه بیمار از قبل از عمل رعایت می‌كرد باید بعد از عمل هم ادامه دهد تا دوباره اضافه وزن سراغ بیمار نیاید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی‌ها برای چربی سوزی و تنظیم متابولیسم

 

وزن بیمارانی كه برای لیپوساكشن گزینش می‌شوند باید از حدود شش ماه قبل از عمل ثابت مانده باشد و در حال افزایش یا كاهش وزن نباشند و به وزن ایده‌آل رسیده باشند تا بتوانند بعد از عمل هم آن را حفظ كنند. بعد از لیپوساكشن برای بیماران رژیم خاصی توصیه نمی‌كنیم اما غذایی كه می‌خورند یا انرژی‌ای را كه دریافت می‌كنند باید با سوخت‌و‌ساز بدنشان برابر باشد و توازنی بین آنها وجود داشته و مراقب افزایش وزنشان باشند. داشتن مشاور تغذیه قبل و بعد از عمل هم كمك‌كننده است. معمولا بیمار یك تا سه ماه باید گن‌های مخصوص بعد از عمل را بپوشد تا هم به كاهش تورم ایجاد‌شده در محل عمل كمك كند و هم بدن شكل و فرم خود را به دست آورد.

 

لیپوساكشن، شایع‌ترین عمل زیبایی دنیا

عمل لیپوساكشن در دنیا یكی از شایع‌ترین عمل زیبایی است، پس در صورتی كه انتخاب بیماران  به درستی انجام گیرد، نتایج خیلی خوبی خواهد داشت. اعمال زیبایی در بسیاری از كشورها، مقررات سفت و سختی ایجاد كرده است. مثلا در بعضی از كشورها عمل زیبایی در افراد زیر 18 سال ممنوع شده است، اما متأسفانه در ایران هیچ قانونی در این مورد نداریم و امیدواریم مجلس و وزارت بهداشت با نیم‌نگاهی به قانون كشورهای دیگر، چنین قوانینی را هم در كشور اجرایی كنند كه به نفع سلامت جامعه است؛ زیرا در غیراین‌صورت، تا چند سال آینده، كمتر ایرانی‌ای را می‌توان با چهره اصیل مشاهده كرد. در هر صورت، سن افراد بهتر است بالاتر از 18 سال باشد تا نسبت به كاری كه انجام می‌دهد، آگاهی داشته و عوارضی را كه به آنها توضیح می‌دهیم درك كرده باشند. همچنین باید بررسی شود چرا فرد در سنین جوانی دچار انباشت چربی شده است، چرا كه قاعدتا افراد جوان باید فعالیت بیشتری داشته و تناسب اندام ایده‌آل داشته باشند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.