• ۱۳۹۸ جمعه ۲ فروردين
  • اِجُّمعَة ١٥ رجب ١٤٤٠
  • Friday 22 Mar 2019

عکس روز

رضایی جو

آخرین خبرها

بیوگرافی کامل و عکس‌های صبا ایزدپناه بازیگر نقش کژال در سریال نون . خ
بیوگرافی کامل و عکس‌های ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین و هدیه بازوند بازیگر نقش روژان در سریال نون . خ
بیوگرافی کامل و عکس‌های شیدا یوسفی بازیگر نقش مرجان در سریال نون . خ
هرگز این 6 خوراکی را قبل از خواب نخورید
چرا بعضی بچه‌ها دیر راه می‌افتند؟
افشای راز رابطه پنهانی مرد متاهل با زن همسایه
چگونه تیرگی پوست را از بین ببریم؟
با افرادی که از آنها خوش‌مان نمی‌آید چگونه رفتار کنیم؟
4 حکایت از گلستان سعدی را بخوانید
همه آنچه درباره مردان نمکی زنجان با قدمت 2هزار ساله باید بدانید
ارگ باستانی نوشیجان کجا است و تاریخچه آن چیست؟
خلاصه قسمت اول سریال بر سر دوراهی
قتل زن ناشناس؛ اولین جنایت سال
آرزوهای نوروزی سلبریتی‌ها
ساعت پخش و تکرار سریال نون.خ در روزهای عید نوروز
جزییات ازدواج دختر رییس‌ جمهور
مرگ 121 مسافر نوروزی در جاده‌ها
نقشه عجیب مردی که می‌خواست همسرش را وادار به طلاق کند
از خیانت به همسرم پشیمانم
فیلمی از پشت صحنه برنامه عصر جدید
لحظه تحویل سال 98 با اجرای احسان علیخانی در برنامه عصر جدید
سعدی مهمان ویژه برنامه نوروزی شبکه 4 شد
فیلم خوانندگی امین حیایی در برنامه عصر جدید
محمد مطیع درگذشت
ساعت پخش و تکرار برنامه عصر جدید در روزهای عید نوروز
فیلم اجرای زنده آهنگ گلی توسط مسیح و آرش ای پی در برنامه عصر جدید
زنان جوان در دام 2 شیطان
عکس‌های متفاوت از سلبریتی‌ها
فال حافظ برای آغاز سال 98
فال سال 98 برای متولدین ماه‌های مختلف
زن‌متاهل‌خودرا‌مطلقه معرفی می‌کرد
ضرب و شتم شدید مامور آتش‌نشانی در عملیات اطفای حریق
آیا مرغ‌ها واقعا هورمونی هستند
حقوق کارگران در سال ۹۸ چقدر اضافه می‌شود
دومین حادثه در فرودگاه مهرآباد، فرود موفق فوکر بدون چرخ عقب
مرگ فوتبالیست‌سرشناس‌در چهارشنبه سوری
آتش‌گرفتن هواپیما با 100 سرنشین در فرودگاه مهرآباد؛ بدون تلفات
٧ چهره برتر مردمی سال97
مروری بر جالب‌ترین شایعات، سوتی‌ها و پدیده‌های سال97
دلیل خواب رفتن دست و پا از نگاه طب سنتی
این خوراکی‌ها قند خون را کنترل می‌کند
قهوه سرطان پروستات را مهار می‌کند
قتل به‌خاطر نشستن در صندلی جلو
هر کدام از سین های سفره هفت سین عید نوروز نشانه و نماد چیست؟
دادگاه خانواده؛ زندگی ما به صحنه جنگ بود
روزها و ساعت پخش برنامه دورهمی در عید نوروز 98
اعتراف شجاعانه پرستو صالحی
خوش‌تیپ‌ترین سلبریتی‌های سال 97
3 حکایت شیرین از گلستان سعدی
امروز با حافظ/ سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی
دستور تهیه سالاد تن ماهی و سبزیجات
فال روزانه و فال تولد سه‌شنبه 28 اسفند
قزوین؛ یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران+ راهنمای کامل مکان‌های دیدنی و تاریخی
زنی در9دقیقه4پسرو2دختر زایید
افشای راز قتل خواهران 17 ساله دوقلو بعد از تجاوز
گفت‌وگو با لعبت گرانپایه ، پزشکی یکی از چهره‌های مردمی سال 97 شد ؛۵۴ هزار ویزیت و ۱۵۰۰ جراحی رایگان
چگونه در زندگی خود تغییر ایجاد کنیم؟
پیشنهادهایی برای سفرهای بهاری
مروری بر پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 97
شام نخوردن چه عوارضی دارد؟
این گیاهان دارویی چربی را آب می‌کنند
موفقیت و شادی چه نسبتی با هم دارند؟
دادگاه خانواده؛ عشق من به شوهرم یک طرفه است
پشت پرده کامل فیلم کتک زدن یک راننده توسط مامور راهنمایی و رانندگی
توصیه مهم شهره سلطانی: آدم‌های سمی را از زندگی‌تان حذف کنید
زن متاهل در بیراهه شیطانی
زنان را فیلتر کنید
اجیرکردن2آدمکش برای قتل برادر
عکس‌های متفاوت از7 زن سلبریتی
پایان تلخ نقشه تبهکارانه دختر عاشق
کد خبر: 136734 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - 08:04
نقدی بر فیلم همه می‌دانند ساخته اصغر فرهادی/ قصه‌ای قدرتمند درباره روابط انسانی

نقدی بر فیلم همه می‌دانند ساخته اصغر فرهادی/ قصه‌ای قدرتمند درباره روابط انسانی

«همه می‌دانند» اثری استوار در کلاس اروپایی است که به لحاظ اجرا ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. اما حضور چند مرحله‌ای یک کارآگاه بازنشسته در این فیلم باعث شده ساخته جدید فرهادی در برخی سکانس‌ها به شکل ناموجهی به یک اثر جنایی و پلیسی تبدیل شود.

دوات آنلاین-اصغر فرهادی، به عنوان مهم‌ترین استعداد کارگردانی دو دهه اخیر سینمای ایران، از سال‌ها قبل معمولاً به طرح معما در دل داستان علاقه مند بوده است؛ پرسش‌هایی که در دل قصه گنجانده می‌شدند و عموماً پاسخ‌های نه‌چندان صریح به آن‌ها، باعث شده بود عده‌ای از او با تعبیر کارگردان پایان‌های باز یاد کنند. این روایت معمایی اما در آخرین ساخته فرهادی شکلی جنایی به خود می‌گیرد و -تعمدا یا سهوا- از خط بیرون می‌زند.

 

«درباره الی» اثر ماندگار فرهادی، مشخصاً سرنوشت شخصیت «الی» را به تصویر می‌کشید، اما در نهایت تصویری از سرگذشت او ارائه نمی‌کرد. چنین رویکردی البته در یک اثر اجتماعی-اخلاقی خاص، که در آن زمان یک جهش بی‌نظیر برای سینمای ایران محسوب می‌شد، کاملاً معقول و جاافتاده به نظر می‌رسید تا مخاطب را با قضاوت درباره این فیلم به چالش بکشد. «جدایی» مخاطبش را بین همدلی با «نادر» یا «سیمین» معلق گذاشت و مشخص نکرد که فرزند خانواده بالاخره بین پدر و مادرش کدام یک را انتخاب کرد؟ از دیگر فیلم برنده اسکار فرهادی یعنی «فروشنده» می‌توان به عنوان زنگ خطر آثار فرهادی در زمینه طرح معماهای غافلگیرکننده برای مخاطب یاد کرد. فرهادی در این اثر به شیوه‌ای نامعمول تا اواسط فیلم اجازه نداد حتی سن فرد متعرض فاش شود. این سؤال بزرگ که چرا هیچ کارت شناسایی یا سندی حاکی از سن‌وسال شخصیت متعرض در خودرو یا کیف پولش وجود نداشت، ظاهراً پاسخی جز این نداشت که کارگردان درصدد غافلگیر کردن مخاطب بوده است.

 

«همه می‌دانند» اثری استوار در کلاس اروپایی است که به لحاظ اجرا ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. اما حضور چند مرحله‌ای یک کارآگاه بازنشسته در این فیلم باعث شده ساخته جدید فرهادی در برخی سکانس‌ها به شکل ناموجهی به یک اثر جنایی و پلیسی تبدیل شود. تمام آن‌چه کارآگاه با تعمق فراوان و در بازسازی صحنه جرم فهمید، می‌توانست با ارتباط کلامی و همزبانی شخصیت های اصلی مشخص شود.

 

از سوی دیگر این فیلم دارای قصه‌ای قدرتمند در باب روابط انسانی و اجتماعی یک خانواده، با نظر به گذشته آن‌هاست  اما حضور شخصیت هایی مانند عروس، داماد و خواهر بزرگ تر خانواده کم رنگ و ناموجه به نظر می‌رسد و تأثیر مهمی در شخصیت‌پردازی نقش های اصلی ندارد؛ به طوری که حذف این افراد از قصه عملاً لطمه‌ای به خط کلی داستان و محتوای اصلی فیلم وارد نمی‌کند. در این زمینه به نظر می‌رسد تمایل فرهادی به پیچیده کردن وجه رازآلود قصه و وادار کردن مخاطب به تکاپو برای حدس زدن آدم‌ربا، تنها دلیل شلوغ کردن خانواده بوده؛ اتفاقی که به مضمون اصلی فیلم نامه لطمه زده و مخاطب را درگیر حدس‌های پرتعداد و بیهوده کرده است.

 

منبع: خراسان- محمد عنبرسوز

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.