2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
همه چیز درباره اعتیاد جنسی

همه چیز درباره اعتیاد جنسی

گاهی اوقات رفتار جنسی حالت اجباری به خود می گیرد و به صورت رفتارهای عصبی، اختلال اضطرابی یا اعتیاد جنسی دیده می شود. علل هایپر سکشوال و درمان این رفتار جنسی چیست؟

دوات آنلاین-گاهی اوقات رفتار جنسی حالت اجباری به خود می گیرد و به صورت رفتارهای عصبی، اختلال اضطرابی یا اعتیاد جنسی دیده می شود. علل هایپر سکشوال و درمان این رفتار جنسی چیست؟

 

رفتار افراد هایپر سکشوال به شکل تمایلات جنسی شدید یا رفتارهایی است که در اکثر موارد کنترل آن ها دشوار است و باعث ناراحتی و تاثیرات منفی بر سلامت، شغل، روابط و یا بخش های دیگر زندگی می شود.

 

بدون توجه به ماهیت اختلال در رفتار جنسی حالت اجباری، این مشکل می تواند به اعتماد به نفس، روابط و دیگر افراد آسیب برساند. اما با این حال، می توان این گونه رفتارهای جنسی را درمان کرد.

 

علت هایپر سکشوال

اگرچه علل رفتار جنسی حالت اجباری مشخص نیست اما ممکن است برخی از علل آن شامل موارد زیر باشند:

 

– عدم تعادل شیمیایی طبیعی مغز: بعضی از مواد شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین به تنظیم خلق و خوی فرد کمک می کنند. سطح بالای این مواد ممکن است با رفتار جنسی حالت اجباری یا اعتیاد جنسی مرتبط باشد.

 

– تغییرات در مسیرهای مغز: رفتار جنسی حالت اجباری ممکن است نوعی اعتیاد باشد که با گذشت زمان ممکن است باعث تغییرات در مدارهای عصبی مغز، به ویژه در مراکز تقویت مغز شوند. مانند اعتیاد به سایر موارد، در طول زمان، تحریکات شدیدتری برای ایجاد رضایت یا تسکین لازم است.

 

– شرایط تاثیر گذار بر مغز: برخی بیماری ها یا مشکلات پزشکی، مانند صرع و زوال عقل ممکن است سبب آسیب رساندن به بخش هایی از مغز شود که بر رفتار جنسی تاثیر می گذارد. علاوه بر این، درمان بیماری پارکینسون با داروهایی خاص ممکن است باعث بروز رفتارهای جنسی حالت اجباری شود.

 

برخی از نشانه های هایپر سکشوال عبارتند از:

 

– تمایلات شدید جنسی و رفتارهایی که به نظر می رسد فراتر از کنترل فرد هستند.

 

– فرد احساس می کند رفتارهای جنسی خاصی را انجام داده و پس از آن احساسی از تنش، گناه یا تاسف دارد.

 

– فرد تلاشی برای کاهش یا کنترل تمایلات شدید جنسی یا رفتار خود ندارد.

 

– فرار از رفتار جنسی حالت اجباری با پناه بردن به تنهایی، افسردگی، اضطراب یا استرس صورت می گیرد.

 

– درگیری با رفتارهای جنسی و بروز عواقب جدی مانند انتقال عفونت، از بین رفتن روابط مهم، مشکل در محل کار، فشار مالی یا مشکلات قانونی.

 

– مشکل در ایجاد و حفظ روابط سالم و پایدار

 

درمان هایپر سکشوال

اگر احساس می کنید نمی توانید رفتار جنسی خود را کنترل کنید، بهتر است به دنبال درمان این مشکل باشید، به خصوص اگر رفتار شما باعث بروز مشکلاتی برای شما یا سایر افراد شود. هایپر سکشوال معمولا با گذشت زمان تشدید می شود، بنابراین درمان به موقع آن ضروری است.

 

 درمان رفتارهای شدید جنسی معمولا شامل روان درمانی، دارو درمانی و شرکت در گروه های خود درمانی و خودیاری است. هدف اولیه درمان این است که در انجام فعالیت های جنسی به طور مناسب و سالم عمل کرده و در بهبود فشار و کاهش رفتارهای پرخطر کمک رسان است.

 

اگر دچار رفتارهای جنسی حالت اجباری و شدید هستید، ممکن است لازم باشد که عوامل تشدید کننده این اختلال درمان شود. افراد مبتلا به رفتارهای جنسی شدید و اجباری اغلب دارای مشکلاتی مانند مصرف الکل یا مواد مخدر و یا سایر مشکلات روحی روانی مانند اضطراب یا افسردگی هستند که نیاز به درمان دارند.

 

افراد مبتلا به اختلالات دیگر یا مشکلات روانشناختی شدید روانی یا افرادی که برای دیگران خطرناک هستند، ممکن است در همان ابتدا و مراجعه به بیمارستان بستری شوند.

 

برخی از درمان های مربوط به اعتیاد جنسی عبارتند از:

 

روان درمانی، می تواند به فرد در کنترل رفتار جنسی کمک کند. انواع روان درمانی عبارتند از:

 

– درمان شناختی رفتاری: این درمان به فرد کمک می کند تا باورهای ناسالم، باورهای منفی و رفتارهای خود را شناسایی کرده و آن ها را با شیوه های سازگار کنترل کند. در این روش درمانی، استراتژی هایی را برای ایجاد این رفتارها به کار می برند.

 

– پذیرش و تعهد به درمان: این روش، مکمل روش اول بوده و شامل پذیرش افکار و خواسته ها و تعهد به استراتژی های درمانی است.

 

– روان درمانگری روان شناختی: این روش درمانی بر افزایش آگاهی فرد از افکار و رفتارهای ناخودآگاه تمرکز دارد که با ایجاد بینشی جدید در مورد انگیزه ها و حل مناقشات عمل می کند.

 

این درمان ها را می توان در قالب فردی، گروهی، خانوادگی یا زوج ارائه داد.

 

دارو درمانی افراد هایپر سکشوال

علاوه بر روان درمانی، بعضی از داروها در درمان مشکلات جنسی موثر هستند زیرا بر روی مواد شیمیایی مغز که مرتبط با افکار و رفتارهای وسواسی هستند، تاثیر گذاشته و یا «پاداش های شیمیایی» را کاهش می دهند. مصرف و انتخاب داروها ، بستگی به وضعیت شما و سایر شرایط بهداشت روانی شما دارد.

 

داروهای مورد استفاده برای درمان رفتار اجباری جنسی عبارتند از:

 

– داروهای ضد افسردگی: انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی مورد استفاده برای درمان افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواسی اجباری ممکن است به درمان اعتیاد جنسی کمک کند.

 

– داروی نالترکسون: این دارو به طور کلی برای درمان الکل و وابستگی به مواد مخدر استفاده می شود و عملکرد بخش هایی از مغز فرد را که از رفتارهای اعتیاد آور خاصی لذت می برند، متوقف می کند. این دارو ممکن است در درمان اعتیاد رفتاری مانند رفتار جنسی حالت اجباری کمک رسان باشد.

 

– ضد آندروژن ها: این داروها اثرات بیولوژیکی هورمون های جنسی (آندروژن ها) را در مردان کاهش می دهد. از آنجا که این داروها میل جنسی را کاهش می دهند، ضد آندروژن ها اغلب در مردانی استفاده می شود که رفتار های جنسی اجباری آنها برای دیگران خطرناک است.

 

گروه های خودیاری برای درمان بیماری هایپر سکشوال

گروه های کمک و پشتیبانی می توانند برای درمان افرادی با رفتار جنسی حالت اجباری و مقابله با این مشکلات مفید باشد.

 

این گروه ها می توانند در این زمینه ها به فرد کمک کنند:

 

– درباره اختلال رفتاری اطلاعات مناسبی به فرد می دهد

 

– پشتیبانی و درک شرایط فرد

 

– ارائه گزینه های درمان اضافی، رفتارهای مقابله ای و تشخیص منابع

 

 – کمک به پیشگیری از عود بیماری

 

 

 

منبع: nabzema.com

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.