• ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن
  • اِلأِثنين ١٤ جمادي الاولي ١٤٤٠
  • Monday 21 Jan 2019
خشکشویی آنلاین بخار

عکس روز

آخرین خبرها

بیوگرافی کامال علیرضا کمالی نژاد بازیگر نقش احسان در سریال لحظه گرگ و میش
بیوگرافی کامل رهاخدایاری بازیگر نقش طاهره در سریال لحظه گرگ و میش
ساعت پخش و تکرار سریال لحظه گرگ و میش+ نقش بازیگران
بیوگرافی کامل پاشا رستمی بازیگر نقش حامد در سریال لحظه گرگ و میش
ترک اعتیاد/ گفت‌و‌گو با مردی که بعد از 11 سال اعتیاد درمان شد
داستان‌های شاهنامه/ توطپه برای کشتن مهبود، وزیر معتمد انوشیروان
شناخت شخصیت افراد از روی فرم صورت
نقد فیلم قانون مورفی ساخته رامبد جوان ؛ فیلمسازی‌ از روی‌ شکم‌ سیری
بازیگرانی با نقش‌های تکراری اما جذاب
قلعه بابک کجا است و تاریخچه آن چیست؟
پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال 97
حکایت‌های مثنوی/ هنرنمایی نقاشان چینی و رومی در برابر یکدیگر
دلیل سکسکه و راه بند آوردن آن چیست؟
عاقبت عشق در نگاه اول چیست؟
هم‌نشینی‌سیاه زن‌بیوه‌بامردان غریبه
تجاوزراننده‌شیطان‌صفت‌به‌دختر کم‌ بینا
داستان پلیسی/ سایه مرگ
در باشگاه‌های دختران چه می‌گذرد
راز وحشت در لانه سیاه
جراحی لاغری بلای جان مادر عروس
بیوگرافی مهرنوش مسعودیان بازیگر سریال لحظه گرگ و میش
طرز تهیه ماکارونی سرخ با سویا
راهنمای کامل انتخاب بهترین رنگ برای اتاق‌های خانه
بازی سرنوشت/ گول تیپ و قیافه‌ام را خوردم
بیوگرافی کامل روزبه حصاری بازیگر سریال روشنایی روز تاریکی شب
امروز با حافظ/ برو این دام بر مرغی دگر نه
واکنش سلبریتی‌ها به برد ایران
بی‌آبرویی‌‌دختر‌توسط‌ پسر کینه‌ای
قتل‌مردی‌برای ازدواج‌با همسر او
داستان‌های شاهنامه/ ارجمندشدن بوذرجمهر نزد انوشیروان
دادگاه خانواده/ عاشق شوهرم هستم اما جدايي تنها راه است
بندر سیراف کجا است و تاریخچه آن چیست؟
با خاصیت‌های زعفران آشنا شوید
گفت‌وگو با مرد همسرکش: بهانه می‌گرفت که پول کم می‌دهم
فرق مرگ‌ مغزی با کما چیست؟
داستان زندگی کودکی که سرطان را شکست داد اما حالا به اوتیسم مبتلا است
زن دومم را برای نجات دخترم کشتم
رالی بازی زیرزمینی در قلب پایتخت
جدیدترین عکس‌ها از سلبریتی‌‌ها
دام ناپدری برای دختر16 ساله
داستان جنایی/عروس خون‌بس(12)
شوهرم با دوستم به من خیانت کرد
قتل فرزند1.5ساله به‌خاطر فقر
نزاع‌خونبار‌مسلحانه بر‌سر‌مهریه
عکس‌های تازه از سلبریتی‌ها در کنار همسران
امروز با حافظ/ ای پیک راستان خبر یار ما بگو
چگونه موهایمان را کراتینه کنیم؟
نوشیدن قهوه چه خاصیت‌هایی دارد؟
طرز تهیه سالاد بادام زمینی یا آراشید و نحوه سرو آن
بیوگرافی کامل شهریار ربانی بازیگر نقش سینا در سریال احضار
بیوگرافی الهه جعفری، بازیگر نقش گیسو در سریال احضار
گفت‌و‌گوی منتشر نشده از حسین محب اهری: هنگام بازی بیماری را فراموش می‌کنم
بیوگرافی کامل بهاران بنی احمدی بازیگر نقش فرشته در سریال تاریکی شب روشنایی روز
در آرایشگاه‌های لاکچری چه خبر است
10 توصیه کلیدی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی
در یزد از کجاها دیدن کنیم؟
داستان‌های شاهنامه/ مرگ پسر انوشیروان به نام نوشزاد در جنگ با سپاه پدر
ترک اعتیاد/ هیچ وقت فکر نمی‌کردم معتاد شوم
دادگاه خانواده/ زندگی در جهنم خودساخته
معرفی 20 فیلم کمدی برتر سینمای ایران
ماجرای‌4 جنایت ‌در‌یک ‌شب
مرد ایده آل از نظر خانم‌ها کیست؟
مستاجران مشكوكی که خانه‌های مبله را فقط برای یك روز اجاره می‌کنند
آشنایی با همه خواص گیاه سنبل الطیب
فیلم/ حرف‌های تنها نجات یافته سانحه هوایی کرج
زنم را کشتم؛ دستگیرم کنید
قتل زن صیغه‌ای به‌خاطر خیانت
رابطه شیطانی زن مطلقه
داستان جنایی/عروس خون‌بس(11)
امروز با حافظ/ می‌فکن بر صف رندان نظری بهتر از این
کد خبر: 136734 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - 08:04
نقدی بر فیلم همه می‌دانند ساخته اصغر فرهادی/ قصه‌ای قدرتمند درباره روابط انسانی

نقدی بر فیلم همه می‌دانند ساخته اصغر فرهادی/ قصه‌ای قدرتمند درباره روابط انسانی

«همه می‌دانند» اثری استوار در کلاس اروپایی است که به لحاظ اجرا ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. اما حضور چند مرحله‌ای یک کارآگاه بازنشسته در این فیلم باعث شده ساخته جدید فرهادی در برخی سکانس‌ها به شکل ناموجهی به یک اثر جنایی و پلیسی تبدیل شود.

دوات آنلاین-اصغر فرهادی، به عنوان مهم‌ترین استعداد کارگردانی دو دهه اخیر سینمای ایران، از سال‌ها قبل معمولاً به طرح معما در دل داستان علاقه مند بوده است؛ پرسش‌هایی که در دل قصه گنجانده می‌شدند و عموماً پاسخ‌های نه‌چندان صریح به آن‌ها، باعث شده بود عده‌ای از او با تعبیر کارگردان پایان‌های باز یاد کنند. این روایت معمایی اما در آخرین ساخته فرهادی شکلی جنایی به خود می‌گیرد و -تعمدا یا سهوا- از خط بیرون می‌زند.

 

«درباره الی» اثر ماندگار فرهادی، مشخصاً سرنوشت شخصیت «الی» را به تصویر می‌کشید، اما در نهایت تصویری از سرگذشت او ارائه نمی‌کرد. چنین رویکردی البته در یک اثر اجتماعی-اخلاقی خاص، که در آن زمان یک جهش بی‌نظیر برای سینمای ایران محسوب می‌شد، کاملاً معقول و جاافتاده به نظر می‌رسید تا مخاطب را با قضاوت درباره این فیلم به چالش بکشد. «جدایی» مخاطبش را بین همدلی با «نادر» یا «سیمین» معلق گذاشت و مشخص نکرد که فرزند خانواده بالاخره بین پدر و مادرش کدام یک را انتخاب کرد؟ از دیگر فیلم برنده اسکار فرهادی یعنی «فروشنده» می‌توان به عنوان زنگ خطر آثار فرهادی در زمینه طرح معماهای غافلگیرکننده برای مخاطب یاد کرد. فرهادی در این اثر به شیوه‌ای نامعمول تا اواسط فیلم اجازه نداد حتی سن فرد متعرض فاش شود. این سؤال بزرگ که چرا هیچ کارت شناسایی یا سندی حاکی از سن‌وسال شخصیت متعرض در خودرو یا کیف پولش وجود نداشت، ظاهراً پاسخی جز این نداشت که کارگردان درصدد غافلگیر کردن مخاطب بوده است.

 

«همه می‌دانند» اثری استوار در کلاس اروپایی است که به لحاظ اجرا ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. اما حضور چند مرحله‌ای یک کارآگاه بازنشسته در این فیلم باعث شده ساخته جدید فرهادی در برخی سکانس‌ها به شکل ناموجهی به یک اثر جنایی و پلیسی تبدیل شود. تمام آن‌چه کارآگاه با تعمق فراوان و در بازسازی صحنه جرم فهمید، می‌توانست با ارتباط کلامی و همزبانی شخصیت های اصلی مشخص شود.

 

از سوی دیگر این فیلم دارای قصه‌ای قدرتمند در باب روابط انسانی و اجتماعی یک خانواده، با نظر به گذشته آن‌هاست  اما حضور شخصیت هایی مانند عروس، داماد و خواهر بزرگ تر خانواده کم رنگ و ناموجه به نظر می‌رسد و تأثیر مهمی در شخصیت‌پردازی نقش های اصلی ندارد؛ به طوری که حذف این افراد از قصه عملاً لطمه‌ای به خط کلی داستان و محتوای اصلی فیلم وارد نمی‌کند. در این زمینه به نظر می‌رسد تمایل فرهادی به پیچیده کردن وجه رازآلود قصه و وادار کردن مخاطب به تکاپو برای حدس زدن آدم‌ربا، تنها دلیل شلوغ کردن خانواده بوده؛ اتفاقی که به مضمون اصلی فیلم نامه لطمه زده و مخاطب را درگیر حدس‌های پرتعداد و بیهوده کرده است.

 

منبع: خراسان- محمد عنبرسوز

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.