2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
منشأ بوی بد درتهران چه بود

منشأ بوی بد درتهران چه بود

کاربران فضای مجازی پایتخت دیروز یک هشتگ مشترک داشتند. هشتگی که از یک بو با منبع و منشأ نامشخص خبر می‌داد و آنها برای اطلاع‌رسانی از وضعیت محله خود از کلید واژه «بوی مرموز» استفاده کردند.

دوات آنلاین-کاربران فضای مجازی پایتخت دیروز یک هشتگ مشترک داشتند. هشتگی که از یک بو با منبع و منشأ نامشخص خبر می‌داد و آنها برای اطلاع‌رسانی از وضعیت محله خود از کلید واژه «بوی مرموز» استفاده کردند. گمانه‌زنی‌ها در میان فضای مجازی همزمان با اظهار بی‌اطلاعی مسئولان محیط زیست از جمله مدیرکل محیط زیست تهران از احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند سخن می‌گفت.

 

البته «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت محیط زیست بیشتر احتمال می‌داد منشأ بو، زباله‌ها باشند. او از اعزام همکارانش برای چک مراکز دفن زباله خبر می‌دهد. با وجود این همچنان شهروندانی اعتقاد دارند که بوی گوگرد به مشامشان می‌رسد و چشم‌هایشان می‌سوزد. دود غلیظی که از عصر دیروز تهران را گرفته بود مزید بر علت شده تا بسیاری روی بوی گوگرد تأکید کنند. هشتگ‌ها از استنشاق بو در بیشتر محله‌های تهران خبر می‌دهد. از جمله کاربری می‌نویسد: «در منطقه جهان‌آرا بویی مرموز شبیه  گوگرد می‌آد.» اما علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین‌شناسی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» ربط این بو به فعال شدن آتشفشان دماوند را قویاً تکذیب می‌کند و می‌گوید: «این اخبار در حد شایعه است. اگر چنین اتفاقی پیش می‌آمد دستگاه‌های لرزه‌نگار ما تغییرات را نشان می‌داد.»

 

او می‌گوید: «نه در منطقه نارمک که محل زندگی‌اش است بویی را حس کرده نه در محل کارش در میدان آزادی.»گزارش‌های دریافتی از کاربران توئیتر با هشتگ «بوی مرموز» نشان می‌دهد این بو در مناطقی همچون زعفرانیه، میدان آرژانتین، میدان فاطمی، خیابان ظفر، عبدل‌آباد، خیابان بهشتی، میدان گمرک، نارمک، خیابان فلسطین، میدان هفت تیر و سیدخندان به مشام رسیده است.بوی زننده شبیه به گوگرد در بخش‌هایی از محدوده مرکزی تهران در مناطق 11 و شش شهرداری نیز به مشام می‌رسد. این بو در محدوده‌های میرزای شیرازی، چهارراه ولیعصر، سهروردی، آزادی، میدان ولیعصر، بلوار کشاورز و شیخ فصل‌الله نوری هم گزارش شده است. «محمد حسین بازگیر» رئیس اداره محیط زیست شهر تهران می‌گوید: «منشأ بوی نامطبوع در شهر تهران که عمدتاً در مناطق مرکزی پایتخت انتشار یافته است هنوز مشخص نیست.»

 

او در گفت‌و‌گو با ایسنا از تلاش تیم‌های آتش نشانی و محیط زیست برای پیدا کردن منشأ آن خبر می‌دهد و او از شهروندان می‌خواهد اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.

 

ایران آنلاین به نقل از یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منشأ بوی نامطبوع تهران را ترکیدگی فاضلاب در میدان انقلاب اعلام کرد. این منبع می‌گوید: «بوی منتشر شده در مرکز شهر تهران ارتباطی با تأسیسات نفتی و گازی ندارد. این بو احتمالاً ناشی از ترکیدگی لوله‌های اصلی فاضلاب شهر تهران است.»

 

این در حالی است که مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب کشور تخریب فاضلاب مرکزی شهر را تکذیب کرد.یک محقق حوزه زلزله و آتشفشان با اشاره به انتشار بوی ناخوشایند در تهران، گفت: این بو ناشی از گوگرد و فعالیت‌های آتشفشانی نیست.

 

مهدی زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار بوی نامطبوع گفت: انتشار این بو که بوی نامطبوعی است بیشتر به نظر می‌رسد که ناشی از زباله باشد.

 

همچنین «محمد حسن بازگیر» رئیس محیط زیست تهران از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای یافتن علت انتشار بوی بد در تهران خبر می‌دهد.اصغر عطایی مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران هم در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از وجود بو اظهاربی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «اگر بویی هم باشد به شهرداری تهران ربطی ندارد چون ما آرادکوهی در تهران نداریم و یا این‌که زباله‌ای در شهر باقی نمانده است.»

 

او اعتقاد دارد که باید اداره آب و فاضلاب پاسخ سؤالات شهروندان را بدهد.»«مسعود مردانی» رئیس انجمن متخصصین میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی ایران هم از استشمام بوی بد در خیابان «زرتشت» خبر می دهد و به «ایران» می‌گوید:«تا کنون چنین بویی در تهران را استشمام نکرده ام.» او درباره منشا بو خبری ندارد اما با توجه به برخی از خبرها که منشا بو را فاضلاب تهران می‌داند به مردم توصیه می‌کند از مصرف غذاهای مشکوک که دوره گردها می‌فروشند یا رستوران‌هایی که به بهداشت آنها اعتمادی نیست، بشدت خودداری کنند. او از شهروندان می‌خواهد که شست‌و‌شوی دست را با آب و صابون جدی بگیرد چون باعث قطع زنجیره انتقال عفونت‌های انگلی می‌شود. به گفته او فاضلاب و آب آلوده می‌تواند بیماری‌های روده‌ای، عفونی، انگلی و باکتریایی مثل حصبه و شبه حصبه را به سرعت در میان افراد گسترش دهد. «زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر هم از پراکنش بوی مرموز بی‌خبر است. «فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه هم مترو را از بوی بد مبرا می‌داند ومی گوید:«ابتدا همکاران بنده در داخل مترو کمی بوی نامطبوع احساس کردند اما درخطوط مترو مشکلی نیست.»تا لحظه چاپ این گزارش هیچ یک از مسئولان که افکارعمومی احتمال می‌دهند بتوانند منشا بو را مشخص و اعلام کنند به سرمنشاء قطعی بو نرسیدند.

 

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران: کمیته ویژه‌ای برای یافتن علت انتشار بوی بد در تهران تشکیل شد

معاون محیط زیست تهران:  احتما ل دارد منشأ بو زباله ها باشند

سرپرست سازمان زمین‌شناسی کشور: این بو به فعال شدن آتشفشان دماوند ربطی ندارد

یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: منشأ بوی منتشر شده در شهر ارتباطی با تأسیسات نفتی و گازی ندارد و احتمالاً از ترکیدگی لوله های فاضلاب باشد

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران:  وجود بوی نامطبوع در تهران ارتباطی به زباله ها در شهر ندارد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی:  احتمال دارد  انتشار این بو ناشی از زباله است

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه :  در داخل مترو کمی بوی نامطبوع احساس می شود اما درخطوط مترو مشکلی نیست.

 

منبع: ایران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.