2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
گردش مالی 600 میلیاردی فیلتر شکن‌ها در کشور

گردش مالی 600 میلیاردی فیلتر شکن‌ها در کشور

طی10 ماه گذشته استفاده از فیلترشکن در بین کاربران ایرانی افزایش یافته و فایل‌ های فیلترشکن، VPN و لینک‌ های پروکسـی به وفور بین کاربران اینترنت دست به دست می شود و علت آن هم فیلتر شدن برخی از پیام‌ رسان‌ هایی است که استفاده از آن ها در بین مردم رواج داشته است .

دوات آنلاین-طی10 ماه گذشته استفاده از فیلترشکن در بین کاربران ایرانی افزایش  یافته و فایل‌ های فیلترشکن، VPN و لینک‌ های پروکسـی به وفور بین کاربران اینترنت دست به دست می شود و علت آن هم فیلتر شدن برخی از پیام‌ رسان‌ هایی است که  استفاده از آن ها در بین مردم رواج داشته است . از این جهت بازارVPN ؛ با وجود 40 میلیون کاربر ایرانی تلفن همراه در شبکه های اجتماعی، امروز بیش از هر زمان دیگری داغ است.

 

طبق آماری که روزنامه همشهری منتشر کرده است؛ هم اکنون  گردش مالی بازار VPN  بیش از 50 میلیارد تومان برآورد می شود .این گزارش می افزاید : هم اکنون ۷۲ میلیون و ۹۴۱هزار کاربر اینترنت پهن باند در کشور فعال هستند که از آن تعداد حدود۶۰ میلیون نفر به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند.در ایران دست کم ۴۰ میلیون کاربر تلفن همراه در شبکه های اجتماعی فعال هستند.از هر هشت کاربر، یک نفر از فیلترشکن های غیر رایگان استفاده می کند و دست کم پنج میلیون کاربر از فیلتر شکن های پولی و غیر رایگان استفاده می کنند.اگر قیمت متوسط هر ماه اشتراک فیلتر شکن را فقط 10هزار تومان در نظر بگیریم برابر با ۵۰ میلیارد تومان در ماه و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال  است واین موضوع بازار فیلتر شکن ها را به  بازار پرسودی برای کسب وکارهای این حوزه تبدیل کرده است .

 

 پرسودبرای فروشندگان؛پرخطر برای کاربران 

فیلترشکن‌ها نرم‌افزارهایی هستند که کاربری های مختلفی دارند اما رایج ترین کاربرد آن ها عبور از فیلترینگ است اما  بعضی از فیلترشکن‌ها نیز کاربرد امنیتی دارند، یعنی با عوض‌کردن آی‌پی آدرس فرد مدنظر، جلوی هک شدن را می‌گیرند. در این بین هستند بسیاری از نرم‌افزارهایی که در قالب فیلترشکن عرضه می‌شوند،اما در واقع  بدافزارهایی هستند که توسط مجرمان سایبری و برای سوءاستفاده از کاربران ارائه شده‌اند و تجربه نشان داده است که وقتی تقاضای استفاده از فیلتر شکن ها افزایش می یابد، احتمال سوء استفاده از طریق انتشار بدافزار، ویروس و شنود ترافیک وجود دارد.در چنین شرایطی هر شرکت تجاری نا امن و نامعتبری با نازل‌ ترین قیمت یک VPN (شبکه خصوصی مجازی) را برای ارائه به افراد روی سایت خود برای دانلود قرار می دهد که استفاده از آن ها به هیچ وجه  منطقی نیست.روزهای بعد از فیلترینگ تلگرام و افزایش تقاضا برای استفاده از فیلتر شکن ها در بین کاربران ایرانی ؛ زمینه ای شد تا بسیاری از کارشناسان ومسئولان دولتی از جمله وزیر ارتباطات زنگ خطر استفاده از  این نرم افزار ها را به صدا درآورند .

 

به طور نمونه ، آذری جهرمی  در اولین موضع گیری خود درباره رشد به کار گیری فیلتر شکن ها در بین کاربران ایرانی هشدار داد وگفت : درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آن‌ها علاقه‌مندند اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج‌افزارند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکین اقدام می‌کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات بسیار زیادی دارد.

 

وی در عین حال  با تاکید بر مضرات استفاده از فیلترشکن ها افزود: امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا با آن‌ها همراهی کنند. زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، آثارش مشابه آثار کنونی و گستردگی باج‌افزارها می‌شود.

 

منبع:خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.